En aktualisering med utgangspunkt i opplevelsene til den pakistanske biskopen Peter Majeed og forfølgelse av kristne i Pakistan.

Tema: «…kristendom er ikke noen dans på roser. Å velge å være kristen er å gå en vanskelig vei.»

Denne aktualiseringen kan brukes for seg selv eller i forbindelse med andre ressurser på Damaris VGS (se under) i f.eks. undervisning.

Kristne i Pakistan
Kristne utgjør rundt 4 prosent av Pakistans 180 millioner innbyggere, eller vel 7 millioner mennesker. De holder stort sett en lav profil i et land der ekstreme islamistiske grupper stadig står bak blodige aksjoner mot myndighetene og annerledes tenkende.

Biskopen Peter Majeed har fått merke at det ikke er lett å være kristen i Pakistan. – Jeg er blitt angrepet flere ganger. Hjemmet mitt og kirken min er blitt utsatt for bombeangrep noen ganger, sier Majeed.

Han er biskop i en kirke i byen Mardan, syv mil fra Peshawar. 21. september i fjor, altså for nesten nøyaktig et år siden, gikk en mobb til angrep på Majeeds kirke og hjem i forbindelse med den kontroversielle filmen «Innocence of the Muslims».

Som biskop har Majeed blitt upoulær blant militante muslimer. Han forteller at han er blitt truet flere ganger. To ganger tidligere har de sprengt en bombe ved porten hans. Den siste gangen var det en svært kraftig eksplosjon. Familien rømte opp i annen etasje. Det ble skuddveksling mellom politiet og gjerningsmennene som sto utenfor porten.

– Er det ikke farlig?

– For å være ærlig, så er det farlig å dra tilbake. Men kristendom er ikke noen dans på roser. Å velge å være kristen er å gå en vanskelig vei.

Samtalespørsmål:

1. På hvilke måter er du klar over at kristne forfølges i ulike deler av verden?
  2. Hva tenker du om biskop Peter Majeeds utsagn: «…kristendom er ikke noen dans på roser. Å velge å være kristen er å gå en vanskelig vei.»?
  3. I møte med forfulgte kristne; hva sier FNs menneskerettigheter om dette, blant annet når det gjelder ytringsfrihet og trosfrihet?
  4. Hva kan vi i Norge gjøre for å hjelpe våre trossøsken som blir forfulgt i ulike deler av verden?
  5. Hvordan utfordrer dette vårt eget liv og vår tro?

Aktuelle artikler om kristne i Pakistan:

Lynsjemobb tente på huset og kirken til Oslo-bosatt biskop

Pakistan – Åpne Dører

Pakistan (Stefanus-Alliansen)

Pakistansk kristen gutt (11) torturert og drept

Christianity in Pakistan (Wikipedia)

Pakistan Christians issue call for protection (NY Times)

Relevante ressurser på KrdOnline knyttet til dette temaet:

Stefanus og oss andre
Søndag 11. november kalles «søndag for de forfulgte». Denne dagen har kristne i hele den frie verden spesielt fokus på alle dem som forfølges for sin tro på Jesus.

Historiske vendepunkt – dokumentar
VIDEO: – En dokumentar om kirkens historie presentert på Lausanne III-kongressen i Cape Town 2010.
Kirken er Jesu legeme på jord, og selv når det har sett som mørkest ut og forfølgelse eller falsk lære har truet kirkens eksistens har Gud reist opp troende som har stått opp for evangeliet og bragt det videre. Vi som er kristne i dag har mye å lære av de som har gått før oss.

Begrepet martyr – en fordypningsressurs
En refleksjonsoppgave som hjelper elevene til å tenke gjennom hva som egentlig ligger i begrepet martyr – og hvordan begrepet ofte blir brukt i samtiden.

Martyr – aktualiseringer
Et knippe aktualiseringer primært knyttet til “Fra forfulgt minoritet til statsreligion” (s. 15-18 i læreboka “Jordens største under”).

* Foreløpig døde linker, forsøker å rette opp i det.