Meg og mitt

Av: Margunn Serigstad Dahle, team- og produksjonsleder i Damaris Norge og førstelektor på NLA Høgskolen Gimlekollen

 

«Vi har alt, men det er også alt vi har». Ole Paus sitt kjente sitat er både ærlig og ubehagelig aktuelt. Mange deler ærligheten og erkjenner at de midt i velstanden kjenner seg fattige. Samtidig er materialismen en snare for oss alle. Hvor sterkt vil ikke kjøpefesten prege oss? Hvor lett er det ikke å la blikket søke til det vi eier eller ønsker å eie, og forankre verdi og mening der?

«Tre trender gir status nå» kunne vi lese i Bolig-bilaget sist uke. En god illustrasjon på hvor viktige merkevarer er i forbrukersamfunnet. Men tar vi på alvor at vi bærer Guds merke? Som skapt i Guds bilde og elsket av Han, er vår verdi og identitet gudgitt. Merkevarene er falske blikkfang, for oss som for Salomo – som skaffet seg enorme rikdommer, men konkluderte med at alt var tomhet og jag etter vind.

Falske blikkfang består også av prestasjoner. Hvor lett er det ikke å måle oss ut fra det andre ser at vi får til? Et nærgående spørsmål for flere enn Generasjon prestasjon. Uansett alder og arena, står vi i fare for å knytte vår selvfølelse til synlige prestasjoner – eller mangelen på slike, akkurat som med eiendelene. Ikke bare fordi det ligger i menneskenaturen, men fordi så mange stemmer i samtiden forteller at vi selv må skape vår verdi. La oss vende det døve øret til – og lytte til vår Skaper!

 

Andakten er en del av en andaktsrekke publisert i avisen Fædrelandsvennen, som tar utgangspunkt i de ulike blikkfang som tar vår oppmerksomhet.

dentitet, Guds blikk og samtidens blikkfang – seks korte andakter: