Ortodoksien og pietismen

Her finner du kapittel 11.5 online versjon.

Dersom skolen din allerede har læreboken, så kan passord fåes ved å kontakte Damaris Norge.
Dersom skolen din fortsatt ikke har læreboken, kan den bestilles via NLA Høgskolen.

Kompetansemål:

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

• Gi en kortfattet oversikt over kirkehistorien fram til vår tid (Kirkens historie og innflytelse)
  • Beskrive og analysere viktige perioder i kirkehistorien (Kirkens historie og innflytelse)
  • Beskrive troslære og særtrekk i minst ett annet trosfellesskap enn det vedkommende selv har størt tilknytning til (Kirkens historie og innflytelse)
  • Sammenlikne og vurdere aktuelle debatter i kristenlandskapet i lys av problemstillinger fra kirkehistorien (Kirkens historie og innflytelse)
  • Gi en viss oversikt over hovedtemaene i kirkehistorien med hovedvekt på reformasjonen og tiden fram mot vår tid, med fokus på lederskikkelser som M.Luther og H.N. Hauge (Kirken i går og i dag)

Læringsmål:

Etter å ha lest dette kapitlet skal eleven kunne:

• forklare hva ortodoksien gikk ut på
  • beskrive framveksten av vekkelseskristendom i Europa på 1700-tallet
  • forklare hva pietismen gikk ut på, og hvordan den preget kristen- liv i Norge