Å betale med bankkort, betyr at du gir noe ut og selv sitter igjen med mindre på kontoen. Slik er det ikke om du gir av deg selv til dine medmennesker. Det lønner seg faktisk å tjene andre.

Sitat, dikt

Ein kann kjøpa seg
mat, men ikkje mathug,
dropar, men ikkje helsa,
mjuke senger, men ikkje svevn,
lærdom, men ikkje vit,
stas, men ikkje venleik,
glans, men ikkje hygge,
moro, men ikkje gleda,
kameratar, men ikkje venskap,
tenarar, men ikkje truskap,
gråe hår, men ikkje æra,
rolege dagar, men ikkje fred.

(Arne Garborg, hentet fra Ivar Aasen-tunet).

Forslag til momenter:

Gir du bort materielle ting, får du mindre av dem. Det er viktig å lære hvordan vi skal styre økonomien. Mange som flytter hjemmefra, får et sjokk når de ser hvor dyrt det er å bo alene. Kort sagt må man ikke bruke mer penger enn det man får inn, ellers ender man opp som gjeldsslave og bankerott. Forbrukerombudet mener barn og unge må lære mer om økonomi i grunnskolen.

Med ikke-materielle verdier er det motsatt. Jo mer kjærlighet, vennlighet, omtanke, respekt og glede du gir ut, jo mer får du igjen. Det samme gjelder selvsagt med de negative handlingene. Hvis man oser av egoisme, grettenhet og sinne, så får man gjerne møte det samme igjen.

Forslag til momenter fra Bibelen:

Det står mye om det kristne livet i Bibelen. De som tror på Jesus blir oppfordret til å elske hverandre inderlig som søsken, til å sette de andre høyere enn seg selv, legge vinn på gjestfrihet, ja til og med velsigne dem som forbanner dem.

I Bibelen står det også at den som sår urett, høster ondskap.
Gud ønsker at vi skal dele med andre alt som er godt. Hvis vi gjør det, vil vi oppdage at vi selv får mer tilbake enn vi ga ut. Slik er godhetens økonomi.

Aktuelle bibelvers:

Rom, 12 (Om det kristne livet.)
Ordspr. 22,8 (…sår urett, høster ondskap.)

Av Anethe V. Birkeli KrdOnline 2014