Kompetansemål

Tverrfaglige tema

Sammendrag

Tenåringsfilmen Wild Child tar opp viktige tema som identitet og betydningen av fellesskap, særlig vennefellesskapet, i en ung jentes liv.

I hovedrollen møter vi Poppy (Emma Roberts), en 16 år gammel jente fra en styrtrik familie. Hun bor i Malibu, Los Angeles, i omgivelser som synes å være like overfladiske som henne selv. Hun lever et glamorøst liv med fri tilgang til kredittkort, og hun er stadig omsvermet av en stor venninnegjeng. Poppy er imidlertid ikke fornøyd. Hun savner sin mor, som døde noen år tidligere, og gir høylytt uttrykk for at hun er misfornøyd med sin familiesituasjon. Faren (Aidan Quinn) gir henne alt hun kan ønske seg, men hun synes ikke å sette pris på verken han eller tingene.

Etter enda et påfunn som gikk altfor for langt, sender faren henne på internatskole i England. I en ny verden med hard disiplin, strengt skolepersonale og obligatorisk lacrossespill, er Poppy på dypt vann. Her passer hun ikke inn, hun er ikke populær og hun står alene for første gang i sitt liv. Dessuten oppstår det uminndelbart et intenst hat- og konkurransepreget forhold mellom henne og elevrådslederen Harriet (Georgia King). Poppys største ønske er å bli utvist fra skolen, noe hun innretter alle krefter for å oppnå.

I det filmens handling drives fremover, skjer det imidlertid noe spennende. Poppy begynner å utvikle virkelige vennskap, vennskap som står i direkte kontrast til vennene hun hadde i L.A. Kate (Kimberley Nixon), Drippy (Juno Temple), Kiki (Sophie Wu) og Josie (Linzey Cocker) viser seg å være så omtenksomme at de vil hjelpe Poppy med å oppfylle lengselen etter å dra hjem til L.A. Gradvis ser vi den virkelige Poppy komme frem, noe som symboliseres ved at hun farger håret tilbake til sin opprinnelige farge og skifter klesstil. Videre begynner hun å utvikle en mer positiv holdning til skolen, og hun tar del i de ulike aktivitetene med engasjement. Harriet fortsetter imidlertid å motarbeide henne, og med ulike ondskapsfulle knep ser det ut til at hun kan gjennomføre Poppys opprinnelige målsetning; nemlig utvisning fra skolen.

Bakgrunn

Manus til Wild Child er skrevet av Lucy Dahl, datteren til den verdenskjente forfatteren Roald Dahl. Dette er hennes debut som manusforfatter. Hun uttaler at fortellingen tar utgangspunkt i egne opplevelser med overfladiske ungdommer i L.A, samtidig som selve historien er bygget på erfaringer fra egen skoletid på en kostskole i England: “Jeg skrev manuset basert på skøyerstreker jeg selv gjorde da jeg gikk på skolen. Jeg satte faktisk fyr på skolen min, og jeg ble utvist. Jeg hadde en virkelig Mrs. Kingsley (rektoren), og hun var fantastisk”.

Filmen er også regissør Nick Moores’ debut. Han har tidligere redigert flere kjente filmer, som Notting Hill (1999),Gutter er gutter (2002), Love Actually (2003) og Nanny McPhee (2006). Moore begrunner valget om å ta på seg oppgaven som regissør av Wild Child slik: “Det finnes en god moralsk fortelling i denne filmen. Poppy er ikke ond, men hun er en smule forvirret og trenger å finne seg selv.”  Han innrømmer også; “Jeg liker også å bli oppmuntrert av filmer, det er viktig at folk går fra filmen med en positiv følelse. Dersom du gråter litt og det deretter kommer en vits, da blir vitsen enda bedre. Eller viss du ler og det rett etterpå kommer et følelsesladet øyeblikk, da føles det enda søtere“. Moore synes altså å mene at Wild Child er oppmuntrende film med en god, moralsk fortelling.

Samtalespørsmål

1. Hva likte du best og minst med Wild Child – og hvorfor?

2. Hvordan vil du beskrive Poppy som person, slik vi møter henne i begynnelsen av filmen? Hva er det hun gjør opprør mot, egentlig?

3. Hvordan tilpasser Poppy seg den første tiden på den engelske internatskolen? Hvorfor tror du reaksjonene hennes er som de er?

4. Hvorfor tror du er så viktig for Poppy å være populær? Hvordan reagerer hun når hun ikke er det lenger?

5. Hvordan forandrer Poppy seg i løpet av filmen? Vil du si at dette er til det positivt eller det negative? Hvorfor?

6. Poppy gjør flere forsøk på å bli utvist fra skolen. Hvordan endrer dette seg i løpet av filmen? Hva er det som gjør at Poppy endrer sin innstilling?

7. Hvorfor farger Poppy håret? Hva gjør denne ytre forandringen med Poppy?

8. Hvilken rolle har Mrs. Kingsley (rektoren) i Poppys endringsprosess?

9. Hva tror du Poppy lengter mest etter, hva er det egentlig hun savner?

10. Hvordan viser filmen viktigheten av vennskap og relasjoner? Hva er forskjellene på vennene fra Malibu og vennene på skolen i England?

11. Hva sier filmen om valg og konsekvenser? Hva sier den om løgn og sannhet?

12. Hva formidler filmen om muligheten for å forandre på sin personlighet og oppførsel?

13. Hva betyr det for Poppy å oppdage at moren gikk på samme skole? Hvordan påvirker dette henne?

14. Hva opplever du at filmen sier om tilhørighet og identitet?

Bibelen sier: Jeg skal være deres far, og dere skal være mine sønner og døtre, sier Herren, Den allmektige (2. Kor 6,18). Hva tror du dette bibelverset kunne betydd for Poppy, dersom det ble sitert for henne? Hva betyr dette verset for deg?

Av Ingvild T. Kro