Relevans til «demokrati og medborgerskap»
Fra Overordnet del:
… gi kunnskap om demokratiets forutsetninger, verdier og spilleregler
… gi forståelse for sammenhengen mellom demokrati og sentrale menneskerettigheter
… forstå sammenhengen mellom individets rettigheter og plikter, og stimulere til medborgerskap
… forstå dilemmaer som ligger i å anerkjenne både flertallets rett og mindretallets rettigheter
… lære hvorfor demokratiet ikke kan tas for gitt, og at det må utvikles og vedlikeholdes
Fra Historie:
… gi elevene forståelse av demokratiets opprinnelse og utvikling.
… se at demokratiet ikke er en selvfølge, men en følge av valg mennesker har tatt, tar, og vil ta
Fra Samfunnskunnskap:
… kritisk bevissthet om samfunnet som elevene er deltakere i
Fra Religion og etikk:
… drøfte utfordringer knyttet til … et mangfoldig samfunn, og bidra til demokrati og medborgerskap
… problematisere makt og utenforskap, og stille spørsmål ved gjengse normer
Fra Kristendom:
… drøfte utfordringer i et mangfoldig samfunn
… ansvarlige og handlekraftige samfunnsborgere med fokus på nestekjærlighet og fellesskap
… problematisere makt og utenforskap
Relevante Kompetansemål
Historie vg2 + vg3
- reflektereover hvordan fortiden former oss som mennesker
- utforskefortiden ved å … bruke ulikt historisk materiale for å finne svar
- sammenlignehvordan [demokrati til ulike tider] har gitt ulike muligheter …
- beskrivereligionens betydning for samfunns- og maktforhold fra middelalderen til og med vår tid og vurdere dens rolle i menneskers selvoppfatning og syn på andre
- reflektereover hvordan fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse …
- reflektereover hvordan fortiden brukes av ulike aktører …
- analyserehvordan framstillinger av fortiden har blitt brukt i Norge for å skape nasjonal identitet og drøfte hvilke virkninger dette har hatt for ulike grupper
Samfunnskunnskap
- reflektereover hva det innebærer å være medborger …
- gjøre rede forgrunnlaget for menneskerettighetene …
Religion og etikk
- utforskeog drøfte hvordan religion inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
- gjøre rede for og drøfte aktuelle eksempler på samspillet mellom religion, livssyn og politikk
Kristendom vg1 og vg2
- gjøre rede for sentrale hendelser i kirkehistorien
- reflektere over hvordan kristendommen har satt og setter sitt preg på kultur og tradisjon
Relevante momenter fra de kristne friskolenes synliggjøringstillegg
Overordnet del
… hvordan skape og ta vare på et samfunn som er godt for alle, også de svakeste, …
Samfunnsfag (Historie og Samfunnskunnskap)
… reflektere rundt hva som er godt og rett i samfunnet
.. klargjøre hvordan ulike livssyn og tankesystem fører til ulike verdi- og samfunnssyn
… bevissthet om religionen sin påvirkning på etiske holdninger, sosiale strukturer og lover, og hvordan kristen tro, tanke og sedvane har preget utviklingen i Norge
… bevissthet om at mennesker kan bli fristet til å misbruke makt
Religion og etikk
- Elevene skal utfordres til å vurdere hvordan forskjellige livssyn fremmer verdier som respekt for menneskeverdet, naturen, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet