Folkehelse og livsmestring #Mediebruk
Her finner du undervisningsressurser, aktualiseringer og samtaleguider til filmer/tv-serier,
samt bakgrunnsstoff for læreren.
IBELIN – Digital døråpner til virkelige vennskap
ARTIKKEL: Vi gratulerer med AMANDAPRISEN og løfter fram igjen artikkelen om IBELIN fra februar. Historien om hvordan virkelige vennskap utvikles i et «uvirkelig» spillunivers fortsetter å berøre.
IBELIN og den gode samtalen
SAMTALEGUIDE: Filmen IBELIN forteller den sterke historien om Mats Steen, som led av en sjelden muskelsykdom og døde bare 25 år gammel. Foreldrene oppdaget da at Mats ikke hadde vært ensom og isolert, men hadde mange venner i World of Warcraft, som spillkarakteren Ibelin.
- Skjermfri? Hvorfor? Galleri
Skjermfri? Hvorfor?
4 utforske og drøfte aktuelle etiske problemstillinger i lys av kristen etikk, Etikk og refleksjon, Etisk refleksjon, Folkehelse og livsmestring, identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner og identitet, Kristendomskunnskap kompetansemål vgs, Mediebruk, Nyhet, Religion og Etikk, Ressurser etter Kjerneelementer, Tverrfaglige tema
Skjermfri? Hvorfor?
UNDERVISNINGSRESSURS: Kjenner du til "Digital detox"-prosjektet på Framnes Vgs våren '23? Her får du både PPT og andre gode innspill som lederen av Tro & Medier delte med elevene for å skape bevissthet rundt skjermbruk.
- Legning og kjønn i simulatorspillet The Sims 4 Galleri
Legning og kjønn i simulatorspillet The Sims 4
13 analysere og drøfte hvordan livssyn formidles i ulike kulturelle uttrykk, Dataspill, Folkehelse og livsmestring, Kristendomskunnskap kompetansemål vgs, Mediebruk, Nyhet, Populærkultur, Sosiale Medier og dataspill, Tverrfaglige tema
Legning og kjønn i simulatorspillet The Sims 4
ARTIKKEL FOR LÆRER: Spillet The Sims er svært populært blant norske tenåringer. Etter en oppdatering av The Sims 4 kan spilleren nå velge pronomen og seksualitet på sin sim. Utgiverne er tydelige på at de vil gjøre inkluderingen av LHBTQ+ synligere.
- Squid Game: Mennesker = penger Galleri
Squid Game: Mennesker = penger
13 analysere og drøfte hvordan livssyn formidles i ulike kulturelle uttrykk, 4 utforske og drøfte aktuelle etiske problemstillinger i lys av kristen etikk, Artikkel-Mennesket, Artikkel-Virkelighetsforståelse, Dataspill, Demokrati og medborgerskap, Film og TV, Folkehelse og livsmestring, Kristendomskunnskap kompetansemål vgs, Mediebruk, Mennesket, Nyhet, Populærkultur, Seksualitet og kjønn, Sosiale Medier og dataspill, Tverrfaglige tema, Uke 16 populærkulturen, Virkelighetsforståelse
Squid Game: Mennesker = penger
Artikkel: Squid Game plasserer desperate mennesker i en desperat situasjon: spill og vinn, eller dø. TV-serien har tatt verden med storm på kort tid. Hvorfor fascineres så mange av mennesker som kjemper om å vinne et spill – med livet som innsats?
- Det sosiale dilemmaet – «Mennesker foran skjerm» Galleri
Det sosiale dilemmaet – «Mennesker foran skjerm»
4 utforske og drøfte aktuelle etiske problemstillinger i lys av kristen etikk, Demokrati og medborgerskap, Film og TV, Folkehelse og livsmestring, Levevaner, Mediebruk, Nyhet, Populærkultur, Samtaleressurser -Mennesket, Seksualitet og kjønn, Sosiale Medier, Sosiale Medier og dataspill, Tverrfaglige tema, Uke 16 populærkulturen
Det sosiale dilemmaet – «Mennesker foran skjerm»
Samtaleguide: Hva er konsekvensene av vår stadig økende avhengighet av likes og sosiale medier?
- Det sosiale dilemmaet Galleri
Det sosiale dilemmaet
4 utforske og drøfte aktuelle etiske problemstillinger i lys av kristen etikk, Artikkel-Mennesket, Demokrati og medborgerskap, Film og TV, Folkehelse og livsmestring, Levevaner, Mediebruk, Nyhet, Populærkultur, Sosiale Medier, Sosiale Medier og dataspill, Tverrfaglige tema, Uke 16 populærkulturen
Det sosiale dilemmaet
Artikkel: Dokumentaren "Det sosiale dilemmaet" slår alarm og gir oss en vekker. Hva er konsekvensene av vår stadig økende avhengighet av likes og sosiale medier?