Filmen Mandela: Veien til frihet viser at Mandela alltid vil være aktuell, blant annet fordi tilgivelse alltid er aktuelt. Bruk filmen som utgangspunkt for å snakke om hva Bibelen sier om tilgivelse.

Aktuell film:
Mandela: Veien til frihet
Regi: Justin Chadwick
Skuespillere: Idris Elba, Naomie Harris
År: 2013
Biografi/Drama
Aldersgrense: 11 år

Forslag til momenter:

Apartheidregimet i Sør-Afrika er et av de verste eksempler på hvordan Bibelen kan bli misbrukt. De hvite mente at svarte ikke var fullverdige mennesker, og at bibelvers som fremmer likeverd derfor ikke gjaldt dem.

Nelson Mandela ble døpt i en metodistmenighet og hadde en troende mor. Hun grunnla blant annet en metodistkirke. Mandela gikk på skoler drevet av kristne misjonærer. Han kjente altså godt til kristen tro og lære. Som student var han til og med søndagsskolelærer ute i landsbyer. Politikk og kamp for likeverd ble hans liv og yrke. 27 år satt han i fengsel for sin motstand mot raseskille. Da han kom ut av fengselet, ble han Sør-Afrikas første svarte president.

Noe av det som imponerer aller mest med Nelson Mandela er hans vilje til å tilgi. Han skjønte at tilgivelse måtte være en del av den vanskelige jobben med å bygge et nytt Sør-Afrika med likeverd for alle mennesker. I en tale på en konferanse holdt av metodistkirken uttrykte han seg slik:

«The Church, with its message of forgiveness, has a special role to play in national reconciliation. After so much suffering and injustice, the instinct for revenge is a natural one. But the transition we are going through shows that those who suffered under apartheid are prepared to bury the past.»

Forslag til momenter fra Bibelen:

Det er ofte vanskelig både å be om og å gi tilgivelse. Bibelen lærer oss å tilgi andre, fordi Gud vil tilgi oss når vi ber ham om det. Gud vet at tilgivelse er det eneste som kan gjøre oss virkelig fri, både i forhold til andre mennesker og i forhold til Gud.Det er viktig å huske på at tilgivelse ikke er det samme som aksept. Tilgivelse betyr aldri at gale og vonde handlinger blir ok. Dersom du har opplevd noe vondt du ikke klarer å tilgi, så snakk med noen om dette – gjerne noen voksne som har litt livserfaring.

Aktuelle bibelvers:

Matteus 18,21-22: Hvor mange ganger skal vi tilgi. Lignelsen om den ubarmhjertige tjeneren.

Andre ressurser:

Se VGs anmeldelse av filmen her.
Artikkel om Mandelas mor her.

Lesetips:
Tore Linné Eriksen har skrevet ei bok om Nelson Mandela, spesielt rettet mot ungdom. Boka er kortfattet, og fin å bruke i leseprosjekt i norsk for elever som ikke motiveres av skjønnlitteratur. Den kan også brukes som kilde i prosjekter i f.eks. samfunnsfag. Last den ned som PDF her.