Sine egne regler

Topp-modell Cara Delevigne vil være sterk, lager «sine egne regler» og mener lykke er å følge hjertet. Bibelen sier noe helt annet.

Aktuell sak:

Topp-modell Cara Delevigne er et barn av sin tid og lager «sine egne regler».

Bakgrunn:

Den britiske supermodellen og rikmannsdatteren Cara Delevingne ble kjent som modell for motehuset Burberry, siden ble hun enda mer kjent for å være vill og gal og ikke oppføre seg som en pen og pyntelig modell. Hun lager sine egne regler, har fått tilnavnet «Queen of Cool» og trives åpenbart med det. Hun er ny ambassadør for det eksklusive klokkemerket TAGHeuer og i løpet av 2015 blir hun å se i tre filmer.

Dagens Næringsliv kaller Cara «et barn av sin digitale samtid.» (dn.no 16.10.14). Hun er aktivt til stede i sosiale medier, og har en enorm tilhengerskare av overveiende tenåringsjenter.

Se intervju med britiske Vogue her.

Forslag til momenter:

Vis reklamefilmen Cara har gjort for luksus-klokkemerket TAGHeuer.

Styrke

Hva er det Cara formidler til sine fans? Hun «vil inspirere unge til å følge drømmene sine, og være seg selv. De kan klare alt de bestemmer seg for.» I et intervju med britiske Vogue i høst, sa hun at hun gjerne vil være «en kvinnelig superhelt, en virkelig sterk kvinne».

Det er altså bare å ta en skikkelig bestemmelse, jobbe og være seg selv, så blir du en suksess. Sjefen for klokkemerket hun fronter, sier det enda tydeligere i reklamefilmen: «Suksess er å ikke bryte sammen under press. Hvis du bryter sammen under press, vil du aldri bli suksessfull.»

Lykke

Den 21-årige supermodellen har også noe å si om lykke. Som et ekko av de mange Disney-filmene hun må ha sett gjennom oppveksten, svarte hun slik da Vogue ba henne definere lykke: «Vær sann mot deg selv og følg ditt hjerte».

Denne lykke-formelen er så vanlig at vi kanskje ikke tenker over innholdet. Hvem er egentlig dette selv som du skal være sann mot? Er det ditt sterke, suksessfulle selv? Det som bare følger sine egne drømmer og aldri bryter sammen under press? Tro om ikke en slik filosofi heller gjør deg mer egosentrert, sårbar og nådeløs, enn lykkelig. Følgen blir jo at hvis du ikke lykkes og ikke er lykkelig, så er det din egen feil. Du har ikke prøvd hardt nok, vært sanne nok mot deg selv. Ikke fulgt drømmene.

Overraskende tatovering

Det beste Delevingne kan vise oss om det gode liv og sann lykke, er nok sin høyre pekefinger. Der har hun tatovert inn løven Aslan, C.S. Lewis’ velkjente Kristus-figur. Det ironiske er selvsagt at ingen som er på lag med Aslan i C.S. Lewis’ univers, kan lage sine egne regler.

Aktuelle momenter fra Bibelen

Det er mange sterke, modige og lykkelige mennesker i Bibelen også! Men ingen av de sterke og modige har hell og lykke fordi de følger sitt eget hjerte eller sine egne drømmer.

Vi møter også ofte mennesker som begynner bra, men ender i ulykke eller sorg fordi de blir overlegne og følger sine egne tanker, ikke Guds tanker. De vil lage «sine egne regler».

Noen eksempler:

• Eva. Hun overstyrte Gud og smakte på frukten Han hadde gitt forbud mot å spise. Resultat: Ondskap, sorg, lidelse og død kom inn i verden. Menneskene mistet det direkte, åpne fellesskapet med Skaperen sin.
  • Moses. Verdens mest ydmyke mann kunne også bli sint. En gang slo han på en klippe i stedet for å snakke til den, slik Gud hadde sagt, for å skaffe vann til israelsfolket i ørkenen. Moses tok selv æren for vannet og gav ikke Gud den plassen Han skulle ha. Resultat: Moses fikk ikke komme inn i det lovede landet etter den lange ørken-vandringen. Josva tok over og ledet folket inn i Israel.
  • Kong Ussia. Han ble mektig, sterk og overlegen. Til slutt ville han selv gå inn i tempelet og brenne røkelse til Gud, en oppgave Gud hadde sagt at bare prestene skulle utføre. Resultat: Kongen fikk en hudsykdom og måtte bo for seg selv resten av sine levedager, ribbet for både ære, menneskelig beundring og fellesskap med andre.

Vi leser heldigvis også om mange som velger å stole på Gud og følge Hans bud og tanker. Selv om de tabber seg ut, så ber de om tilgivelse og ydmyker seg for Gud. Akkurat som barna i Narnia prøver å stole på Aslan, ønsker disse menneskene å stole på Gud.

Noen eksempler

• Kong David. Han tok blant annet en annen manns kone, myrdet, og gjennomførte en folketelling stikk i strid med Guds befaling, men blir omtalt som «en mann etter Guds hjerte» i Bibelen. David skjønte når han hadde gjort opprør mot Gud, og ba alltid om å få komme tilbake i Guds nærhet og få være under Hans ledelse.
  • Kong Josjia. Kongen var bare atten år da noen fant en gammel bokrull med Herrens lov. Da kongen hørte teksten bli lest opp, flerret han klærne av sorg og forskrekkelse og bestemte seg for å gjøre en slutt på avgudsdyrkelse i landet.
  • Disippelen Peter. Han fornektet Jesus, men ble tilgitt og ble en av lederne i den første kristne menigheten.

Aktuelle bibelvers:

1. Mos 3 (Eva)
4. Mos 20 (Moses)
2. Krøn 26 (Kong Ussia)
2. Sam 12 (David, fulgte Gud av hele sitt hjerte)
2. Kong 22 (Kong Josjia)
Mark 14 (Peter fornekter Jesus)

Anethe V. Birkeli/Damaris Skole 2015/Foto: Cara Delevigne: Wikipedia / Aslan: Filmweb, Walt Disney

Av |2017-05-19T08:12:19+02:00oktober 14th, 2016|Ladestasjon, Om mennesket og livet|0 Kommentarer

Share This Story, Choose Your Platform!

Om Forfatteren:

Gå til toppen