Stod Jesus opp fra de døde? Del 2: Forklaringene

Denne videoen er den andre delen av argumentasjonen for Jesu oppstandelse. Den første videoen presenterte tre fakta som er bredt aksepterte av forskere. Denne andre videoen spør hvilke forklaringer som best kommer til rette med disse fakta.

En ressurs for læreren

Kjerneelement KRLE

• kunnskap om kristen tro og praksis
  • utforsking av eksistensielle spørsmål og svar

Fire naturalistiske forklaringer

De fire vanligste naturalistiske forklaringene presenteres. «Naturalistiske» forklaringer betyr her forklaringer som avgrenser seg til naturlige årsaker, og som utelukker muligheten for at Gud kan gripe inn i historien. Disse fire teoriene omtales som konspirasjon, besvimelse, flytting av legemet og hallusinasjon.

Hva er beste forklaring?

Når man undersøker disse teoriene nærmere, blir det klart at alle fire har store problemer med å forklare de tre faktaene. Teoriene er derfor forlatt av forskere i dag, og det er ingen enighet om hvordan disse skal forklares. Man kan derfor med god grunn hevde at vi da står igjen med den eneste forklaringen som forklarer alle de fakta vi har, nemlig Bibelens forklaring at Gud reiste Jesus opp fra de døde.

Mirakel

Det som for mange er problemet med denne forklaringen, er at den innebærer et mirakel, altså et inngrep av Gud. Men dersom det overhodet er mulig at Gud eksisterer, så kan man ikke utelukke denne muligheten.

I løpet av de siste par tiårene er det skrevet flere omfattende fagbøker som argumenterer for Jesu oppstandelse. To av disse fagbøkene står i en særklasse, nemlig The Resurrection of the Son of God av N. T. Wright (nettside https://ntwrightpage.com) og The Resurrection of Jesus: A New Historiographical Approach av Michael R. Licona (nettside https://www.risenjesus.com).

(Klikk på tekstsymbolet nede i høyre hjørne for å velge norsk teksting)

Anbefalte ressurser:

Hvorfor er kristen tro troverdig? Videoserie med tilleggsressurser

Finnes Gud? 3. Det moralske argumentet

Video: Trenger moralen vår en forklaring og en forankring? Det moralske argumentet berører oss ofte mer eksistensielt enn de andre gudsargumentene.

Hvorfor er kristen tro troverdig?

I forbindelse med at Damaris Norge lanserte en serie med animerte videoer fra Reasonable Faith med norsk tekst og med ressurssider på Snakkomtro og Damaris Skole, stilte William Lane Craig villig opp til en lengre samtale om kristen apologetikk med daglig leder Lars Dahle.

Av |2022-05-03T14:16:10+02:00mai 3rd, 2022|Apologetiske videoer påskebudskapet|Kommentarer er skrudd av for Stod Jesus opp fra de døde? Del 2: Forklaringene

Share This Story, Choose Your Platform!

Om Forfatteren:

Gå til toppen