SAMTALEGUIDE: Når du forlater huset, setter hunden din opp triste valpeøyne for å få deg til å bli. Når du kommer hjem, snorker han oppå kjøkkenbordet. Men hva skjedde i timene i mellom?

Sammendrag

Midt i New York bor en gjeng kjæledyr sammen med sine snille eiere. Den bortskjemte terrieren Max har et helt spesielt forhold til Katie, sin eier. Max elsker å være sammen med Katie og synes tiden når han må være alene hjemme mens hun jobber er ulidelig lang. Heldigvis opplever alle kjæledyrene det samme, og når leilighetene er tomme for mennesker, kan de finne på noe sammen og slå i hel dagen. Men en dag utfordres den trygge tilværelsen for Max. Katie har funnet enda en hund som behøver et hjem, og Max må dele alt fra eier til mat og seng. Det er heller ingen hvilken som helst hund, Duke er tre ganger Max størrelse og vet å utnytte makten sin.
Det hele sklir skikkelig ut når Max og Dukes krangling plutselig fører dem langt inn i New Yorks underverden, der den tilsynelatende søte, lille kaninen Snøball regjerer. For å overleve og komme seg hjem igjen må de samarbeide, og det viser seg at det er nyttig å ha venner som bryr seg.

Bakgrunn

Kjæledyrenes hemmelige liv har fått svært blandet mottakelse. Her til lands har publikum strømmet til kinoene, men anmeldere overalt har kritisert filmen for å mangle dybde og egenart. Mange sammenligner den med Toy Story, men hevder den mangler varmen og vittigheten som behøves av en god animasjonsfilm, mangler den rette balansen mellom hjerte og hjerne . Men kan en film som blir oppfattet som platt likevel si noe viktig om livet?

Regissør Chris Renaud (Grusomme meg) har jobbet med ideen i mange år, og la vekt på at karakterene skulle skildres fra et dyreperspektiv, ikke slik vi mennesker oppfatter dem. Derfor kan de ikke klokken, og derfor blir de like glade når eieren kommer hjem etter tre minutter som etter tre timer. Han mener det er viktig å huske på at de voksne i et hjem blir like glade i dyrene sine som barna blir, og ønsket å vise hvor utrolig forskjellige dyr kan være.

Spørsmål til samtale

1. Hva er inntrykket ditt av filmen? Var det noe som var morsomt i filmen?
  2. Hva tror du egentlig dyr gjør i virkeligheten når eierne er borte?
  3. Hvordan synes du tegningene (animasjonen) ser ut? Er de livaktige? Hva tenker du om fasongen på menneskene?
  4. Hvorfor tror du Duke var så opptatt av å ta Max sin plass da han kom til leiligheten? Hva forteller Duke om sitt eget liv i filmen?
  5. Hvorfor tror du Snøball ikke liker mennesker?
  6. Gidget virker først som en fisefin, skjør utstillingshund som ikke må bli skitten på den fine pelsen sin, men det viser seg at det bor mer i henne enn forfengelighet. Hva er hennes sterke sider?
  7. Gidget får ikke mye oppmerksomhet fra Max. Tvert imot, han overser henne og synes hun er brysom. Men hun elsker ham, og kjærligheten får henne til å ta store sjanser for å redde ham. I Bibelen står det at Gud elsker oss. Hva får det Gud til å gjøre for oss? (Se 1 Joh 4,10).
  8. Hvordan beskriver Bibelen forholdet mellom mennesker og dyr? (Se gjerne Jer 27,5, Job 12,7-10 og 1 Mos 1,26.)
  9. Gud sier at en gjeter skal passe på sauene sine. Han sammenligner en som gjeter sauer med dem som skal passe på menneskene som bor i et land. I Israel var det noen som ikke gjorde jobben sin med å passe på menneskene. Hva sier Gud til dem? Se Esekiel 34. Hva sier vers 11-16 om hvordan Gud tenker om deg?