En aktualisering med utgangspunkt i reklame fra Russedress.no – og det relevante spørsmålet: Hva slags russ vil du være? Med samtalespørsmål.

Russefeiringen er en aktuell periode hvert eneste år! Russedressene med alt av tilbehør er velkjente syn utover våren. Russetiden kan være spennende og morsom, men også ganske utfordrende! Du utfordres på et svært viktig spørsmål: hva slags russ vil du være?

I artikkelen «Kom mai du skjønne milde» i Aftenposten (publisert 22.09.2013) skriver russ og blogger Kristin Nesse Thue (18) om sitt møte med reklamen, promoteringen og nettsidene til Russedress.no, den største leverandøren av russedresser i Norge (artikkelen har også en video fra Aftenposten TV, hvor Kristin Nesse Thue og Madeleine Schultz (27) intervjues angående denne saken.)
Da Kristin mottok Russekatalogen 2014 i posten, var dette er hennes reaksjon på det som møtte henne (utdrag fra artikkelen):

Seksualisering av kvinner

«Forsidebildet på katalogen består av sju jenter som spretter champagne. Hvorav den ene er iført kun en liten truse. Whoa, ok. Jeg må innrømme at jeg ikke helt så for meg å feire i bare trusa som hun på bildet, eller i push-up bikini som en av de andre har kledd på seg for anledningen. Er det jeg som er prippen? Og hvorfor er det ingen gutter i bar overkropp på bildet? På utkikk etter en uskyldig snekkerbukse blar jeg videre.

Nettopp ja. Neste bilde er av en jente i bikini. Det er alltid like hyggelig når vi tar et kollektivt standpunkt mot kroppspress. Vi unge er en sårbar gruppe og i Norge har 50 000 jenter spiseforstyrrelser. Det er godt at denne jenta fronter et sunt kroppsfokus. Igjen stusser jeg over at det ikke er noen badebukser i sikte. Er det bare jenter som skal bade i russetiden, i patriotisk svømmetøy, mens gutten snur seg høflig en annen vei og synger «
Ja vi elsker»
[…] å seksualisere kvinner på denne måten i en katalog beregnet på min aldersgruppe syns jeg rett og slett ikke er greit. Nå kan det da ikke bli verre. Eller?

Voldtekstdop
Blant strykemerkene vi kan pynte russebuksene våre med finner jeg ett dette utsagnet: “Rohypnol – getting men laid, since forever”.  Mange av oss har kanskje et halvkomisk forhold til stoffet Rohypnol gjennom The Hangover, men selv om det er moro på film kalles det fortsatt the date rape drug av en grunn. Stoffet gjør deg matt og senere bevisstløs, og fører i mange tilfeller til hukommelsestap. Det Russesiden oppfordrer til er altså å lure i jenter Rohypnol og så ha sex med dem. Eller – på godt norsk – voldta dem. Getting men laid = getting women raped. Da Russesiden ble konfrontert med dette strykemerket beklaget de og sa at det må ha sluppet gjennom sensuren ved en feil. Godt forsøk, men det må jo være noe alvorlig galt med deg dersom du ikke oppdager voldtektsoppfordringer rett foran deg, i en katalog for ungdom.

Les også artikkelen «Det er billig og spekulativt» (Side2, 2208.2013)
Her kan du se promovideoen til Russedress.no fra 2015.

Samtalespørsmål:
1.       Hva synes du om måten Russedress.no promoterer produktene sine på – og hvorfor?
2.       Hvilket syn på kropp, sex og seksualitet blir formidlet? Hvilke verdier og holdninger dominerer? Hva synes du om dette?
3.       Hvordan vil du forholde seg til dette? Hvilke verdier og holdninger vil du fremme?
4.       I hvilken grad kommer dette til uttrykk i ditt liv? Hvordan kan du gå foran som et godt eksempel i russetiden?