Undervisningsressurs om JUL– med video fra «The Bible Project»

Hvordan bruke ‘The Bible Project’ (animasjonsfilm med norsk tekst og tale) i undervisningen om julen?

Kompetansemål

Innledning

Med over 300 millioner seere har The Bible Project sine enkle, korte og pedagogiske animasjoner av Bibelens bøker blitt et viktig redskap for å øke kunnskapen om Bibelen verden over. Filmene er gratis tilgjengelig på Youtube og kommer nå fortløpende med norsk tekst og tale. Dermed får alle landets lærere et meget godt verktøy til bruk i undervisningen om Bibelens mange små fortellinger, men også dens store fortelling. En av de store styrkene med disse filmene er nettopp at de evner å formidle det store bildet, hvordan de små hendelsene er ment å henge sammen og forme en større fortelling. De gir også drypp av historisk bakgrunn som kaster nytt lys over tekstene. Derfor egner filmene seg spesielt godt som korte innledninger til studier av enkelttekster eller temaer innen kristen tro.

Forfatterne unngår de store teologiske slagsidene, og derfor brukes de også av mange ulike kirkesamfunn og undervisningsinstitusjoner verden over. Budskapet i filmene gir et innenfraperspektiv på Bibelens tekster og innhold. I Norge har Bibelselskapet stått i spissen for prosjektet, og stilt med kunnskapsrike konsulenter som sikrer at innholdet er kvalitetssikret.

Laget har her laget et forslag til undervisningsopplegg om julefortellingen ved bruk av The Bible Projects sin film om Lukasevangeliets to første kapitler. Det passer derfor ekstra godt til bruk før jul.

Varighet for dette opplegget er ca en klokketime.

Kompetansemål

Opplegget dekker disse kompetansemålene:

• Gjøre rede for sentrale trekk i kristendommen.

• Tolke noen sentrale tekster fra Bibelen og kristen tradisjon.

Mål for dette opplegget:

• Kunne gjenfortelle Lukas sin julefortelling i grove trekk og forklare dens betydning for kristen tro.

Opplegget

Innledning

• La elevene to og to prøve å gjenfortelle julefortellingen ut fra hvor mye de husker.

Opplegget

Innledning

• La deretter noen prøve å gjøre det i plenum.

Fortellingen

• Se filmen i fellesskap.

• Samtale i klassen: Hva var nytt her som du ikke visste fra før?

• Individuelt arbeid (se gjerne filmen en gang til individuelt for bedre å svare på spørsmålene).

Spørsmål

• Sakarja og Elisabeth får beskjed om at de skal få barn selv om de er gamle. Hvilken historie i Det gamle testamentet ligner på denne og hvorfor er det viktig?

• Hvordan beskriver filmen situasjonen til det jødiske folket på denne tiden?

• På hvilken måte er julefortellingen en «opp-ned fortelling»?

• Les teksten som kalles «juleevangeliet» i Lukas 2,1-14.

• Beskriv settingen: Hvor, når og hvem.

• Hvorfor tror du teksten kalles juleevangeliet?

• Det at Gud ble født som menneske kalles i kristendommen for inkarnasjon (=i kjøtt). Bruk andre kilder og finn ut hvorfor julefortellingen og inkarnasjonen er så viktig for kristendommen.

Tips til andre samtaleguider om julen:

Avslutning

• Gjennomgang muntlig av spørsmålene. Bruk mest tid på det siste om inkarnasjonens betydning. Her kan gjerne læreren supplere med litt tavleundervisning hvis nødvendig.

• La elevene to og to gjenfortelle julefortellingen en gang til og legge merke til hva de har lært.

Se andre ressurser om advent og jul her

Undervisningsopplegget er utarbeidet i samarbeid mellom Laget og Damaris Skole på vegne av The Bible Project.

Med ferske, pedagogiske BibleProject-videoer på norsk, kan religionsundervisningen bli enda mer spennende og engasjerende for elevene.

Av |2021-11-22T10:31:24+01:00november 15th, 2021|1 arbeide med bibeltekster og gjøre rede for hovedtrekkene i den store bibelske fortellingen, 3 gjøre rede for det sentrale innholdet i kristen tro, Jul og advent, Kristendommen, Nyhet, Om høytider og merkedager, Religion og Etikk|Kommentarer er skrudd av for Undervisningsressurs om JUL– med video fra «The Bible Project»

Share This Story, Choose Your Platform!

Om Forfatteren:

Gå til toppen