Artikler, rapporter og fagbøker

Artikler, rapporter og fagbøker2022-03-15T16:16:54+01:00

Artikler og rapporter om kjærlighet, seksualitet og kjønn

Anbefalte bøker for læreren

Nakne uten skam
— Om den seksuelle revolusjonen & et revolusjonært syn på sex

Av Stefan Gustavsson

Den seksuelle revolusjonen har kanskje mer enn noe annet påvirket vår kultur og forandret vårt syn på kjærlighet og seksualitet. I denne boken analyserer forfatteren den seksuelle revolusjonens røtter og viser hvilket gjennomslag og hvilke konsekvenser den har fått.

Boka kan bestilles her.

Når minoriteten tar majoriteten som gissel – Om identitet og seksualitet i en skeiv tid

Av Olof Edsinger

Det pågår for tiden et gigantisk, sosialt eksperiment i nordiske barnehager og skoler. Det kalles ofte «normkritisk pedagogikk» og blir frontet av organisasjoner som kjemper for kjønns- og seksualitetsmangfold, med støtte fra offentlige myndigheter.

En annerledes vei – Motstrøms om kjønn, kjærlighet og sex

Av Espen Ottosen
Med Ray Baker, Bjørn Helge Sandvei og flere

Denne boken presenterer et annet perspektiv. Her får du møte kristne homofile som ikke vil gå inn i et homofilt forhold. Fortellingene deres er ulike, og her er ingen lettkjøpte svar. Du vil bli kjent med mennesker som forteller ærlig om sine liv, sin tro og sin overbevisning.

I boken blir språkbruk og retorikk, fornuft og følelser, bibelsyn og bibeltekster knyttet til homofilispørsmålet grundig belyst og analysert.

Olika och jämlika
– Manligt och kvinnligt ur ett kristet perspektiv

Av Olof Edsinger

Kan man tro på likestilling mellom kjønn uten å kalle seg feminist? Finnes det vitenskapelig beviste ulikheter mellom kvinner og menn? Hva betyr Det nye testamentets tale om mannen som kvinnens hode? Dette er eksempel på spørsmål som omtales i denne boken. Forfatteren gir seg i kast med noen av vår tids aller mest aktuelle spørsmål om mannlig og kvinnelig.
(svensk)

Uke 16
Den gode historien om kjærlighet og seksualitet

I møte med de unge og seksualiteten, deres behov for nærhet og intimitet, ønsker vi å gi det beste vi har:
Den gode historien om Gud som skapte oss i sitt bilde til å leve i fellesskap med Ham og med hverandre.
Han som elsker oss og har gitt hver enkelt uendelig verdi, tilbyr oss gode rammer for å beskytte oss.

Vi er alle sårbare – og vi sårer lett andre, ikke minst når det gjelder kropp og seksualitet.
Den gode historien knytter seksualiteten til rammer av kjærlighet, forpliktelse, trygghet, bekreftelse og tilgivelse, forankret hos Gud selv.

Se også Uke 16
Den gode historien om kjærlighet og sex

Gå til toppen