Denne ressursen inneholder et fullstendig samtaleopplegg tilknyttet den aktuelle filmen «To The Wonder». Skrevet av Tony Watkins, som blant annet har forfattet boken «Focus. The Art and Soul of Cinema».

Denne ressursen er tenkt brukt i forbindelse med en filmkveld, som kan ha både sosialt og faglig utgangspunkt. Her finner du et fullstendig samtaleopplegg som kan danne utgangspunkt for refleksjon og samtale blant elevene etter filmen.

Forslag til opplegg for filmkvelden:

  • Gi en introduksjon til filmen. Litt bakgrunnskunnskap (se ressursen) og gjerne noen stikkord om hva en kan se/lytte spesielt etter.
  • Bruk noen minutter på å snakke om perspektivet med livssynsformidling i filmer. Det finnes flere store ressurser på dette på Damaris Skole, f.eks:
  • Se filmen
  • Ha en samtale med elevene ut fra spørsmålene i denne ressursen. (Ha gjerne litt snacks og forfriskninger tilgjengelig.) Du kan enten ta for deg spørsmål for spørsmål, og la elevene kommer med sine tanker og refleksjoner rundt hvert enkelt spørsmål. Eller du kan dele elevene opp i grupper, og fordele spørsmålene på gruppene. Så bruker gruppene en stund på å samtale og reflektere rundt de utvalgte spørsmålene, før de oppsummeres i plenum. Da kan også andre supplere det gruppene har kommet frem til på det enkelte spørsmålet.

Lykke til!



SAMTALEGUIDE 

Nøkkelord: kjærlighet, relasjoner, tro, tvil, følelser, forpliktelse

Tittel
: To the Wonder
Regissør: Terrence Malick
Manus: Terrence Malick
I rollene: Ben Affleck, Javier Bardem, Rachel McAdams, Olga Kurylenko
Distributør: Nordisk Film Distribusjon
Kinopremiere: 24.05.2013 / DVD-premiere: 04.09.2013
Aldersgrense: Tillatt for alle

Advarsel: avslører sentrale deler av handlingen

Sammendrag

To the Wonder er en impresjonistisk refleksjon over kjærligheten, med Neil (Ben Affleck) – en amerikaner bosatt i Paris – i sentrum. Når vi først møter Neil har han forelsket seg i Marina (Olga Kurylenko), en enslig mor med en ti år gammel datter, Tatiana (Tatiana Chiline). Marina hadde blitt dypt såret av forholdet til Tatianas far, og fryktet at hun aldri ville bli elsket igjen, men Neil lover å satse på forholdet. Neil ber dem flytte tilbake til USA med han, noe de med glede takker ja til.

De flytter til den lille byen Bartlesville i Oklahoma. Neil jobber som miljøinspektør, eller kanskje miljøjournalist, og undersøker et smelteverk som forurenser jorda. Selv om Marina er veldig lykkelig i Oklahoma, kjølner Neils kjærlighet til henne, og hun begynner å føle seg isolert. Når visumet hennes går ut drar hun tilbake til Frankrike med Tatiana, og Neil gjør ingenting for å hindre henne. Etter at hun har dratt, tar han opp igjen kontakten med Jane (Rachel McAdams), en tidligere kjæreste som også har et mislykket forhold bak seg. Likevel, når han får høre at Marina strever i Paris, og at Tatiana har flyttet til faren sin, oppfordrer han henne til å komme tilbake til Amerika, og forholdet deres starter på nytt.

Vevd inn mellom Neils historie er scener som handler om den lokale presten, Fader Quintana (Javier Bardem). Han er sterkt engasjert i arbeidet for trengende i lokalsamfunnet, men opplever en troskrise
.

Bakgrunn

Terrence Malick sine filmer frambringer alltid en enorm interesse. Ikke bare fordi han er en av de mest respekterte filmskaperne, men også fordi han har laget så få filmer: To the Wonder er bare hans sjette på fire tiår. Han skapte seg et navn i 1973 med sin debutspillefilm (som manusforfatter og regissør), Badlands, med Martin Sheen og Sissy Spaceck i rollene. Han fulgte opp fem år senere med Days of Heaven, med Richard Gere. I denne filmen befestet Malick sitt rykte som en emosjonell, nærmest poetisk, filmskaper. Det skulle gå tjue år før han laget en ny film, The Thin Red Line (1998). Denne ble hyllet som en av de beste krigsfilmene noensinne. Malicks fjerde film, The New World, gjenforteller historien om Pocahontas og John Smith (spilt av Colin Farrell) og ble utgitt i 2005. Den femte, The Tree of Life, med Brad Pitt og Jessica Chastain i rollene, kom i 2011. Det ble deretter stor begeistring blant Malicks fans da det ble klart at han jobbet med en rekke filmer som skulle komme med korte mellomrom, og den første av disse er altså To the Wonder.

Malicks tilnærmingsmåte til å lage film er veldig uvanlig. Ikke bare oppmuntrer han folk både foran og bak kamera til å være spontane, men han filmer også betydelige mengder materiale som ikke blir med i den endelige versjonen. Noen skuespillere har oppdaget at rollene deres er helt borte når filmen blir utgitt, mens andre oppdager at rollen deres er mer sentral enn de forventet. Når det gjelder To the Wonder ble bidragene til Rachel Weisz, Michael Sheen, Jessica Chastain, Amanda Peet og Barry Pepper alle forlatt på gulvet i klipperommet og kom ikke med i den endelige utgaven. Ifølge Collider.com var Weisz klar over denne muligheten før hun ble med på prosjektet, men hun var likevel glad for å få oppleve å jobbe med Malick. Skuespillere kommenterer ofte hvor fantastisk det er å jobbe med han. Ben Affleck sier:

«Jeg har lært mer på de sju ukene så langt med denne filmen enn jeg har lært i hele mitt liv gjennom arbeid med andre regissører. [Malick] forstår virkelig noe som jeg nå innser, gjennom å jobbe med han, at er det som er viktigst å forstå, nemlig at ikke bare kan du utfordre konvensjonell visdom, du må også gjøre det interessant. Og du må bryte gjennom dine forutinntatte oppfatninger, og de forventningene du tror andre har, for å lage noe som er unikt og interessant.»[1]

Samtalespørsmål

1. Hva var helhetsinntrykket ditt av To the Wonder? Hvilke sider av måten filmen var laget på synes du skilte seg særlig ut?

2. Hvis du har sett andre filmer av Terrence Malick, hvordan er da To the Wonder sammenlignet med dem? På hvilken måte fortsetter han med klassisk Malick- billedbruk (slik som å filme i den «magiske timen» rundt soloppgang og solnedgang)? På hvilke måter utvikler stilen hans seg?

3. Hvor enkelt var det for deg å bli revet med av filmens impresjonistiske stil, og mangelen på en tydelig handling? I hvilken grad liker du det at Malick får seerne til virkelig å jobbe for å forstå hva som foregår? Hvorfor?

4. Hva slags følelser vakte filmen i deg? Hvilke følelser satt du igjen med etterpå? Hvilken rolle spilte filmmusikken for hvordan du reagerte følelsesmessig?

5. Malick «veiledet [skuespillerne sine] i retning klassisk skjønnlitteratur, kunst, musikk og film for å drive fram tenkemåten og forståelsen for karakteren deres» [2]. Seerne får likevel vite lite om karakterene sin forhistorie, og lærer ikke engang navnet på de fleste. Hvorfor tror du Malick unngikk å avsløre navnene på de sentrale karakterene? Hvordan påvirket det engasjementet ditt for dem? I hvilken grad tror du han ønsker at vi skal interessere oss for karakterene i seg selv, eller bør vi heller se dem mer som symboler?

6. Hvordan tror du reaksjonen din på Neil (Affleck) ble påvirket av at han var taus gjennom store deler av filmen? I hvilken grad hadde dette en innvirkning på hva du følte i forhold til Marina (Kurylenko) og Jane (McAdams) også?

7. «Vi kløv opp trappene til the Wonder.» – Marina

Hva tror du er betydningen av Neil og Marina sin tur til Mont St. Michel tidlig i filmen, tittelen på filmen tatt i betraktning? Hva kan stedet representere, og hva er «the Wonder»?

8. «Kjærligheten gjør oss til én. En … To. Jeg i deg. Du i meg.» – Marina

Hvilke ulike typer kjærlighet blir utforsket i To the Wonder? Hva er likhetene og forskjellene mellom dem? På hvilke måter taler filmen for at kjærlighet handler om mer enn bare følelser? Hvilke andre konklusjoner trekker den?

9. «Overalt er du til stede, og likevel kan jeg ikke se deg. Du er inne i meg. Omkring meg. Og jeg har ingen erfaring av deg. Ikke slik jeg en gang hadde. Hvorfor holder jeg ikke fast ved det jeg har funnet? Hjertet mitt er kaldt. Hardt.» – Fader Quintana

Hva synes du om at Fader Quintana kjemper med troen, mens han prøver å hjelpe mennesker i lokalsamfunnet? Hva vil du si er det fundamentale spørsmålet han strever med? Hva er det som får ham til å holde det gående som prest?

10. «Hvordan hadde hatet tatt kjærlighetens plass? Hvordan hadde hjertet mitt vokst seg så hardt? » – Marina

Hva gjør at kjærligheten blir kald? Er dette uunngåelig i alle relasjoner, spesielt romantiske? Hvordan kan det unngås, eller snus?

11. «Hvis du hadde bedt meg om å bli, hadde jeg blitt.» – Marina

Når et forhold stagnerer, mener du ens primære ansvar er for en selv – å følge sine følelser, eller for forholdet – å prøve å få liv i det igjen? Hva slags konsekvenser for individer, familier og samfunnet som helhet har ødelagte forhold?

12. Hva tror du Fader Quintana oppnår ved å fortsette å be, på tross av at han ikke føler at Gud er nær? Mener du det er riktig eller galt å holde fast ved overbevisninger, selv når følelsene våre ser ut til å gå på tvers av dem? Hvorfor?

13. I hvilken grad gjør sammenvevingen av Neils og Fader Quintanas historier at de to trådene kaster lys over hverandre? Hvordan uttrykker filmen som helhet en fundamentalt åndelig lengsel? Hva vil du identifisere som målet eller hensikten for denne lengselen?

14. Terrence Malick sine filmer er allment ansett for å ha dype røtter i kristen åndelighet. Hvilke sider ved dette var du oppmerksom på mens du så på To the Wonder (eller Malicks tidligere filmer)? Hvordan tror du dette påvirker hvordan seerne engasjeres av filmen?

15. Liker du å utforske åndelige spørsmål? Da vil du kanskje like artikkelen og flere spørsmål på Damaris Film and Bible Blog.

Fotnoter
[1] Dave Trumbore, ‘Terrence Malick’s TO THE WONDER Leaves Rachel Weisz, Barry Pepper, Michael Sheen and Amanda Peet on the Cutting Room Floor’, Collider.com, 29. august 2012.
[2] Fra produksjonsnotatene til To the Wonder.

Bilder: Damaris.org

Av: Tony Watkins, Damaris Film Blog
Oversettelse: Ingebjørg Hitland, frivillig medarbeider i Damaris Norge

Print Friendly, PDF & Email