ARTIKKEL FOR LÆREREN: The Sims er et av verdens mest solgte videospill gjennom tidene, og er svært populært blant norske tenåringer. Etter en oppdatering av The Sims 4 kan spilleren nå velge pronomen og seksualitet på sin sim. Utgiverne er tydelige på at de vil gjøre inkluderingen av LHBTQ+ synligere.

Kompetansemål kr.d.:

Folkehelse og livsmestring:

Om spillet

Simulatorspillet The Sims som første gang kom ut i år 2000, er et av verdens mestselgende videospill gjennom tidene. Her har du som spiller full kontroll over karakterene, som kalles «simmer». Du kan designe og endre utseende, klær, væremåte og personlighetstrekk, og bygge hus og innrede det slik du måtte ønske innenfor spillets rammer.

Foreløpig har det kommet tre oppfølgere av spillet siden den første utgaven. Spillene har stadig blitt større, bedre og mer moderne. Det nyeste på markedet kom i 2014, The Sims 4, men det er stadig like populært og det lanseres kontinuerlig oppdateringer og utvidelser. Det ryktes om at det en gang i fremtiden dukker opp The Sims 5, men det gjenstår å se.

Målet med spillet er å styre simmene i sin hverdag. Man kan finne en jobb til dem, oppfylle ønskene de måtte ha, og gi dem venner og familie. Simmen din kan få seg kjæreste og bo sammen med denne eller gifte seg, og de kan få barn. Til slutt eldes de og dør. Når de dør, kommer den kjente figuren «mannen med ljåen» og «tar» simmen. Alt som er igjen, er en gravstein eller en urne.

Fakta om The  Sims 4

• Anbefalt aldergrense: 12
  • Medietilsynet: Mest populære spill blant 17–18-årige jenter i 2020.
  • Utgiver: Maxis og Electronic Arts
  • Plattform: PC, Macbook, PS4, Xbox One

Speiler vår verden

The Sims ligger på mange måter nær vår egen virkelighet, og følger utviklingen vi ser rundt oss. Dette illustreres ved oppdateringen som kom i spillet i 2022.

Foto: Electronic Arts (EA)

Det har alltid vært mulig å lage to kvinne-simmer som er kjærester, eller to menn. Nå kan imidlertid spilleren velge pronomen og seksualitet på sin sim. Det vil si at simmen kan være kvinne, mann eller ikke-binær, som betyr at en ikke vil identifisere seg som verken mann eller kvinne. I tillegg går det an å modifisere pronomen. Simmen kan bli omtalt som «hun» i en kontekst, «han» i en annen, eller «de». Foreløpig er dette bare tilgjengelig på engelsk språk, og da gjelder disse: he/him, she/her, they/them.

Simmens seksuelle legning er også modifisert til å gjelde alle. Den kan være romantisk interessert i mann og kvinne, eller en av delene. Men i tillegg kan den være seksuelt interessert i noe annet eller det samme. (Eller på simmens språk: Årnings.)  Det går også an å velge om en utforsker romantikk eller ikke.

Fra sommeren 2022 kan man altså personliggjøre simmen mye mer, i tråd med typiske holdninger i samtiden.

Synliggjøre forskjeller

Teamet i EA Games er tydelige på at de vil gjøre inkluderingen av LHBTQ+ synligere. I forklaringen skriver de: «Med denne nye oppdateringen og den ferske pronomenoppdateringen tar vi flere skritt på veien mot å bli et spill som respekterer og feirer nyansene og fargene i hverdagen.»

Teamet har jobbet sammen med skeive organisasjoner som GLAAD (Gay & Lesbian Alliance Against Defamation) og It Gets Better Project, for å gjøre den nye funksjonen respektfull og imøtekommende for alle.

Denne funksjonen i spillet er kommet for å bli. Spillutviklerne har sagt at det ikke er mulig å slå av funksjonen.

«Leke med livet»

Spillet er i stor grad en virkelighetsflukt. Man har makten til å skape sin egen verden med egne simmer og kontrollere hver minste detalj. Det finnes få grenser i spillet. Man kan fritt utforske og «leke med livet».

Utviklerne har siden 2000-tallet jobbet for at alle som spiller The Sims skal kunne kjenne seg igjen. Med den siste oppdateringen gjør de nettopp det. Og dermed kan man trygt si at The Sims fortsatt speiler vår verden.

Her kan du lese mer om spillfunksjonen.

Foto: Electronic Arts (EA)

Spørsmål til refleksjon

• Hva betyr denne innsikten for meg som lærer i møte med enkeltelever, undervisning og fagstoff?

Her kan man se mer om pronomenoppdateringen for spillet The Sims 4