SAMTALEGUIDE: Regissør og manusforfatter Damien Chazelle imponerer kritikerne med filmen Whiplash, som har premiere i Norge 9. januar. Hvor langt kan eller bør man gå for å nå sine mål? Bruk samtaleguiden fra Damaris Norge etter kinobesøket.

Spoiler: Denne teksten avslører enkelte scener i filmen.

Kompetansemål

Sammendrag

Førsteklassestudenten Andrew Neyman (Miles Teller) er en ambisiøs ung jazztrommis som fokuserer kun på èn ting, å nå toppen ved det prestisjefylte Shaffer-akademiet. Andrew vinner en plass bak trommesettet i bandet til den engasjerte jazzlæreren Terence Fletcher (J.K. Simmons). Fletcher er en lærer som er kjent for å bruke frykt og vold som en motivator for å få sine elever til å nå perfeksjonisme. Andrews lidenskap for trommer forvandles raskt til en ukontrollerbar avhengighet når hans lærer presser han til det ytterste.

Bakgrunn

Regissør og manusforfatter av Whiplash, Damien Chazelle, er en fersk regissør og har foreløpig sitt navn på kun to filmer. Damien Chazelle var selv en jazztrommis som jobbet hardt for å nå elite-nivå. Inspirasjon for karakteren Fletcher i Whiplash, fikk han fra sin egen musikklærer på høgskolen. Chazelle valgte selv å fokusere på filmskaping som var hans opprinnelige ambisjon, ettersom han så at hans potensiale var nådd innenfor musikk, ulikt hans hovedkarakter Neyman i filmen Whiplash.

I utgangspunktet ønsket han ikke å lage en spillefilm av manuskriptet til Whiplash, ettersom han mente det var en svært personlig del av hans liv. I 2013 ble det  imidlertid laget en kortfilm av Whiplash som ble akseptert av Sundance Film Festival. Kort tid etter fikk filmen økonomisk støtte av større produsenter og hadde premiere i 2014 i USA. Chazelles debut innen filmskaping var en musikal-inspirert film med navnet Guy and Madeline on a Park Bench.

Spørsmål til samtale

1. Hvordan likte du handlingen og stemningen i filmen?

2. Filmatisk er det stort fokus på musikk og sterke visuelle scener. Hvordan bruker filmskaperne disse virkemidlene? (Stikkord: Vold, følelser, verbale utageringer, musikk.)

3. Neyman pådrar seg kraftige skader på grunn av den intense øvingen. Hva mener du er årsaken til at filmskaperne har valgt å bruke dette som et viktig virkemiddel i filmen?

4. Etter gjentatt utagering fra læreren og verbal mishandling av sine studenter, ønsker likevel ingen å slutte i studiobandet. Hvorfor tror du alle ønsker å være Fletcher sin student til tross for oppførselen hans?

5. Hva kan være årsaken til at Neyman nekter å gi opp til tross for mye motgang?

6. Hva kan det være som gjør Neyman sitt ønske om anerkjennelse fra Fletcher så enormt?

7. Tror du det er filmskaperne sin intensjon å gjøre avhengigheten til Neyman gjenkjennelig for folk flest, eller kan det også  ligge et annet budskap bak framstillingen?

8. Fletcher gjør et forsøk på å ydmyke Neyman og ødelegge hans framtidige karriere, men mislykkes i dette. Til tross for Fletchers hevngjerrige plan, gir han Neyman et smil og et anerkjennende nikk etter den spenningsfylte avslutningskonserten. Hva tror du filmskaperne ønsker å formidle med dette?

9. Fletcher bruker både vold og offentlig utskjelling som metoder for å lære studentene å mestre sine instrumenter. Hvilken type etisk tenkning ser ut til å styre lærerens oppførsel?

10. Hvilket menneskesyn kan det se ut til at Fletcher har?

11. Etter at Neyman angriper Fletcher på avslutningskonserten og blir eskortert av scenen, kommer faren løpende for å omfavne sønnen. Hva tror du denne farsklemmen gjør med Neyman, ettersom han går rett ut på scenen og spiller så intenst og bra som han aldri har gjort tidligere?

12. Kan du nevne noen eksempler fra filmen hvor Fletcher handler svært uforutsigbart? Hvordan ville du ha forholdt deg til en lignende person?

Kjell Flørnes, praksisstudent i Damaris Norge (foto: Filmweb/UIP)

Kommentar til filmen finner du her.