Andakt om kristnes fremtidshåp. Aktualisering: Klipp fra filmen Happy Feet.

Materiellbehov: Filmen Happy Feet

Hva ser du for deg når jeg sier «evig liv»? Noe trygt og godt og evigvarende? Eller ser du kanskje for deg harper og skyer, uendelige korøvelser?

Aktualisering

I det korte videoklippet ser vi pingvinen Mumble som blir utstøtt fra flokken sin fordi han ikke kan synge, men bare steppe. I filmen får vi inntrykk av at han dør når han beveger seg mot et sterkt lys, og møter en annen pingvinflokk. Er det himmelen?

Start: 01.17.30 (Mumble skylles i land på en strand og det ser ut som han er død)
Stopp: 01.19.02 (Mumble treffer glasset på tanken)

Lengde på klippet: 1 minutt 12 sekund

(Mer informasjon om videoklippet finner du nederst på denne siden)

Dagens tema

Himmelen: hva enn du vil det skal være? Bibelen har ikke overlatt til oss å bestemme hva framtiden vår skal bli; det er ikke hva vi enn vil at det skal være. Han har lovet en gang å fornye skaperverket, skape en ny himmel og jord, og Gud vil selv bo blant menneskene.

Dagens bibelord

«For det skapte venter med lengsel på at Guds barn skal åpenbares i herlighet. Det skapte ble underlagt forgjengeligheten, ikke frivillig, men fordi han ville det slik. Likevel var det håp, for også det skapte skal bli frigjort fra slaveriet under forgjengeligheten og få den frihet som Guds barn skal eie i herligheten.»

Dagens utfordring

Vil du være med på nyskapelsen både av deg selv og hele universet?

Nærmere presentasjon av filmklippet (på engelsk)

Background:

Happy Feet is a computer animated feature film about a tap-dancing penguin called Mumble, voiced by Elijah Wood. During incubation, Mumble is dropped by his father and his development is arrested. As a result, he cannot sing his ‘heartsong’ like the rest of his colony, and he cannot stop his feet from moving. Rejected by the elders of the colony, Mumble sets off to discover the reason for the depleting fish stocks in Antarctica. He is told of the existence of some ‘aliens’ (human beings) and determines to find them and convince them to change their habits. Beneath its light-hearted surface, the film contains some challenges to Christian perspectives on the environment and organised religion.

In this clip, the audience is led to believe that Mumble has died and gone to heaven. We see him walking towards a white light then emerging into a beautiful icy scene populated by different types of penguin. He asks one penguin if this is heaven and he replies that it’s whatever he wants it to be.

Suggestion:

Concept: What is heaven?
This short clip presents a concise view of how many people view heaven – a vague, calm place which is whatever you want it to be. The Christian hope of heaven is not a vague wish, but a certainty. The quote could be used as an introduction to teaching on the Christian view of heaven.
Aktuelle bibelvers:
Foto: Filmweb/SF Norge