Èn av tre elever hater gym. En undersøkelse viser at det som blir trøblete i gym’en, ligner på slikt som blir trøblete i livet ellers. Tema: Gud har skapt oss og vi behøver aldri prestere noe overfor Gud.

Aktuell sak:
Undersøkelse viser at én av tre norske elever hater eller misliker gym. Tre grunner peker seg ut, spesielt for jentene.

• De misliker å gjøre øvelser foran de andre i klassen.
  • De misliker å dusje (sammen med de andre).
  • Det blir for mye ballspill og prestasjonsidrett.

Idrettsforsker Kjersti Mordal Moen ved Høgskolen i Hedmark er bekymret, og minner om at gymfaget skal utruste og motivere elevene for livslang aktivitet. Det skal øke bevegelighet, styrke og koordinasjon. Dessuten skal det gi positive opplevelse og mestringsfølelse. Se sak på NRK.no her.

Forslag til momenter:
Prestasjoner: Noen takler ikke så godt å gjøre ting foran andre. De presterer dårligere med publikum. Det passer ikke i en tid der vi er mer opptatt enn noen gang av å vise oss frem offentlig! Selve personligheten skal ofte selge et produkt eller et talent. Det hjelper liksom ikke å være god til å synge. Du må også være sjarmerende når reporteren fra TV intervjuer deg. Det holder ikke å være flink til å gå på ski. Du må helst også være villig til å fortelle offentlig hva du personlig føler og tenker om alt mulig. Da får du mer oppmerksomhet, mer salg og flere muligheter.

Utseende: Mange undersøkelser, analyser og synsere genereltpeker på at det intense kroppsfokuset i media og på sosiale medier gjør noe med både unge og eldres selvbilde. Dermed blir det mer pinlig enn noen gang å dusje i felles-dusjen. Da må man vise hvordan kroppen egentlig ser ut, og den er ikke som  modellene på TV eller bildene på instagram.

Konkurranse: Ballspill og konkurranseidrett er fint for mange, pyton for noen. De som mestrer, de trives. De som foretrekker individuelle øvelser, med seig utholdenhet fremfor kjapp stafett, med gode naturopplevelser fremfor melkesyre-spreng, de faller ofte litt utenfor.

Slik er det ofte i det sosiale samspillet også. Noen liker oppmerksomhet, de forteller vitser, koser seg i sentrum, leder gruppa. Men så er det andre som helst vil sitte og lytte i klasserommet, på fest eller etter trening. De tar nødig ordet og snakker helst ikke på sparket, de vil heller sysle med sitt. Det er lett å glemme at de mer stille typene ofte kan ha kloke og viktige synspunkt eller tanker.

Forslag til momenter fra Bibelen:
Hvis vi hele tiden skal vise hva vi presterer, hvordan vi ser ut og at vi vinner i alt som kan konkurreres om, blir livet slitsomt. Mange kan finne ut at de rett og slett hater livet, slik de hater gym’en.

Prestasjoner, utseende og konkurranse kan være kjempegøy i passelige doser, men det ødelegger livsgleden hvis det blir grunnlaget for hvem vi er og hva vi gjør.

Bibelen forteller oss at Gud skapte mennesket i sitt bilde. Han var fornøyd med det han hadde skapt og så at det var godt, står det i 1. Mosebok.

Selv etter syndefallet, så har vi mennesker gudsbildet i oss. Gud skapte menneskene fordi Han ønsket å være sammen med dem og for å glede seg i selskap med sine skapninger. Vennskap med Gud kan vi aldri konkurrere om, vi kan bare få det, ved å si ja takk til Jesus. Samme hvilken personlighet vi har, hvilke evner vi har og hvordan vi ser ut, så speiler vi litt av Gud. Vi er ikke gud, men vi er laget etter hans modell.

Hvis vi tror at vi er skapt etter modell av Gud, da må det jo være smart å praktisere livet etter Guds bruksanvisning også.

For eksempel: Bruksanvisningen til en fjernstyrt bil hjelper oss ikke til å dressere en hund. Miksmasteren virker ikke bra til å rense sluken i dusjen. Alle modeller og skapninger må brukes og behandles ut fra sin egen bruksanvisning og hensikt. Kristne kan stole på at vi mennesker lever best og har det best hvis vi leter etter hensikt og anvisning for livet  i Bibelen.

Aktuelle bibelvers:

Ef 4, 20-24 (…Kle dere i det nye mennesket, som er skapt i Guds bilde til et liv i sann rettferd og hellighet.)
Ef 5, 1-2 (Ha Gud som forbilde, dere som er hans elskede barn. Lev i kjærlighet … )

Av Anethe V. Birkeli
Foto gymtime: P. Birkeli. Foto kroppsbygger: Pixabay