Undervisningsressurs: her kan elevene se hele eller deler av en debatt om Gud og vitenskapen. I etterkant kan en ha samtale i klassen om argumentene som kom frem. Bruk gjerne denne ressursen i tilknytning til ressurser på Damaris Skole Vgs om samme tema.
Forankring i læreplanen:
- Tro og livssyn I og II (VG1 og VG2)
- Frelseshistorie (VG1)
- Troslære (VG1)
Kompetansemål i fagplanen:
- Gjøre rede for viktige sider ved et kristent livssyn
- Gjøre rede for viktige sider ved et kristent livssyn og kjenne til hovedtrekkene i andre livssyn
- Reflektere rundt eget livssyn
- Vurdere livssyn i samtidskultur
- Gi en oversikt over de viktigste frelseshistoriske begivenhetene: skapelsen, syndefallet, forsoningen, forløsningen og fullendingen.
- Reflektere rundt andre framstillinger av hvordan verden har blitt til.
- Peke på forskjeller mellom sentrale momenter i kristendommen og andre levende
religioner og/eller livssyn.
20.januar 2014 arrangerte Litteraturhuset i Oslo debatt om NRKs dokumentarserie “Gud og vitskapen”. Hovedspørsmålet var om serien gir et godt bilde av dagens debatt om forholdet mellom gudstro og moderne naturvitenskap, og videre: Peker naturvitenskapen i retning av at det finnes en Gud, eller er den mer til støtte for et ateistisk livssyn?
På samme måte som i serien, diskuterte både teister og ateister “The God Question” – både serien og selve spørsmålet for serien: om naturvitenskapen peker mer i retning av at det finnes en Gud, eller om den er mer til støtte for et ateistisk livssyn.
Les mer om serien på Damaris Norges side Snakkomgud.no
Deltakere i debatten:
Panel:
Lars Gule, førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Tidligere generalsekretær i Human-Etisk Forbund
Atle Ottesen Søvik, religionsfilosof ved Menighetsfakultetet
Hans-Petter Halvorsen, blogger og ateist
Lars Dahle, førsteamenuensis ved NLA Høgskolen
Bruk gjerne denne ressursen i forbindelse med disse ressursene om samme tema: