Filmen «Kule kidz gråter ikke», roses for å ta opp et vanskelig tema som alvorlig syke barn og død på en troverdig og god måte. Som kristen formidler kan du bruke filmen som et utgangspunkt for å fortelle hva Bibelen sier om døden, – og livet?

Aktuell film:

Kule Kidz gråter ikke. Norsk filmatisering av en opprinnelig nederlandsk film.Se anmeldelse fra barnevakten her.Basert på en virkelig hendelse.

Forslag til momenter:

Flere ganger de siste årene har media kalt døden det siste tabu, fordi den er så vanskelig å snakke om. De fleste vil ikke tenke på at de eller noen de er glad i, skal dø. Dette er nok litt av grunnen til at Kule kidz har fått mye oppmerksomhet og god omtale. Filmen greier å ta opp noe som gjelder alle, men som vi sjelden snakker om.
(Se en lengre artikkel om døden i Aftenposten Innsikt her. )
Det eneste vi vet helt sikkert om livet, er jo faktisk at vi skal dø. Men hvis vi går rundt og frykter døden, vil det hemme oss i det livet vi har her og nå. Hva sier Bibelen om livet og døden?

Forslag til momenter fra Bibelen:

Bibelen sier at vi mennesker har evigheten i hjertet. Vi er noe mer enn den kroppen som går rundt i øyeblikket og som en gang skal brytes ned til jord.
Vi kan også lese i Bibelen at Jesus knuste han som hadde dødens makt, altså djevelen. Det høres dramatisk ut. Bibelen er dramatisk, for den handler om livet, døden og kjærligheten.
De som velger å stole på at Jesus døde for at menneskene ikke skal behøve å frykte døden, må likevel dø en gang. Men døden blir en overgang til et evig, godt liv sammen med Gud.
Bibelen sier også at de som ikke vil stole på at Jesus har ordnet opp, må gå inn i en evighet uten Gud når de dør. Det kaller vi ofte en evig fortapelse, og det synes de fleste er enda vanskeligere å snakke om enn selve døden. Likevel forteller Bibelen om to måter å dø på: Med Jesus, og med evig trygghet og glede i vente, eller uten Jesus og med evig plage og sorg i vente. Bibelen er sterk kost hvis vi tar den på alvor.

Aktuelle bibelvers:

Fork 3,11 (NB: I 2011-oversettelsen er ordet «evigheten» byttet ut med «alle tider»). (… evigheten har han lagt i menneskenes hjerter.)
Hebr 2,14-15 (… gjøre ende på ham som har dødens makt.)
Rom 8,1-4 (Så er det da ingen fordømmelse… )
Av AnetheV. Birkeli 2014 Foto: Filmweb