Filosofi, etikk og livssynshumanisme

Filosofi, etikk og livssynshumanisme2022-02-15T22:11:23+01:00

Filosofi, etikk og livssynshumanisme

Kompetansemål, REL 1-01:

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • presentere noen sentrale temaer i europeisk filosofihistorie fra antikken til i dag
  • gjøre rede for noen hovedtanker hos to europeiske filosofer, en fra antikken og en fra nyere tid
  • gjøre rede for noen hovedtanker hos en kinesisk eller indisk filosof
  • forklare sentrale etiske begreper og argumentasjonsmodeller og gjenkjenne og vurdere ulike typer etisk tenkning
  • drøfte etiske verdier og normer knyttet til urfolks kulturer og tradisjoner
  • føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål
  • gjøre rede for og drøfte sentrale trekk og dimensjoner ved livssynshumanismen
  • presentere hovedretninger innen norsk og internasjonal humanisme fra 1930-tallet til vår tid og diskutere likheter og ulikheter mellom de forskjellige retningene
  • drøfte syn på kjønn og kjønnsroller hos noen filosofer

EUROPAS FILOSOFIHISTORIE – et kompendium for Religion og etikk v/S. T. Aaberg, Dr.borg vgs

FAGTEKST: Her er det fokus på sentrale filosofer i europeisk filosofihistorie, og noen kjennetegn ved viktige perioder i denne historien.

Gud og vitskapen – undervisningsopplegg i tre deler

Undervisningsopplegg: Den britiske livssynsserien The God Question Series gir et engasjerende og balansert innblikk i aktuelle og viktige spørsmål om Gud og vitenskapen

Gå til toppen