Hva er det som gjør en ny start så deilig? Svært ofte handler det om at vi kan glemme det gamle. Legge bak oss dårlige vaner, usunne valg, krøllete ark og skitne viskelær. Begynne med noe nytt og friskt. En ny start betyr frihet, frihet fra det som gikk galt og frihet til å begynne på nytt.

Kompetansemål

Tverrfaglige tema

Kirkens nyttår (del 1)

Aktuelle momenter:

Kirka begynner et nytt år en måned før vi fyrer rakettene og skriver et nytt årstall på kalenderen. Som oftest synes vi det er deilig med en ny start. Blanke ark, nye muligheter og alt det der.

Da Jesus kom til jorda, ordnet han en ny start for alle som vil. En ny start hos Gud. Den viktigste friheten vi kan ha i livet, er å være fri fra alt som ikke er godt nok hos oss selv. Hvis vi måler oss i forhold til andre mennesker, eller alle reglene i samfunnet, eller i forhold til budene i Bibelen, så vil vi oppdage at vi må krysse av på noen eller mange av følgende:

Ikke er pene nok.

Ikke veltrente nok.
Ikke slanke/høye/lave/velproporsjonerte nok.
Ikke smarte nok.
Ikke kjappe nok.
Ikke ærlige nok.
Ikke arbeidsomme nok.
Ikke sjenerøse nok.
Ikke økonomisk nok.

Ikke… etc etc.

Da Jesus kom til jorda, ordnet han en ny start for alle som vil. En ny start hos Gud. Det står at til frihet har Kristus frigjort oss (Gal.5,1). Hvis vi velger Jesus som Herre i livet, betyr det at han sier vi er gode nok. Gode nok til å få det godt med oss selv, gode nok til å være til glede for andre mennesker. Gode nok til å være sammen med Gud i all evighet.

Vi blir ikke plutselig «gode nok» til toppstilling i Norsk Hydro, gullmedalje i OL eller hovedrollen i neste Hollywood-film. Vi blir ikke brått fullstendig fornøyde med oss selv. Men vi kan få tro at Jesus sier sannheten, når han sier at vi er fri fra alt som ikke er godt nok. Det er der enda, men det skal ikke få styre oss eller binde oss.

Aktuelle bibelvers:
Gal.5,1 (til frihet har Kristus frigjort oss)

Fil. 3,14 (Jeg glemmer det som ligger bak, og strekker meg)

Kirkens nyttår (del 2)

Aktuelle momenter:

Den ultimate blanke-ark-situasjonen må være i det du blir født. Absolutt alt er ugjort, alt kan læres, oppleves, utforskes.

Jesus kom som en baby. Han har prøvd det, den ultimate blanke-ark-situasjonen. Han har vært barn, tweens og ungdom. Riktig nok var livet ikke definert i slike faser på Jesu tid. Jesus var først barn, så ble han voksen, ferdig med det. Slik var det i gamle dager.  Likevel har Jesus vært her på jorda og prøvd det. Han var barn og tenåring, men uten synd.

Altså var Jesus et barn som ikke prøvde å stenge andre ute fra gjengen. Vi må anta at han var et barn som syntes det var naturlig å vente på tur, og som ikke ble sjalu når småsøsknene tok all mors oppmerksomhet. Han nasket aldri på markedet, han syntes aldri det var vanskelig å dele go´sakene med de andre, han svarte aldri frekt hverken til store eller små… Vi kunne fortsatt i det uendelige.

Likevel må vi regne med at Jesus selv opplevde alt det nevnte. Noen kan ha stengt ham ute fra gjengen. Noen må ha bøllet i køen. Noen må ha vært sjalu på dette søte vidunderbarnet som alle de voksne elsket… Noen kan ha spist kaker rett foran nesa til Jesus, uten å dele. Noen kan ha slengt sårende kommentarer til ham. Jesus visste godt hvordan barn og ungdom kan være, og de er ikke bare søte.

Jesus var ikke bare en snill og tålmodig mann som elsket de små og halvstore. Jesus visste at det kan være blodig alvor å være barn eller ungdom. Han visste at noen ganger er barn slemme med hverandre. Han visste at noen ganger er også de voksne virkelig slemme med de små.

Vi kan ikke vite helt konkret hva Jesus opplevde og så da han var liten. Men det står i Hebreerne 4, 15 at vi har ikke en yppersteprest som ikke kan ha medlidenhet med oss i vår svakhet, men en som er prøvet i alt i likhet med oss, men uten synd.

Ypperstepresten var den som ofret og ba til Gud på vegne av israelsfolket i GT. Han var en mellom-mann mellom folk og Gud. Jesus er vår mellommann. Han vet akkurat hvordan det er å være menneske. Samtidig er han Gud, så når vi ber til ham er vi i kontakt med Gud selv.

Aktuelle bibelvers:
Luk. 2 (Jesus blir født, Jesus som barn)
Heb. 4, 15 (… en som er prøvet i alt i likhet med oss, men uten synd)