Advent og jul

Advent og jul2021-12-06T11:14:08+01:00

Her finner du ressurser knyttet til advent og jul

Julefilmer

Alfie – Om julefeiring

AKTUALISERING: Filmen Alfie: «Personlig har jeg alltid trodd at alle andre har en mye bedre jul enn det jeg har» Sitatet kan brukes til å snakke om vanskelighetene som mange føler rundt julefeiringen, og særlig om hvordan mange som ikke har familie å feire med kan føle seg ensomme og tilsidesatt.

Polarekspressen – “Færre «hysj» og større åpenhet”

Artikkel: Historien starter med at Chris har begynt å tvile litt på om julenissen finnes. Han lærer at det aller mest virkelige i verden er slikt som vi ikke kan se.

Veien til Betlehem

Samtaleguide: “En familie. En reise. Et barn som kommer til å forandre verden for all fremtid.” Slik kan handlingen oppsummeres i "Veien til Betlehem".

EN DAG UTEN KRIG – FREDENS EVANGELIUM

ARTIKKEL: Filmen En dag uten krig (2005) forteller den ekstraordinære historien om hvordan soldatene som ved et under la ned våpnene, og endte opp med å feire jul sammen ved fronten under første verdenskrig.

Legenden om Narnia – Løven, Heksa og klesskapet

Samtaleguide: Et eventyr om løven, heksen og klesskapet som gir et helhetlig bibelsk bilde.

Legenden om Narnia – Prins Caspian

Samtaleguide: I Legenden om Narnia – Prins Caspian kommer søsknene tilbake til Narnia ett år senere, for å oppdage at her er det gått over 1000 år.

Legenden om Narnia – Reisen til det Ytterste Hav

Samtaleguide: Barna returnerer tilbake til Narnia og møter kong Caspian. På det nye eventyret blir de testet i forhold til sine egne fantasier og sin egen frykt.

Andakter og artikler – advent og jul

Advent: Fred, håp, glede og kjærlighet

VIDEOER: I århundrer har kristne over hele verden brukt de fire ukene frem til jul til å forberede seg på å feire Jesu fødsel. Her gir The Bible Project fire viktig bibelske temaer som ble oppfylt ved Jesu ankomst: fred, håp, glede og kjærlighet.

Undervisningsressurs om JUL– med video fra «The Bible Project»

UNDERVISNINGSRESSURS: Forslag til undervisningsopplegg om julefortellingen ved bruk av The Bible Projects sin film om Lukasevangeliets to første kapitler. Det passer derfor ekstra godt til bruk før jul.

Kirkens nyttår – i to deler

AKTUALISERING: Hva er det som gjør en ny start så deilig? Svært ofte handler det om at vi kan glemme det gamle. Begynne med noe nytt og friskt. En ny start betyr frihet, frihet fra det som gikk galt og frihet til å begynne på nytt.

VENTETID, RYDDETID (2/5)

ANDAKT: Noen rydder alle skapene til jul. Andre rydder bare litt i stua, så de får plass til juletreet og pynten. Ryddingen gir uansett minst to resultater: Man får en oversikt over hva man egentlig har, og man får det triveligere rundt seg.

Korte videoer – advent og jul

Advent: Fred, håp, glede og kjærlighet

Skeptikerens guide til julen

VIDEO: Julen, en tid med idyll og eventyr. Julenissen  og Jesusbarnet i krybben. Mye kos, men vanskelig å tro på?Høgskolelektor Bjørn Hinderaker svarer på vanlige spørsmål og innvendinger.

Jomfrufødsel – vitenskapelig umulig?

VIDEO: Jomfrufødselen. På den ene siden,  julens store under. På den andre, i skarp konflikt med moderne vitenskap. Eller, stemmer egentlig det?

Bommer Lukas med å nevne Kvirinius?

VIDEO: Kvirinius er et av navnene vi kjenner fra julefortellingen. I denne videoen forklares det hvorfor hans navn synes å skape et problem med dateringen i Lukasevangeliet. Høgskolelektor Bjørn Hinderaker svarer på vanlige spørsmål og innvendinger.

The Bibel Project: Fire videoer til advent

Her finner du forslag til ord for dagen i adventstiden

Og dette skal dere ha til TEGN..

En adventsserie om forskjellige uttrykk og sider og av TROEN, med TEGN som utgangspunkt.

Han som skal komme

En andaktserie om å vente på han som skal komme

Ventetid

Vanlige juleforberedelser og kan brukes som en innfallsvinkell til å snakke om åndelige sannheter i livet.

Jesus ble fattig,
jeg ble rik

Disse aktualiseringer har tema om ulike goder og privilegier som Jesus ga avkall på for menneskenes skyld.

Gå til toppen