Etikk i praksis
Vi skal se på noen områder hvor vi blir utfordret til etisk tenkning og refleksjon. Vi vil bruke Den etiske trekant i arbeidet med disse områdene. Områdene vi vil trekke fram, er: mennesket og skaperverket, liv og død, seksualitet og samliv og forvaltning og rettferdighet. På alle disse områdene er det viktig å kjenne til verdigrunnlaget. Ut fra verdigrunnlaget kan flere valgmuligheter oppstå, og blant disse følger vi en vei. Når veien er valgt, er det viktig å se tilbake på verdigrunnlaget og spørre:
Er det samsvar mellom verdigrunnlaget og veien som er valgt? Det kan noen ganger bli nødvendig å justere den kursen som er valgt for å være i takt med verdigrunnlaget. Det kan også være nødvendig å se på om verdigrunnlaget må justeres. I vår tid er det få som vil begrunne slaveri ut fra et bibelsk grunnlag. Vi skal ikke gå langt tilbake i historien for å finne en bibelsk forankret argumentasjon til støtte for slaveri.
Her finner du kapittel 16.4 online versjon.
Dersom skolen din allerede har læreboken, så kan passord fåes ved å kontakte Damaris Norge.
Dersom skolen din ikke har læreboken, kan den bestilles via NLA Høgskolen.
Kompetansemål for hele kapittelet:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- Analysere og drøfte etiske problemstillinger en selv og andre står overfor i dagens samfunn
- Drøfte aktuelle etiske problemstillinger, med særlig vekt på utfordringer i yrkeslivet, i lys av kristen etikk
Mennesket og skaperverket
Læringsmål
Etter å ha lest dette kapitlet skal eleven kunne:
- drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til mennesket og skaperverket
- reflektere over eget ståsted i aktuelle problemstillinger
Menneskeverd
Læringsmål
Etter å ha lest dette kapitlet skal eleven kunne:
- forklare hva som menes med menneskeverd
- drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskeverdet
- reflektere over eget ståsted i aktuelle etiske utfordringer
Seksualitet og samliv
Læringsmål
Etter å ha lest dette kapitlet skal eleven kunne:
- drøfte aktuelle etiske problemstillinger innenfor seksualitet og samliv
- gjøre rede for Bibelens syn på ekteskap og samliv
- reflektere over eget ståsted i aktuelle samlivsetiske utfordringer
Forvaltning og rettferdighet
Læringsmål
Etter å ha lest dette kapitlet skal eleven kunne:
- forklare hva som menes med forvaltning og rettferdighet
- drøfte aktuelle etiske utfordringer knyttet til økonomi og arbeidsliv
- reflektere over eget ståsted når det gjelder økonomi og arbeidsliv