Ukens aktualisering (vgs): I filmen Whiplash (2014) satser den unge jazz-trommisen Andrew Neyman alt på å nå toppen. Bruk film-traileren som innledning til å minne om hva Jesus sier om prioriteringer.

Se også samtaleguide til filmen fra Damaris Norge på kulturvinduet.no.

Om filmen

Whiplash handler om den unge jazz-trommisen Andrew Neyman (Miles Teller), som velger bort alt annet for å bli en av verdens beste musikere. Neyman kommer inn på det prestisjefylte musikkakademiet Shaffer Conservatory i USA. Her møter vi J.K Simmons i rollen som musikklæreren Terence Fletcher. Fletcher er uforutsigbar, nådeløs og sprer frykt blant sine studenter. Han bruker vold, utskjelling og offentlig ydmykelse uten skrupler. Slik siler han ut de beste studentene for å forme dem helt etter eget ønske.

Regissør og manusforfatter Damien Chazelle er en nokså fersk regissør som fikk anerkjennelse for sin debut-film Guy and Madeline on a Park Bench . Også den handlet mye om musikk og var musikal-inspirert i formen. Chazelle selv var tidligere jazz-trommis og jobbet hardt for å nå elite-nivå. Inspirasjon for karakteren Fletcher i Whiplash, fikk han fra sin egen musikklærer. Chazelle valgte imidlertid å fokusere på filmskaping når han etter hvert så at hans potensiale var nådd innenfor musikk.

I utgangspunktet ønsket ikke Chazelle å lage spillefilm av manuskriptet til Whiplash. Han mente det var en altfor personlig del av hans liv. I 2013 ble det  likevel laget en kortfilm, og denne ble tatt inn av Sundance Film-Festival. Kort tid etter fikk filmen økonomisk støtte av større produsenter og hadde premiere i 2014 i USA. I Norge kom den på kino 09.01.15.

Se trailer:

Se trailer

Forslag til momenter

Det er bra å sette seg mål i livet. Da bruker du tida godt, du vet hva du vil og hvor du vil. Hvis du har et sterkt konkurranse-instinkt i tillegg, kan det være en ekstra hjelp til å nå de konkrete målene du setter deg.

Den som er målrettet, opplever som oftest at hverdagen blir meningsfylt, for man har jo et klart mål i sikte med det man gjør! Det blir også lettere å prioritere. Ingen kan være med på alt eller få til alt. Noe må velges bort skal man nå målene sine.

Hvis du som Neyman i filmen Whiplash har et tydelig talent for noe spesielt, blir ofte valget nokså lett i forhold til hva du skal satse på i fremtiden. Best i sprint? Ekstremt interessert i matlaging? Fingernem? Overbevisende talegaver? Yrket vi velger, henger ideelt sett sammen med hva vi har evner og interesser for.

Forslag til momenter fra Bibelen

I Bibelen kan vi lese om David, som ikke bare var en modig kriger og sterk leder, men som også hadde musikalske evner. En periode spilte David harpe for kong Saul, som var plaget av en ond ånd. Dette hjalp Saul ut av de mørke stundene. Salmene som David etter hvert skrev, har trøstet, inspirert  og gledet både jøder og kristne helt frem til i dag. David brukte sine talenter!

Hva er så forskjellen mellom den unge musikeren i Whiplash og David i Bibelen? Kort sagt: Andrew Neyman vil bygge sin egen karriere, han vil få et stort navn selv. Det koster ham dyrt. David bruker sine evner til å ære Gud og gjøre Ham stor.  Fokus er altså helt forskjellig. Neyman har fokus på seg og sitt. David har fokus på Gud og hans vilje. Prioriteringene deres blir preget av hva de har fokus på.

Jesus sa: Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg. Jesus snakket her om at vi ikke skulle bekymre oss for mat og klær, for Gud sørger for oss. Vi kan godt utdype med: Vær ikke bekymret for anerkjennelse og egen prestisje, beundring eller respekt. Hvis vi har fokus på Gud og hans vilje først, så får vi alt det Gud ser vi trenger av andre ting i tillegg.

Bibelen utfordrer oss til å bruke våre evner godt og målrettet, men til Guds ære og ikke vår egen. Da blir det lettere å prioritere i hverdagen og lettere å holde et sunt fokus på hva som egentlig er viktig!

Aktuelt Bibelvers:

Matt 6,33 (søk først Guds rike)