Reformasjonsårhundret – 1500-tallet
Her finner du kapittel 11.4 online versjon.
Dersom skolen din allerede har læreboken, så kan passord fåes ved å kontakte Damaris Norge.
Dersom skolen din fortsatt ikke har læreboken, kan den bestilles via NLA Høgskolen.
Kompetansemål:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- Gi en kortfattet oversikt over kirkehistorien fram til vår tid (Kirkens historie og innflytelse)
- Beskrive og analysere viktige perioder i kirkehistorien (Kirkens historie og innflytelse)
- Sammenlikne og vurdere aktuelle debatter i kristenlandskapet i lys av problemstillinger fra kirkehistorien (Kirkens historie og innflytelse)
- Finne og vurdere eksempler på hvordan den kristne tro og misjon kommer til uttrykk i kulturarven, språket og det moderne samfunn (Kristenliv, misjon og kultur)
- Gi en viss oversikt over hovedtemaene i kirkehistorien med hovedvekt på reformasjonen og tiden fram mot vår tid, med fokus på lederskikkelser som M.Luther og H.N. Hauge (Kirken i går og i dag)
- Gjøre rede for sentrale trekk ved misjonshistorien og misjon i dag (Kirken i går og i dag)
Læringsmål:
Etter å ha lest dette kapitlet skal eleven kunne:
- vise hvorfor Wycliffe og Hus var forløpere for reformasjonen
- gjøre rede for reformasjonens gjennombrudd ved Luther, Zwingli og Calvin
- beskrive Martin Luther liv og lære og hans betydning for reformasjonen
- beskrive hva som kjennetegner motreformasjonen
- beskrive hvordan kirkebildet så ut i Europa på 1500-tallet
I kapittel 11.4 er følgende fellestoff:
- Anklager om en korrupt kirke
- Martin Luther – Den lutherske kirke
- Ulrich Zwingli – den sveitsiske reformasjonen
- Johannes Calvin – den reformerte kirke