Twilight –filmene rører ved dypere eksistensielle spørsmål, skriver Halldis B. Volle i denne artikkelen.


Den femte og foreløpig siste Twilight-filmen vises nå på kino. Mindre enn to uker etter premieren har 250 000 personer, hovedsakelig jenter, sett den i Norge. På verdensbasis har The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 2 passert Bond-filmen Skyfall i inntjening allerede. Siden 2008 har det kommet en ny Twilight-film hvert år.Historien er en klassisk kjærlighetshistorie, men med en vampyr i en av hovedrollene. Det spesielle ved vampyrene i Cullen-familien, er at de har valgt å leve kun av dyreblod. Edward Cullen er over 100 år gammel, men har kroppen til en 17-åring. Når han forelsker seg i den vanlige jenta Bella, settes selvkontrollen hans på prøve. Bella og Edward blir til slutt kjærester, og Edward insisterer på at sex kun hører til i ekteskapet. Et kjæresteforhold mellom en vampyr og et menneske byr på flere utfordringer, og Edward må blant annet beskytte Bella mot andre ondsinnede vampyrer. I den siste filmen er Bella og Edward gift, Bella har valgt å bli vampyr og paret har fått en datter.Fascinasjonen for historien, som salgstallene vitner om, har forbauset og forundret anmeldere, journalister og forskere. Filmene har stort sett fått lunken respons av anmeldere, og de har fått kritikk for å være repeterende og overtydelige. Journalister har stilt spørsmål ved hva det er som gjør at unge jenter dyrker en kjærlighetshistorie med konservative verdier, for eksempel det å vente med sex til ekteskapet. For fansen derimot, er den avsluttende filmen etterlengtet. Nina Olsen (24) forteller til Aftenposten at hun både gleder og gruer seg til å se den: «Jeg kommer til å gå inn i en sorg etter at det hele er over og vil trenge tid til å hente meg inn igjen.» Selv forklarer hun fascinasjonen slik: «Når livet ikke er ok, er det godt å gjemme seg bort. Twilight er full av følelser, magi og kjærlighet. Den har alt det magiske og fantastiske som vi kanskje ønsker fantes i virkeligheten også.» Drømmen om det ideelle parforholdet er en viktig forklaring på hvorfor også kvinner i tredveårene tiltrekkes av denne kjærlighetshistorien, sier Paulina A. Frederiksen til forskning.no. Hun har intervjuet kvinner for å finne årsakene til den enorme interessen for bøkene, somTwilight-filmene er basert på.

– Det er så mange krav til det perfekte livet og parforhold, også fra mediene, hvor parforholdet settes opp på en pidestall, så det blir vanskelig å få virkelighetens forhold til å fungere perfekt. Det påvirker kvinnenes selvforståelse og øker behovet for å flykte inn i romanen, som skaper et trygt pusterom, mener Frederiksen. Professor i filmvitenskap, Anne Gjelsvik, sier noe lignende til filmmagasinet Rushprint: «Romantiske drømmer er basert på det uoppnåelige.  Derfor har ikke den romantiske fortellingen – i vår ‘Sex og singelliv-tid’ – verken tragisk basis, eller troverdig dramaturgisk motstand. Hvis du vil ha en mann så er det vel ingenting som står i veien for at du bare kan ta ham? Penger, slekt, allerede gift – ingen hindring. Hvorfor skulle to mennesker som har lyst på hverandre ikke ha sex?»

I en tid der det skapes avisoverskrifter når idrettstjerner vil være jomfru inntil de gifter seg, som i tilfellet med den amerikanske hekkeløperen Lolo Jones, kan det oppleves tiltalende at sex settes inn i en større sammenheng. Eksklusiviteten, trofastheten og respekten Bella og Edward viser hverandre, gir glimt av et perfekt parforhold som virker å være utenfor rekkevidde – både for unge og de som allerede er etablert i forhold. I tillegg til kjærlighetshistorien har også Twilight-filmene overnaturlige elementer, håp om et evig liv – og en mening med livet som er større enn en selv. «Min tid som menneske var over, men jeg har aldri følt meg mer levende», sier Bella etter at hun har blitt vampyr. Hun sier også: «I 18 år var jeg bare vanlig. Nå kan jeg glitre. Jeg ble født til å være en vampyr». Fra å være et svakt menneske som trenger beskyttelse er Bella nå i stand til å beskytte andre, ikke minst datteren.

Medieforsker Line Nybro Petersen uttaler til Kristeligt Daglad i Danmark at Twilight og andre vampyrfortellinger fyller en plass i unge menneskers liv som religion tidligere fylte. «For mange unge fungerer de som et rom til å kunne tenke over livets store spørsmål», sier Petersen. Filmene kan derfor ikke avfeies som tenåringshysteri. De rører ved dypere eksistensielle spørsmål og gir en mulighet til å ta opp igjen tråden etter at lysene i kinosalen slås på igjen.Halldis Bjerkvik Volle, redaktør for snakkomtro.no
Artikkelen stod på trykk som Kulturblikk i Dagen 29.11.2012.
© Damaris Norge AS