KOMMENTAR: Veien til perfeksjonisme er fylt med blod, svette og valg man kommer til å angre på. Det er hvert fall slik filmskaperne framstiller det i den adrenalinfylte dramafilmen Whiplash som hadde norgespremiere fredag 09. Januar.

Sammendrag

Whiplash handler om en ung jazztrommis ved navnet Andrew Neyman (Miles Teller), som velger bort alt annet for å satse på sin store drøm om å bli en av verdens beste musikere. Neyman kommer inn på det prestisjefylte musikkakademiet Shaffer Conservatory i USA. Her møter vi J.K Simmons som spiller den maniske musikklæreren Terence Fletcher. Fletcher framstilles i filmen som en mann fylt av demoner. Han er nådeløs og sprer frykt blant sine studenter. Fletcher bruker vold og frykt for å stimulere sine studenter i studiobandet, dette er hans måte å sile ut kun de beste, slik at han kan forme sine elever etter eget ønske.

Spenningsfilm av klasse

Whiplash er en film jeg i utgangspunktet ikke ville ha sett på kino, ettersom den har en del elementer som jeg personlig ikke liker i filmer. En film med musikk som handling, spesielt jazzmusikk er noe som vanligvis ikke faller i smak hos meg. Filmen har heller ikke fått noen spesiell markedsføring eller «hype», noe som jeg synes er en kraftig feilvurdering av filmindustrien i Norge. Flere anmeldere spår en framtidig Oscar til skuespilleren J.K. Simmons for rollen som Terence Fletcher. Det vil forundre meg om det ikke blir tilfellet.

Dette er en spenningsfilm av klasse, og anbefales uavhengig om en liker jazz eller musikk-filmer. Regissøren og manusforfatteren, Damien Chazelle har gjort en utmerket jobb med å skildre problematikken rundt tankegangen «å nå målet sitt». Karakteren Neyman har et enormt fokus på å bli en del av eliten når det gjelder sine musikalske evner, men går han for langt?

Avhengighet

Etter å ha sett filmen sitter jeg igjen med flere interessante spørsmål, og jeg ønsker å se den på nytt for å sjekke om det er noe jeg har gått glipp av.
Hvis jeg skulle valgt ett ord for å summere opp filmen, ville jeg ha valgt ordet avhengighet.

Jeg tror alle mennesker har en form for avhengighet, det kan være noe lite som ikke er spesielt problematisk eller det kan være noe som kontrollerer ditt liv. Eksemplene på avhengighet er mange: Anerkjennelse, rus, trening, spill, nikotin. Alle disse stikkordene handler om en form for avhengighet. Mennesket har mange behov, og selv behov vi anser som naturlige og positive, er en form for avhengighet. Vennskap og forståelse fra andre mennesker, søvn, mat og lignende.

En voldsom drøm

Slik jeg tolker filmen Whiplash når det gjelder temaet avhengighet, kan en drøm utvikle seg til noe så voldsomt at den ender opp med å ta over ditt liv.

Karakteren Neyman i filmen velger bort familie og forhold for å få anerkjennelse av musikklæreren. Hans intense ønske om dette forårsaker en bilulykke. Neyman kommer brått til bevissthet like etter at han er påkjørt av en trailer. Vi kan se at han er full av adrenalin, blodig og gjør ukloke valg. Han har tidspress på seg for å rekke en konsert han skal delta på. Filmskaperne får det til å virke som om Neyman nekter å la smerten hindre hans framgang. Han gjør et forsøk på å ignorere smerten og kommer seg av sted, til tross for at sjåføren av traileren ønsker å ta han med til sykehuset for medisinsk behandling.

Mistet kontroll

Tilstanden til Neyman etter ulykken kan være kritisk. Et blodig ansikt med store kutt er kun skader på det ytre, men hans indre organer kan også være alvorlig skadet. Dette er noe Neyman ikke tar seg tid til å bry seg om.
En avhengighet kan sammenlignes med ulykkessituasjonen i filmen. Neyman ser at han er full av kutt og det renner blod fra ansiktet. Dette er en tydelig skade som kan pleies enkelt for å få en relativt rask helbredelse. Hans egentlige tilstand vet han likevel ingenting om, siden han ikke har undersøkt eventuelle indre skader.

Konsekvensene av en avhengighet kan virke åpenlyse for en selv og kanskje menneskene rundt, og kan regnes som milde hvis det finnes en enkel løsning. I praksis kan det dessverre være svært vanskelig å gjennomføre den såkalte enkle løsningen. Når det gjelder avhengighet finnes det ingen fasitsvar for å bli kvitt problemet, men hvis man klarer å se at man har mistet kontrollen, kan det være begynnelsen på en løsning.

Fanget

En som har en sterk avhengighet, er ikke mottakelig for råd og innspill fra hvem som helst. En avhengig er inne i et mørke de rundt ikke kan forstå fullt ut, han kan være utilregnelig og kan gjøre ting vi aldri kunne forestilt oss. Men en avhengig trenger antagelig hjelp til å forstå sine egne følelser.

Følelsene våre kan være med på å vise hva som ikke stemmer i livet. Følelser gir oss informasjon om hvordan vi har det og vårt forhold til alt rundt oss. Slik som smertesansen forteller oss at maten vi spiser er for varm, og vi blir brent på tungen, kan følelsene våre fortelle noe om hva som styrer oss, hva som er viktigst for oss, hva vi savner. Følelsene trenger likevel hjelp av tanken for å kunne tolkes. Ofte trenger vi også støtte og hjelp i tankeprosessene, hvis vi er inne i en avhengighet.

Hvis du føler deg fanget i en avhengighet kan det være stor hjelp å snakke med noen du har tillit til. Det kan være venner, familie eller fastlegen din. Avhengigheten vil ikke gå over av seg selv!

Avhengighet kan være noe som dreper sakte og i det stille, det er derfor viktig å kjenne seg selv og sine svakheter. Kanskje kan Whiplash få oss til å tenke gjennom hva vi selv setter først i livet?

Kjell Flørnes, praksisstudent Damaris Norge. (foto: Filmweb/UIP)