– Folk leser om de perfekte livene til toppbloggerne og føler at de selv ikke er bra nok. Jeg vil ikke bidra til en sånn følelse, sier Ulrikke Lund til Dagbladet FREDAG 4.februar 2011. (07.02.2011)

Denne aktualiseringen kan brukes som utgangspunkt for en andakt, et ord-for-dagen eller lignende. Den kan også brukes som aktualisering inn i undervisning der det er aktuelt.
Tema: Ærlighet, Image, Sannhet, Løgn, om å være seg selv

Bakgrunn:
Ulrikke Lund (21) har blogget siden hun var 16 år og flyttet hjemmefra. Hun har i snitt 35 000 lesere, og adressen til bloggen hennes er ulrikkelund.com. Ulrikke lever på inntekter fra annonser på bloggen og nettbutikken fashionlove.no. I perioder kan hun tjene 90 000 kr i måneden.

– Jeg mente aldri det skulle bli så rosa, sier Ulrikke til Dagbladet FREDAG om bloggen hennes. 18.januar 2011 bestemte hun seg for å skrive om hvordan hun egentlig har det, og i innlegget «Fasader og fortid» forteller hun at hun som person er en rak motsetning til bloggen: «Livet og oppveksten min fram til jeg gikk ut av skolen som 19-åring var ganske turbulent og til tider ensomt som følge av en rekke uheldige faktorer og valg. Jeg tror det er derfor jeg har behov for å ha sånn en glad, problemfri og ekstremt overflatisk blogg fylt av mote og drømmer.»

Til Dagbladet FREDAG (kan kjøpes på www.buyandread.com) forteller Ulrikke mer om fasaden hun har hatt:

– Det er derfor jeg har hatt den fasaden, for å lure folk til å tro at jeg er verdt noe. Når du går ut fra hjemmet, tar du på deg en maske. Når jeg ble kjent med noen, følte jeg at jeg lurte dem til å tro at jeg var verdt oppmerksomhet. Fordi innerst inne visste jeg at jeg egentlig ikke var det.

Hele artikkelen kan du laste ned her (og evt. printe ut for elevene).

Også andre bloggere har fortalt om at livet ikke er så enkelt som de gir uttrykk for på bloggen. Linnea Myhre blogget om spiseforstyrrelser, Ida Jackson om at hun ble voldtatt, om sin bipolare lidelse og innleggelse ved psykiatrisk sykehus, mens Ida Wulff skrev at hun fikset på utseendet. Den tidligere mest populære bloggeren i Norge, Emilie «Voe» Nereng, som hadde rundt 70 000 lesere hver dag, valgte å slutte med bloggingen på grunn av alle de negative kommentarene hun fikk.

Forslag:
I vår tid vektlegges utseendet veldig sterkt. Slik som Ulrikke sier at man tar på seg en maske når man går hjemmefra er det mange som bygger seg et image som viser de sidene av seg selv man ønsker. Facebook og blogging gir anledning til å presentere utvalgte sider av seg selv. Undersøkelser viser at mange jenter i Norge strever med selvbildet, og at de er misfornøyde med seg selv på grunn av utseendet.

Alle mennesker har behov for å kjenne at de er akseptert og «gode nok». Bibelen forteller at alle mennesker er skapt med egenverdi – ikke på grunn av noe man gjør – men på grunn av den man er. Utseende og det man er flink til vil forandre seg i løpet av livet. Alderen preger kroppen, en forandring som er uunngåelig i det lange løp. I tillegg kan man bli utsatt for ulykker som gjør at man ikke kan fortsette å leve det samme livet som man gjør i dag. Vi trenger å støtte hverandre og bekrefte at vi som mennesker har verdi fordi vi er til – ikke på grunn av utseendet eller ting vi er flinke til. Sammen kan vi oppmuntre hverandre til å være ærlige om hvordan vi egentlig har det, og hjelpe hverandre.

I 1. Pet 3, 3 står det at fokuset ikke skal være på «ytre stas», men hjertet. Det betyr ikke at man ikke skal pynte seg, men at man ikke skal miste fokus og kun bli opptatt av utseendet.

Bibelvers
Joh 3, 16 (For så høyt elsket Gud verden)
1 Mos 1, 26 (La oss skape mennesket i vårt bilde)
Ordsp 31, 30 (Ynde svikter, og skjønnhet forgår; en kvinne som frykter Herren, skal prises)