Ukens aktualisering:”Det bare skjedde”, sier Brian når han blir konfrontert med utroskapen med Matts kone. “Ingenting bare skjer”, svarer Matt. I filmen “The Descendants” får vi et ærlig og troverdig bilde av konsekvensene av våre valg og handlinger. Med samtalespørsmål. (27.01.2012)

Brian: «Det bare skjedde.»
Matt: «Ingenting bare skjer.»
Brian: «Jeg vet ikke hva jeg har gjort.»
Kategori: Sitat
Utgiver: Twenty Century Fox

Tema: Fristelser, Konsekvenser, Valg, Utroskap

Filmtrailer:

Bakgrunn:

I filmen The Descendants får Matt King (George Clooney) livet sitt snudd på hodet etter at kona hans, Elisabeth, har havnet i koma etter en stygg båtulykke. Han får nå aleneansvaret for døtrene Scottie (10) (, og Alex (17), og vet ikke hva å gjøre med dem. Lærerne på skolen er bekymret for Scotties oppførsel, og forholdet til eldstedatteren Alex har vært anstrengt helt siden hun ble sendt avgårde på internatskole. Som om ikke dette var nok, får han også vite av eldstedattera at kona hans var utro før ulykken skjedde. Mens han prøver å finne ut hvordan å være far for døtrene sine, og salget av en storslått eiendom på Hawaii, må han samtidig forholde seg til realitetene til Elisabeths forverrende tilstand og takle sannheten om hennes utroskap.

Etter å ha funnet ut at kona var utro med eiendomsmegleren Brian Speer, og at han og at han befinner seg på en annen øy, reiser Matt og døtrene, med en kamerat av Alex, dit på ferie. Etter hvert finner Matt ut hvor Brian bor, og en kveld trapper Matt og Alex opp utenfor hytta der Brian og familien befinner seg. Mens dattera prater med kona til Brian, går Matt og Brian inn.Matt konfronterer Brian med utroskapen med kona hans og spør hvordan det skjedde.
Brian forteller at de møttes først på en fest, og at Elisabeth siden tok kontakt med han. Han sier at han aldri trodde det ville gå så langt.

– «Det bare skjedde», sier Brian.
– «Ingenting bare skjer», svarer Matt
– «Jeg vet ikke hva jeg har gjort», svarer Brian.

– “It just happened.” (Brian)
– “Nothing ever just happens.” (Matt)
– “I don’t know what I have done”. (Brian)
(Originalsitat)

Deretter sier Matt at han ikke vil ødelegge livet til Brian ved å fortelle det til kona hans. Han ville bare vite hvordan det skjedde og om Brian egentlig elsket kona hans. Han legger til at han også ville gi Brian muligheten til å reise for å se Elisabeth på sykehuset.

Forslag:

Filmen The Descendants viser på en veldig ærlig og troverdig måte konsekvensene av utroskap. Sitatet ovenfor kan brukes til å snakke om valg og konsekvenser. Brian sier at forholdet og affæren med kona til Matt «bare skjedde». Matt svarer som rett er at «ingenting bare skjer» – underforstått at Brain tok et valg om å gå med på utroskapen som Elisabeth ledet an til. Han hadde et ansvar for valget han tok, og han kunne også ha valgt å ikke gå med på det. Det er først når han blir konfrontert med hva han har gjort at han skjønner konsekvensene av det.

Sitatet ovenfor kan brukes til å snakke om valg og konsekvenser. Brian sier at forholdet og affæren med kona til Matt «bare skjedde». Matt svarer som rett er at «ingenting bare skjer» – underforstått at Brain tok et valg om å gå med på utroskapen Elisabeth ledet an til. Han hadde et ansvar for valget han tok, og han kunne også ha valgt å ikke gå med på det. Det er først når han blir konfrontert med hva han har gjort at han skjønner konsekvensene av det.

Bibelen understreker at Gud har skapt oss med fri vilje, men også at vi har ansvar for våre valg. I tillegg får valgene våre konsekvenser etter om de er gode eller dårlige valg. «Det mennesket sår, skal det også høste», skriver Paulus (Gal 6,7). Vi blir altså innhentet av konsekvensene av våre handlinger og valg. Brian ble til slutt innhentet av det han hadde «sådd» i utroskapen med Elisabeth og havnet i en smertefull situasjon i forholdet til sin egen kone. Og selv om utroskapen hans ikke hadde blitt oppdaget, ville det en gang ha kommet for dagen, da Gud en dag skal «bringe alt det skjulte fram i lyset.» (1. Kor 4,5)

«Jeg vet ikke hva jeg har gjort», svarer Brian når han blir konfrontert med at «ingenting bare skjer». Tydeligvis skjønte han egentlig ikke hva han hadde gjort før det kom fra i lyset. At han først unnskylder seg med «at det bare skjedde» virker å bety at han ikke klarte å holde tilbake for fristelsen av å ha en affære med Elisabeth. Bibelen er svært realistisk og ærlig på at vi vil møte fristelser og at det er mange ting som vil prøve å få oss til å handle galt. Men Guds Ord sier også at «at Gud er trofast, og at Han ikke vil la oss bli fristet over evne, men vise oss en utvei, slik at vi kan holde ut» i fristet. (1. Kor 10,13) I tillegg lover Bibelen oss at hvis vi følger Den Hellige Ånds ledelse, så vil vi unngå å bedras av vårt begjær. (Gal 5,16).

Refleksjonsspørsmål:

1. Hvorfor tror du at Brian sier at “det bare skjedde”?
2. På hvilke andre måter skyver vi mennesker ofte fra oss ansvaret for våre handlinger?
3. Hva tror du Brain mener med “jeg vet ikke hva jeg har gjort”?
Mener han:  a) Jeg visste ikke hva jeg gjorde?
b) Jeg visste ikke konsekvensene av det jeg gjorde?
c) Jeg ville ikke tenke på konsekvensene av det jeg gjorde?

Bibelvers:

1. Korinterbrev 4,5 (Alt det skjulte skal en dag bringes fram i lyset)
1. Korinterbrev 10,13 (Gud vil vise oss en utvei i fristelser)
Galaterbrevet 5,16 (Dersom vi følger Ånden skal vi ikke fullføre vårt syndige begjær)
Galaterbrevet 6,7 (Mennesket høster hva det sår)