«Love Is A Compass» er Disneys julehilsen til oss alle. Årets reklamefilm slår fast at ingen trenger føle seg alene om vi lar kjærlige minner binde oss sammen.

Den hjertevarme reklamesnutten om familietradisjoner og kjærlighet er i klassisk Disney-stil, med selveste Disney-ikonet Mikke Mus i hovedrollen.

Kompetansemål

«Fra alle oss til alle dere»

Globale Disney kommer med et særlig aktuelt julebudskap til en verden preget av koronaens konsekvenser: Det er ingen grunn til å føle seg alene! Med den inkluderende hilsenen «Fra alle oss til alle dere» som vi kjenner fra julekavalkaden på NRK1 julaften dras vi inn i reklamefilmen som står i spissen for årets julekampanje. Typiske Disney-verdier som samhold og godhet lyser mot oss – og hvem er ikke da klar for å lete etter «den perfekte Disney-julegaven»?

Minner og magi

Pakket inn i en rørende historie om familiebånd og nostalgi finner vi Disneys svar på hvorfor man ikke trenger føle seg alene. Den tre minutter lange animasjonsfilmen slår umiddelbart an tonen av tilhørighet og kjærlighet, der gode minner binder sammen på tvers av generasjoner og geografi. Det er ikke overraskende at Mikke Mus er i sentrum. Han er selve symbolet for optimisme, glede og mot, ja, for kjernen i det klassiske Disneybudskapet. «Never forget: it all started with a mouse», gjentok Walt Disney ofte.

I første scene møter vi bestemor Lola som småjente, der hun får en Mikke Mus-bamse av sin pappa. 65 år senere ser vi at Mikke Mus både er del av hennes livshistorie og innvevd i familiens tradisjoner. Men i en fase falmet noe av nærheten i fellesskapet mellom bestemoren og et av barnebarna. Da var det nettopp bildet av Mikke Mus som fremkalte gylne minner hos barnebarnet, og hun fant magien som kunne gjenskape samholdet.

Håp i håpløsheten

Årets julekampanje markerer også Disneys 40 år lange partnerskap med Make-A-Wish. Denne veldedighetsorganisasjonen oppfyller ønsker for barn over hele verden som har livstruende sykdom.

Med henvisning til at julen er en tid for å gi, oppfordres Disneyfans til å dele juleminner i sosiale medier. For hver deling får Make-A-Wish en donasjon fra Disney, som brukes til å formidle håp til noen av dem som trenger det mest. Samtidig er kampanjen ment som en oppmuntring til alle i en tid preget av koronaen.

– I 2020 lengter alle etter fellesskap og familie, påpeker den engelske artisten Griff, som synger originallåten til filmen. Hun er opptatt av å spre håp om at en dag skal vi igjen få oppleve nærheten til vår kjære. Dette hjelper Disney oss til, sier Griff. Her oppfordres vi til å hente styrke i gode minner om samvær med de vi er glad i – og i drømmen om at snart er vi sammen igjen.

Artisten har utvilsomt rett i sin tolkning av Disneys budskap. Julereklamen spiller på kjente Disney-strenger, der symboltunge Mikke Mus bare er en del av klangen. Her er det mye å kjenne seg igjen i og mange verdier å bekrefte ut fra kristen tro.

Følelse og forankring

«Og husk på mørke dager, kjærlighet er et kompass», synger artisten Ylva i den norske oversettelsen. Ved å lytte til hjertet finner vi veien, og ved å se mot himmelen finner vi retningen. Minnene på tvers av generasjoner skaper tilhørighet, og trøsten lyder klart på klingende sørlandsk: «Du æ ikke alene».

Hører vi ekkoet av lengselen som alle mennesker bærer på – etter å høre til og å finne hjem?  Hører vi ekkoet av samtidens stemmer – som ber oss lytte til vårt eget hjerte for å finne svar? Stemmer som gang på gang høres i Disney-fortellingene, ofte med begrunnelsen at hjertet aldri kan ta feil. Men hvor pålitelig er egentlig hjertet?

Kirkefaderen Augustin sa at «Hjertet er urolig til det finner sin hvile i deg». Hos Gud selv ligger den dype forankringen, som holder også når familiebånd ryker eller døden inntreffer – og minnene er alt en har igjen. Hos Gud er kilden til en kjærlighet som er mer enn den gode følelsen, og som virkelig er et kompass for livet. Guds kjærlighet – som peker på det sanne, gode og rette, for alle mennesker. Guds kjærlighet – som viser seg til fulle i juleevangeliet. Vi er aldri alene!

Artikkelen har stått på trykk i spalten Perspektiv i avisen Dagen.