Samtalene mellom landsforræderen Vidkun Quisling og presten Peder Olsen står sentralt i Erik Poppes nye storfilm. Her møter vi en sterk historie om ondskap, ansvar, synd og tilgivelse.

Kompetansemål:


SAMMENDRAG

Fem år med tysk okkupasjon ender den 8. mai 1945. Gjenreisingen av nasjonen kan begynne, men først må rettsoppgjøret skje. I en mørk celle på Akershus festning sitter den fremste landsforræderen, Vidkun Quisling. Nå skal Quisling stilles til ansvar for sine uhyrlige handlinger og sin totalitære ideologi. Men først skal han møte sjelesørger og prest Peder Olsen.

Landsforræderen forsvarer seg med å henvise til sine gode motiver og at målet helliger midlet. Men er han, tross sine farlige storhetstanker om seg selv og sin misjon, likevel i stand til å angre sine ugjerninger? Og kan Peder, som selv er merket av krigens brutalitet, klare å hjelpe Vidkun, som var på fornavn med Adolf Hitler, til å finne fred med Gud?

BAKGRUNN

Erik Poppes nye storfilm Quislings siste dager er en annerledes krigsfilm. Selv om filmen inneholder flere dramatiske scener, er fokus på de personlige samtalene mellom den tiltalte landsforræderen og presten Peder Olsen. Disse dype dialogene avslører en dramatisk kontrast mellom de to mennenes livsidealer.

Poppe har omtalt filmen som siste del av en trilogi om det skjøre demokratiet, sammen med Kongens nei (2016) og Utøya 22. juli (2016). Denne gangen ønsker han å rette søkelyset på tankene og motivene til overgriperen. Filmen bygger delvis på nytt kildemateriale.

I likhet med en rekke av Poppes øvrige filmer, er Quislings siste dager preget av dype moralske, ideologiske og teologiske spørsmål. Filmen kjennetegnes av presten Peder Olsens frimodige vektlegging av behovet for syndserkjennelse for å kunne motta Guds rause nåde og kjærlighet. Jesu lignelse om fariseeren og tolleren spiller her en sentral rolle.

FAKTA OM FILMEN

Norgespremiere: 13.09.2024
Skuespillere: Gard B. Eidsvold, Anders Danielsen Lie, Lisa Loven Kongsli, Lisa Carlehed
Sjanger: Historisk drama
Regi: Erik Poppe
Manus: Anna Backe-Wiig, Siv Rajendram Eliassen
Nasjonalitet: Norge
Aldersgrense: 12 år
Distributør: SF Norge

SPØRSMÅL TIL SAMTALE 

  1. Hva gjorde mest inntrykk på deg – og hvorfor? 
  2. Hva syns du om skuespillerprestasjonene til de to hovedkarakterene? 
  3. Hvordan er filmatiske virkemidler som farge, musikk, kameravinkel, lys/skygge, lyd, etc. med på å understreke intensiteten i dialogene mellom presten og landsforræderen?
  4. Hva følte og tenkte du da Quisling forsvarte sine motiver og handlinger?
  5. Hva syns du om sjelesørgerens formidling av kristen tro? 
  6. Hvorfor reagerer Peder Olsens kone så sterkt når hun oppdager at mannen er sjelesørger for Quisling? Hvordan viser hun tegn på forsoning senere i filmen? 
  7. «Kunne Quisling hjelpes til erkjennelse, ville det kanskje være begynnelsen på forsoning, sier biskop Berggrav til Peder Olsen. Hva tenker du om dette? 
  8. Hvordan kommer alle menneskers behov for Guds nåde og tilgivelse fram i filmen? 
  9. Hvorfor tror du at Peder Olsen trekker fram lignelsen om fariseeren og tolleren (Luk 18,9-14) i den første sjelesorgsamtalen med Vidkun Quisling?

Se også:

Podcast om filmen

Erik Poppes nye storfilm skildrer Vidkun Quislings siste måneder fra arrestasjonen i mai 1945 til henrettelsen i oktober samme år. Fokus er på de personlige og tankevekkende samtalene mellom den tiltalte landsforræderen Quisling og presten Peder Olsen som sjelesørger. Personlige veivalg, blind ideologisk kamp og dype teologiske temaer veves her sammen på en mesterlig måte. I denne episoden reflekterer Espen Ottosen og Lars Dahle over filmens innhold, sjanger og aktualitet i samtale med programleder Kjetil Fyllingen.

Teolog og filosof Espen Ottosen er kommentator i Dagen, mens Lars Dahle er professor i teologi ved NLA Høgskolen og daglig leder i Damaris Norge. Kjetil Fyllingen er nettkonsulent for Damaris Norge og leder for omgud.net.