Roddy har et komfortabelt liv som kjæledyr. Han mangler bare en ting: venner.

Om filmen

Nedenom og hjem igjen (2006) er en britisk animasjonsfilm av DreamWorks studios. Hugh Jackman gir stemme til hovedkarakteren Roddy, mens Kate Winslett er hans motspiller som tøffe Rita.

Filmen er laget av det samme ensemblet som sto bak Wallace & Gromit og Varulvkaninens forbannelse. Nedenom og Hjem igjen er tilgjengelig på Netflix.

Se/vis trailer:

Musen Roddy (Rotty) har et komfortabelt liv i sitt gyldne bur. Han mangler bare en ting: venner av sitt eget slag, altså muse-venner. En vakker dag dyttes Roddy ut av komfortsonen av en frekk og simpel inntrenger. Han blir spylt ned i do, og havner i samfunnets underverden, kloakk-systemet. Livet i slummen oppleves fremmed og ekkelt, men gradvis oppdager Roddy at familien til hans nye bekjente, Rita, har noe han ikke har: vennskap, forståelse og samhold.

Forslag til momenter

De fleste sier seg enige i at penger ikke er alt her i verden. Og de fleste som svarer på hva de vil ta med seg hvis huset begynner å brenne, svarer enten «fotoalbumet» eller «familien». Men i hverdagen er det fort gjort å glemme slike fine utsagn. Både unge og gamle blendes lett av reklame og tilbud, av fristelsen til å være først med det siste. I praksis er det fort gjort å leve som om høy lønn, fine ting og bra klær er det viktigste vi kan tenke på.

Men ekte lykke handler om å ha fokuset på andre i stedet for seg selv; ”Det at du gleder en annen, det er den eneste glede”, sa den norske forfatteren og lyrikeren Arnulf Øverland.

Ekte lykke er altså ikke avhengig av min personlige nytelse, mine prestasjoner eller mine opplevelser, slik mange filmer og reklame fremstiller det. En slik form for lykke er til syvende og siste kortvarig og flyktig. Lykke har derimot med vennskap, forståelse og samhold å gjøre!

Filmen Nedenom og hjem igjen, minner oss om at luksus og materielle goder ikke betyr noe hvis vi er ensomme og mangler fellesskap med andre. Roddy har alt han kan ønske seg av luksus, men han er flau for å innrømme overfor Rita at han faktisk er helt alene i verden og nokså ensom. Han skjuler ensomheten sin med deilig mat, tv , leker og luksus-klær.

Forslag til momenter fra Bibelen

Bibelen sier at vi er skapt til å leve sammen med Gud og med andre mennesker. I skapelsesfortellingen står det at det ikke var godt for mannen å være alene. Selv om Adam ved skapelsen hadde et åpent og godt forhold til Gud, så trengte han likevel en medhjelper av samme slag som seg selv. Det er gjennom fellesskap med andre mennesker at vi kan finne ekte glede.

Lykke er egentlig en gave, noe vi må få gjennom andre og selv kan gi videre.

Tenk gjennom hva som virkelig betyr noe for deg i livet. Er din glede og lykke forankret i noe varig og ekte? Hva gjør du for at andre skal oppleve lykke?

Avslutning

Vis gjerne video med Frans av Assisis bønn til slutt, denne versjonen synges på engelsk og er med tekst.Oppfordre gjerne elevene til å følge nøye med på teksten og tenke etter om det er en bønn de vil gjøre til sin egen.
Del eventuelt ut teksten og les den høyt. Det er lettere å følge med hvis man har teksten foran seg. Finn bønnen med illustrasjoner fra populærkulturen her.

Aktuelle bibelvers

Sal 37, 4 (Ha din lyst og glede i Herren)
Matt 6, 19-21 (Samle ikke skatter på jorden)
Luk 12, 13-21 (Fortellingen om den rike bonden)