– Jeg vet hvordan det er å ligge og grue seg til neste skoledag. Jeg ville vise at det ikke varer evig og at man kan komme seg veldig godt ut av det, sier blogger Sophie Elise Isachsen (19).

Kateogri: Sitat
Utgiver: Dagbladet.no (2.okt 2014)
Tema: Mobbing, Ensomhet, Menneskeverd, MotAnnen aktualisering om Sophie Elise Isachsen: Utseende og selvfølelseBakgrunn:
Sophie Elise Isachsen er en av Norges mest leste bloggere. Hun har også vært med i realityserien «Bloggerne» på TV 2, som har premiere med en ny runde 27.oktober. Sophie Elise er fra Harstad, men bor nå i Oslo. Hun er også kjent for å ha gjennomført flere plastiske operasjoner, blant annet nese- og puppeoperasjon, og har fortalt om dette på bloggen.

I blogginnlegget «Den som ler sist», forteller hun:

«Jeg hadde det j…. periodevis både på barne- og ungdomsskolen og videregående, hvor jeg, første året på vgs var på mitt ultimate lavmål og ikke hadde lyst til å leve lengre. Jeg gikk rundt alene og ante ikke hvor jeg skulle gjøre av meg, jeg følte jeg druknet hver dag og alt var bare grått.»

Sophie Elise mottar daglig mailer fra folk som blir mobbet, og derfor ønsket hun å dele sin historie og fortelle at det blir bedre.

– Det å lese om andres tilsynelatende perfekte liv hele tiden gjør at en føler seg ekstra ille, jeg ville dele min historie for at folk som blir mobbet kan føle seg mindre alene om problemet, sier hun til Dagbladet.

Forslag:
Elevundersøkelsen fra 2012 viste at det er snakk om 45-50 000 barn som blir mobbet 2-3 ganger i måneden eller mer, skriver Barnevakten.

Selv forteller Sophie Elise at det tok lang tid før hun ble kvitt tankene om at hun ikke ville leve lenger.

– Det tok veldig lang tid før jeg kom meg ut av det tankemønsteret. Når man er usikker på seg selv, begynner man å overkompensere, skriver hun på bloggen.

Ved å være åpen og ærlig om sin egen bakgrunn ønsker Sophie Elise å hjelpe andre som opplever mobbing. Nedenfor blogginnlegget er det mange kommentarer fra personer som kjenner seg igjen og enten har gått gjennom en vanskelig periode med mobbing, eller står midt oppe i det.

Sitatet kan brukes i sammenheng med å snakke om hva vi kan gjøre for å forebygge mobbing. I denne videoen fra MOT forteller landslagsspiller Ingvild Isaksen om hva hun skulle ønske hun gjorde når hun ble vitne til mobbing da hun var yngre. Ved å gripe inn og si fra og støtte den som blir mobbet kan vi være med og forandre liv til det bedre.

Bibelen forteller at alle mennesker er skapt i Guds bilde og med likeverd.

Den gylne regel i Bibelen handler om hvordan vi bør behandle andre mennesker: «Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem.» (Matt 7, 12)

Bibelvers:
Matt 7, 12                      (Den gylne regel)
Kol 3, 12-14                  (..vær gode, milde, ydmyke og tålmodige..)
2 Tim 1, 7                     (For Gud ga oss ikke en ånd som gjør motløs…)
Rom 12, 19-20             (Ta ikke hevn, mine kjære, men overlat vreden til Gud)

Aktualiseringen er laget av snakkomtro.no