I denne videoen reflekterer Nick Pollard rundt hovedtemaene i den kinoaktuelle filmen “The Adjustment Bureau”; frihet og determinisme. (12.02.2011)

Last ned videoen til din egen pc her.

Du kan også bruke dette filmklippet fra filmen og traileren.

Les mer om filmen her

Denne aktualiseringen kan brukes inn i undervisningen der det er relevant, for eksempel i forbindelse med temaer som determinisme, frihet, fri vilje og Guds allmakt. Den passer også godt som ord-for-dagen eller i tilknytning til en andakt eller lignende.

Forslag til bruk:

1. Vis første del av videoen, og trykk pause på spørsmålet: Hvordan reagerer du på et overnaturlig vesen som “The Chairman”?
  2. Samtal med elevene rundt spørsmålet, og diskuter hva svarene våre forteller oss om om:
    • Vår villighet til å la noen andre enn oss selv ha kontroll over hva som skjer i livene våre
    • Hva vi tenker om en slik kontroll; er det bra eller dårlig? (Du kan gjerne henspeile til sprøsmålet om det finnes en djevel som ønsker å infiltrere våre liv – og om The Chairman i filmen kan best sammenlignes med en god Gud som ønsker det beste for oss eller med en ond djevel som vil manipulere og kontrollere oss.)
  3. Vis resten av videoen
  4. Del gjerne noen tanker med utgangspunkt i forslaget om å vektlegge forskjellen mellom kontrollen som djevelen ønsker over våre liv og Gud som elsker oss og ønsker at vi skal ha fri vilje. Et forslag er å bruke Joh 10, 1-18, særlig versene 7-10, for å forklare relasjonen mellom leve livet slik Jesus gjorde og leve livet til det fulle.

Bakgrunnsstoff:
Før du bruker denne videoen, anbefaler vi følgende ressurser: