Skeptikerens guide til julen

VIDEO: Kan vi stole på opplysningene Bibelen gir om julens fortelling? Høgskolelektor Bjørn Hinderaker ved NLA Mediehøgskolen Gimlekollen svarer på vanlige spørsmål og innvendinger.

Kompetansemål

Vanskelig å tro på julens idyll?

Julen, en tid med idyll og eventyr. Julenissen, Tre nøtter til askepott, Reisen til Julestjernen,  og Jesusbarnet i krybben. Mye kos, men vanskelig å tro på.

Har du hatt litt behov for å skrelle av lagene av eventyr som har lagt seg rundt julen? Kanskje er det første skrittet å se hva den første julefortellingen sier. Sløret av idyll hindrer oss i å høre hva som faktisk sies. Hvor idyllisk er egentlig en fortelling om

• Okkupasjon av en brutal supermakt
  • En supermakt som bruker skatt for å finansiere krigsmaskineriet
  • Lokale korrupte ledere som Herodes, så maktsyk og paranoide at alt og alle som oppfattes som en trussel
  • En ung jente som har blitt gravid utenfor ekteskap
  • En ung familie som drives på flukt fra landet sitt

Bli med inn i tidenes juledrama, hvor håpet kjemper mot en mørk og skakk-kjørt verden!

Andre filmer i denne serien:

Share This Story, Choose Your Platform!

Om Forfatteren:

Gå til toppen