Bommer Lukas med å nevne Kvirinius?

VIDEO: Kvirinius er et av navnene vi kjenner fra julefortellingen. I denne videoen forklares det hvorfor hans navn synes å skape et problem med dateringen i Lukasevangeliet. Det gis noen refleksjoner over ulike løsninger, og hvordan vi bør tenke om Lukas som historieskriver.

Kompetansemål

Lukas har overbevisende mange historiske detaljer riktig. Både i Lukasevangeliet og i Apostlenes gjerninger treffer han blink med både personer, stedsnavn og titler på de forskjellige politiske figurene. (Å få slike detaljer riktig høres kanskje ikke så imponerende ut, men husk at dette var tiden før avisene og før wikipedia).

Men hva Kvirinius? Vi vet at

• Jesus ble født mens Herodes den Store levde, dvs. før 4 f.Kr
  • Kvirinuis ble landshøvding i Syria 6 e.Kr, rundt 10 år etter Herodes død.

Hva skal vi tenke om dette? Kjente ikke Lukas til de historiske forholdene?

Høgskolelektor Bjørn Hinderaker ved NLA Mediehøgskolen Gimlekollen svarer på vanlige spørsmål og innvendinger.

Andre filmer i denne serien:

Share This Story, Choose Your Platform!

Om Forfatteren:

Gå til toppen