Artikler og samtaleressurser om sosiale medier og dataspill
som viser ulike former for religiøsitet
Sosiale medier
- Det sosiale dilemmaet – «Mennesker foran skjerm» Galleri
Det sosiale dilemmaet – «Mennesker foran skjerm»
4 utforske og drøfte aktuelle etiske problemstillinger i lys av kristen etikk, Demokrati og medborgerskap, Film og TV, Folkehelse og livsmestring, Levevaner, Mediebruk, Nyhet, Populærkultur, Samtaleressurser -Mennesket, Seksualitet og kjønn, Sosiale Medier, Sosiale Medier og dataspill, Tverrfaglige tema, Uke 16 populærkulturen
Det sosiale dilemmaet – «Mennesker foran skjerm»
Samtaleguide: Hva er konsekvensene av vår stadig økende avhengighet av likes og sosiale medier?
- Det sosiale dilemmaet Galleri
Det sosiale dilemmaet
4 utforske og drøfte aktuelle etiske problemstillinger i lys av kristen etikk, Artikkel-Mennesket, Demokrati og medborgerskap, Film og TV, Folkehelse og livsmestring, Levevaner, Mediebruk, Nyhet, Populærkultur, Sosiale Medier, Sosiale Medier og dataspill, Tverrfaglige tema, Uke 16 populærkulturen
Det sosiale dilemmaet
Artikkel: Dokumentaren "Det sosiale dilemmaet" slår alarm og gir oss en vekker. Hva er konsekvensene av vår stadig økende avhengighet av likes og sosiale medier?
Den nye talerstolen
Vi ser nærmere på en kronikk fra Dagbladet.no, som sier at unge i dag i større grad møter religion gjennom populærkulturen, enn via bedehuset/kirka.
Sosiale medier – om å være disippel og vitne i en medietid
Sosiale medier preger oss alle i vår hverdag. Hvordan skaper dette både utfordringer og muligheter hos kristne?
Streaming til hjertet
Både YouTube-historiene og de gjennomtenkte, profesjonelt lagde, «flytter makt» ved å si hvem som skal ha innflytelse i våre liv. Hvordan kan vi som foreldre, menighet og kristne møte sterke og personlige historier som også noen ganger settes opp mot hva Gud selv sier om livet?
Toppbloggeren Ulrikke Lund
– Folk leser om de perfekte livene til toppbloggerne og [...]
Dataspill
IBELIN – Digital døråpner til virkelige vennskap
ARTIKKEL: Vi gratulerer med AMANDAPRISEN og løfter fram igjen artikkelen om IBELIN fra februar. Historien om hvordan virkelige vennskap utvikles i et «uvirkelig» spillunivers fortsetter å berøre.
IBELIN og den gode samtalen
SAMTALEGUIDE: Filmen IBELIN forteller den sterke historien om Mats Steen, som led av en sjelden muskelsykdom og døde bare 25 år gammel. Foreldrene oppdaget da at Mats ikke hadde vært ensom og isolert, men hadde mange venner i World of Warcraft, som spillkarakteren Ibelin.
- Legning og kjønn i simulatorspillet The Sims 4 Galleri
Legning og kjønn i simulatorspillet The Sims 4
13 analysere og drøfte hvordan livssyn formidles i ulike kulturelle uttrykk, Dataspill, Folkehelse og livsmestring, Kristendomskunnskap kompetansemål vgs, Mediebruk, Nyhet, Populærkultur, Sosiale Medier og dataspill, Tverrfaglige tema
Legning og kjønn i simulatorspillet The Sims 4
ARTIKKEL FOR LÆRER: Spillet The Sims er svært populært blant norske tenåringer. Etter en oppdatering av The Sims 4 kan spilleren nå velge pronomen og seksualitet på sin sim. Utgiverne er tydelige på at de vil gjøre inkluderingen av LHBTQ+ synligere.
- Squid Game: Mennesker = penger Galleri
Squid Game: Mennesker = penger
13 analysere og drøfte hvordan livssyn formidles i ulike kulturelle uttrykk, 4 utforske og drøfte aktuelle etiske problemstillinger i lys av kristen etikk, Artikkel-Mennesket, Artikkel-Virkelighetsforståelse, Dataspill, Demokrati og medborgerskap, Film og TV, Folkehelse og livsmestring, Kristendomskunnskap kompetansemål vgs, Mediebruk, Mennesket, Nyhet, Populærkultur, Seksualitet og kjønn, Sosiale Medier og dataspill, Tverrfaglige tema, Uke 16 populærkulturen, Virkelighetsforståelse
Squid Game: Mennesker = penger
Artikkel: Squid Game plasserer desperate mennesker i en desperat situasjon: spill og vinn, eller dø. TV-serien har tatt verden med storm på kort tid. Hvorfor fascineres så mange av mennesker som kjemper om å vinne et spill – med livet som innsats?
Dataspill og sexy kvinner
En aktualisering basert på en forskningsrapport fra oktober 2013, med fokus på sammenhengen mellom tv- og dataspill og kroppsfokus og seksualisering.
Religion i spillmediet
En ressurs for læreren. Hvordan fremstilles religiøsitet i spillmediet? Kan kristne kjenne seg igjen i fremstillingen av religion i spill?