UNDERVISNINGSOPPLEGG:
– Hva er innvendingene mot Guds eksistens? Hvilke svar finnes det fra et kristent perspektiv? Hva er grunnlaget for en bibelsk gudstro? Aktualiseringer fra «I am Legend» og «The hitchiker’s guide to the galaxy»
FORDYPNINGSARTIKLER:
– En kronikk av Lars Dahle om William Lane Craig som forsvarer av Guds eksistens.
– Artikkelserie i Dagen i etterkant av debatten om «Guds eksistens» mellom Stefan Gustavsson og Lars Gule.
– En fordypningsressurs om Richard Dawkins og «de nye ateistenes» påstander mot troen på Gud – og deres motsvar.
– En kort artikkel om «det apologetiske anliggendet»
Kompetansemål
- analysere og drøfte hvordan livssyn formidles i ulike kulturelle uttrykk
- gjøre rede for det sentrale innholdet i kristen tro
- Troslære i studieforberedende (VG2)
- Troslære i yrkesforberedende (VG1)
- Kjenne til noen aktuelle, ateistiske innvendinger mot Guds eksistens.
- Kjenne til noen sentrale argumenter som kan forklare og forsvare den kristne tro.
- Kunne argumentene for/mot Guds eksistens
- Bevissthet om det en selv tror på, og respekt for det andre tror på.
- Valgt DVD og/eller sitat
- Utstyr for å vise film
- Powerpoint-bilder
- Videoen Pollard on Film. Kan vises direkte fra internet eller lastes ned på egen pc.
I det følgende finner du en ressurspakke til temaet Spørsmålet om Guds eksistens. Her er det flere aktualiseringer, en god del fagstoff som går litt i dybden og lenker til ytterligere ressurser.
- Aktualiseringer – fra samtidskulturen
- Aktualiseringer – fra filmer og sitat
- VIDEO: [Anbefales!] Pollard on Film – om filmen Changeling (aktuell på kino i februar 2009)
- FILM: I am Legend
Bakgrunn: I am Legend handler om Robert Neville (Will Smith) som tilsynelatende er den siste gjenlevende mann på jorden. Robert har en form for naturlig immunitet mot viruset som har utslettet hele menneskeheten, og gjort 90% av menneskene om til kjøttetende monstre. Robert har overlevd fordi disse vesenene ikke kan være i kontakt med lys. Dette gjør at han på dagtid kan bevege seg fritt omkring i New York. Robert er vitenskapsmann, og jobber iherdig for å finne et middel som kan kurere viruset, i håp om at det finnes andre mennesker med samme immunitet som holder seg skjult fra monstrene.
Start:1.14.35
Slutt: 1.16.56
Klippet starter med Anna som sier: ”Bli med oss, Neville”. Det slutter med Robert som sier: ”Det finnes ingen Gud. Det finnes ingen Gud”.
- FILM: The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy
Poeng: Formidling av synspunktet/påstanden: “Skapelse” av et univers uten Gud som skaper
Filmklippene: Klippene viser ødeleggelsen av jorden. Du finner to klipp som viser en guidet tur Arthur får gjennom fabrikken til Magrathea Slartibartfast (Bill Nighy) som bygger planeter. Klippene er skilt fra hverandre med en scene på to minutter som handler om noe helt annet i filmen. Avhengig av hvor mye tid du har, kan du enten bare la filmen fortsette gjennom denne parallelle historien, spole deg raskt frem til scene nr.2 eller bare bruke ett av klippene.
Slutt: 1.19.44
Slutt: 1.22.33
Filmklippene gir et godt utgangspunkt for å samtale om hva elevene synes om tanken at jorden ble designet og bygget av en enorm maskin. En kan se på de ulike momentene i teorien og snakke om hva en tiltales av – og motsatt.Her er noen påstander som kan brukes for å få samtalen i gang:
-
- Universet er bare et stort dataprogram
- Menneskene er kun en liten organisk del i dette programmet
- Universet ble skapt med en hensikt
- Universet oppstod ikke ved tilfeldigheter
- FILM: The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy
Poeng: Formidling av synspunktet/påstanden: Bevis gjør ikke tro ugyldig eller irrelevant
I filmen presenteres konseptet ”Babel-fisken”. Dette er et vesen som beskrives som ”den rareste tingen i universet”. Den absorberer ubevisste frekvenser og utsondrer bevisste frekvenser til talesenteret i hjernen. Dersom du putter en slik i øret, er effekten at du kan forstå alt det andre mennesker sier til deg, uansett språk. Dette er et viktig utgangspunkt for forståelsen av dette klippet:
Det er så merkelig usannsynlig at noe så overmåte nyttig helt tilfeldig kan ha utviklet seg i universet, at mange tenkere har konkludert med at dette er det avgjørende beviset for at Gud ikke eksisterer. Argumentet går omtrent slik: ”Jeg nekter å bevise at jeg eksisterer”, sier Gud, ”for bevis fornekter tro, og uten tro er jeg ingenting.” ”Men”, sier menneskene, ”Babel-fisken avslører deg. Det beviser at du eksisterer, så derfor gjør du det ikke.” ”Åh du store”, svarer Gud, ”det hadde jeg ikke tenkt på”, og deretter forsvinner han i et vindpust.
- SITAT: Stuart Maconie (engelsk forfatter og journalist)
Poeng: Det usannsynlige ved troen på at universet oppstod ved en tilfeldighet
“Når jeg tenker på Big Bang teorien, tenker jeg at først var det ingenting, og så i et nanosekund senere var alt i universet tilstede. Dersom jeg sitter og tenker på det, kan det få meg til å frike litt ut.”
- Hoveddel
I møtet med sterke påstander mot Guds eksistens opplever mange kristne ofte å ”miste munn og mæle”. De klarer ikke å argumentere mot det som blir påstått. I det følgende tar vi for oss noen vanlige innvendinger mot det kristne bildet av Gud – og forsøker å gi logiske argumenter for det kristne svaret.
- Erfaringsargumentet
Mange mennesker gir uttrykk for en erfaring av at ”det finnes noe mer” i universet enn det vi umiddelbart kan se. Dette kan være personlige opplevelser, gjerne overnaturlige, sterke opplevelser, men like mye en erfaring av skjønnhet og orden i universet. Fantastisk natur, en vakker blomst eller fascinasjon over menneskelivet kan gi mennesker en erfaring av at noe må stå bak det hele.
- Det kosmologiske argumentet
2. Universet begynte å eksistere
3. Universet har en årsak
2. Universet (tid og rom) begynte å eksistere
3. Universet har en årsak utenfor tid og rom
I. Må ikke denne “universets årsak” selv ha en årsak? Argumentet hevder kun at det som en gang har begynt å eksistere, har en årsak. For at noe en gang skal ha begynt å eksistere, må den finnes en “første årsak”, noe som selv ikke har begynt å eksistere. Den første årsaken var derfor evig, og får ikke sin eksistens fra andre årsaker, men eksisterer “med nødvendighet”.
II. Hvordan vet man at denne årsaken er den kristne Gud? Det sier ikke argumentet noe om, men det finnes to måter å begrunne dette på. For det første, av denne “første årsak” kan man utlede visse egenskaper som tradisjonelt også tilskrives Bibelens Gud: For eksempel, den første årsak må være immateriell, evig og tidløs, og uforanderlig. For det andre, når man ser det kosmologiske argumentet i sammenheng med andre argumenter for Guds eksistens, kan det hevdes at summen av bevisene peker i retning av at det er Bibelens Gud som er mest sannsynlige kandidat som universets “første årsak”.
III. Tiden selv ble til i “big bang”, og det gir ikke mening å snakke om noen årsak “før” dette. Mange årsaker og virkninger finner sted samtidig. Så universets årsak og dens virkning (skapelsen av universet) kan ha funnet sted i samme øyeblikk. Dette gir to muligheter for Guds eksistens alene uten universet: 1) Denne eksistensen var før big bang, ikke i vår univers-tid, men i en metafysisk abstrakt tid. 2) Denne eksistensen var tidløs, men at Gud trer inn i tiden idet han forårsaker big bang.
- Designargumentet
Dette argumentet hevder at jordkloden og hele universet vi lever i er så komplekst og så avansert satt sammen, at det umulig kan ha oppstått ved en tilfeldighet. Noen må ha planlagt og designet universet for at alt skal fungere så godt sammen. Dersom dette er tilfelle, må det også finnes en designer – en Gud. Tenk bare hvor komplisert menneskekroppen er, eller kun øye for den saks skyld. Hvor mye må ikke stemme for at vi faktisk skal kunne se – og det gjennom et knøtt lite hull i et lite øyeeple. Nettopp øyet er ofte brukt som eksempel på designargumentet, sammen med klokken som et avansert urverk. Poenget er at hele universet er så fininnstilt.
Filosofen Anthony Flew, som har vært en svært kjent ateist i over 50 år, innrømmet nettopp at han har endret sin oppfatning. Han sier at ”vitenskapen har vist, ved å vise til den utrolige kompleksiteten som må til for å skape liv, at noe intelligent må være involvert.” (Det må spesifiseres at Flew ikke går så langt som å uttrykke en tro Bibelens Gud. Men han bekrefter at han tror det må stå en intelligent designer bak universet, det gir den beste forklaringen på vår eksistens.)
Designargumentet har også blitt kalt ”det teleologiske gudsbevis”. Dette argumentet tar utgangspunkt i at det synes å være en plan og hensikt i universet. Eikenøtten blir til eiketreet, stjernene beveger seg i baner, alt synes å skje etter en hensikt eller en plan. Denne typen bevis kalles teleologiske, fordi en teleologisk forklaring handler om å forklare et fenomen ut fra mål eller hensikt.
- Det moralske argumentet
Dersom det ikke finnes en Gud, og hver og en av oss kun er resultat av tilfeldigheter, da kan det ikke finnes noe som er absolutt – og dermed ikke noe som er absolutt sant og riktig. Med andre finnes det ingen moral. Det faktum at vi instinktivt opplever at noe er rett og galt stemmer ikke overens med påstanden om at alt har oppstått som en tilfeldighet. Det at vi alle innerst inne har en følelse av hva som er rett og galt (samvittigheten) – og det at en rekke sentrale verdier stort sett er de samme over hele verden – peker i retning av at det må finnes noe utenfor oss selv som har bestemt hva som er rett og galt. Det at vi har noen felles verdier, etikk og moral peker på at det må finnes en Gud som har gitt alle mennesker samme opplevelse av rett og galt.
Vi opplever at noe er rettferdig, og kanskje enda mer urettferdig (noe vi opplever daglig). Vi kommer ikke unna at vi i noen situasjoner er overbeviste om at det finnes en absolutt moral, hvis vi er ærlige med oss selv. Rasisme er galt – uansett. Menneskerettigheter er rett (selv om de kan begrunnes og juridisk sett formuleres på ulike måter) – uansett. Men absolutt moral er bare mulig hvis Gud finnes. Altså må vi enten si at rasisme ikke egentlig er grunnleggende og absolutt galt, eller vi må si at Gud finnes.
- Pascals veddemål
1: Gudsbevis er ikke bevis
For det første er det lett å tro – ikke minst ut fra navnet – at gudsbevis må handle om formelle bevis for Guds eksistens. I realiteten snakker vi i stedet om argumentasjoneller innfallsvinkler til spørsmålet om det er rasjonelt (tankemessig) mulig, sannsynlig eller nødvendig at Gud finnes.
2: Gudsbevis er ikke verdiløse
For det andre er det tilsvarende lett å tenke at tankerekker er mislykket hvis de strengt tatt ikke beviser at det må eksistere en Gud. Men det er ikke slik at argumenter som ikke er egnet som formelle, tvingende bevis, ikke er egnet til noe som helst. Selv om det skulle være svakheter ved alle ”gudsbevis” (og det er det nok), betyr ikke det at de nødvendigvis er verdiløse. Dessuten er det også svakheter ved motargumentene til ”gudsbevisene”. Heller ikke de er tvingende ”bevis”. Spørsmålet er imidlertid hva som er mest sannsynlig.
3: Gudsbevis kan ikke stå alene
For det tredje er det fristende å søke Det Ene, Store Beviset. Noen er nok på jakt etter en slags gudsbevisenes Hellige gral. Som på de fleste av livets områder er imidlertid også dette området mangfoldig og mangetydig. I stedet for ett endelig og avgjørende bevis, handler det som så ofte ellers om flere forskjellige typer argumentasjoner som på ulike måter, samlet og hver for seg, kan bidra til å påvise at – og styrke troen på – at det eksisterer en Gud.
4: Argumenter oppfattes av levende personer
For det fjerde handler dette ofte mer om personlig overbevisning enn offentlig vedtatte sannheter. Det er nå engang slik at livet ikke er enkelt å finne ut av for noen av oss. Vi er begrensede vesener født til ulike tider og steder, for ikke å si kulturer. Aztekere i Mexico på 1400-tallet opplevde sitt verdensbilde like opplagt som agnostikere i Europa på 2000-tallet. Vi trenger ikke å ha et hektisk liv for å bli blinde for kulturelle baktepper. Men spørsmålet er igjen om den personlige overbevisningen kan underbygges av argumenter.
5: Samtaler kan føres på mange nivåer
For det femte kan argumentasjon føres på ulike nivåer. Det er vanskelig å bruke de samme grunnene, eller i hvertfall ikke de samme formuleringene og forbeholdene, overfor noen på 6-7 år som overfor en 67-årig professor ved et universitet.
- Avslutning
- Ytterligere ressurser: