Aktualiseringer fra bl. a. “Da Vinci Koden” knyttet til evig liv, håp, frelse og forsoning. (25.02.2008)

Sir Leigh Teabing i Da Vinci Koden (2006)
Den største dekkoperasjonen i verdens historie
(The greatest cover up in human history)

Kategori: Sitat fra film
Produksjonsselskap: Sony, aldersgrense 15 år

Bakgrunn
Filmen Da Vinci Koden er basert på den bestselgende boken ved same navn, skrevet av Dan Brown. Professor Robert Langdon (Tom Hanks) innkalles til åstedet for mordet på kurator Jacques Sauniere i Louvre, Paris. Sammen med Saunieres barnebarn Sophie Neveu (Audrey Tautou), forsøker Langdon å dekode den kryptiske beskjeden som de finner nedskrevet ved Saunieres døde kropp. Snart må de flykte fra politiet samtidig som de skal løse et mysterium som angår den katolske organisasjonen Opus Dei, Den Hellige Gral og en skjult hemmelighet om Jesus Kristus.

I letingen etter sannheten vender Robert og Sophie seg til historikeren Sir Leigh Teabing (Ian McKellern). Teabing setter dem på sporet av et visstnok bortgjemt faktum, nemlig at Jesus skal ha vært gift med Maria Magdalena.

Forslag til bruk
Tema: Jesu død og oppstandelse som vendepunktet i historien
Sitatet kan brukes som en introduksjon for å snakke om betydningen av de sentrale sannhetene i kristen tro – Jesu død og oppstandelse. Mens Teabing kanskje anser konspirasjonen i Da Vinci Koden som ”den største dekkoperasjonen i verdens historie”, kan denne overskriften også gjelde ulike forsøk på å undergrave sannheten om Jesu død og oppstandelse; at han virkelig døde og stod opp igjen.

Aktuelle bibelvers:
Joh 3, 16-17
Gal 4, 4-5
Fil 2, 6-11


Two Thousand Years av The Who (2006)
And so I have a chance to love / as you intended /
you really lived and died for me



Kategori: Sangtekst

Produksjonsselskap: Polydor

Bakgrunn
The Who var et av de mest innflytelsesrike og populære rockebandene på 1960-tallet og anses for å være et av de største bandene innen rock and roll gjennom alle tider. Sangene deres, som My Generation (1965) og The Kids are Alright (1966) er fortsatt populære i dag.

I begynnelsen bestod bandet av vokalist Roger Daltry, gitarist Pete Townsend, bassist John Entwistle og trommis Keith Moon. Disse ble velkjente for deres destruktive oppførsel på scenen, hvor de ofte ødela sine egne instrumenter. De skrev og spilte også i rockeoperaen Tommy (1969). Moon døde i 1978, men bandet fortsatte å turnere frem til Entwistle døde i 2002. I 2005 opptrådte Daltry og Townsend på Live 8 og slapp sitt første studioalbum på 23 år: Endless Wire (2006). Sangen Two Thousand Years kommer fra denne plata.

Hele sangteksten finner du her.

Forslag til bruk
Tema: Jesu død og oppstandelse er grunnlaget for å leve et ’helt’ liv
Dette sitatet kan brukes til å illustrere det faktum at det er på grunn av Jesu død og oppstandelse at vi kan leve et ’helt’ liv. Vi er skapt i Guds bilde og til å leve i fellesskap med han og med hverandre. Men syndefallet fikk dyptgripende konsekvenser både for relasjonen til Gud, til hverandre og til oss selv. Jesu død og oppstandelse er eneste redningen tilbake til å kunne leve et ’helt’ liv, – i møte med Gud selv, hverandre og oss selv. I troen på ham får vi motta hans tilgivelse og hans kjærlighet, ved Den Hellige Ånd. Bare slik kan vi leve det livet vi er skapt til å leve, i kjærlighet og frihet. Når vi tar imot Guds kjærlighet og nåde, settes vi i stand til å gi det samme til andre.

Aktuelle bibelvers:
Ef 2, 1-10
Kol 3, 9-14


Barbosa i Pirates of the Caribbean: At World’s End (2007)
Ta meg på mitt ord, mester Turner; problemet er ikke å nå de dødes land.
Det er å komme tilbake.
(Trust me, master Turner, it’s not getting to the land of
the dead that’s the problem. It’s getting back.)


Kategori: Sitat fra film

Produksjonsselskap: Walt Disney, aldersgrense 11 år

Bakgrunn

Pirates of the Caribbean: At World’s End er den tredje filmen i serien om de karibiske piratene. Disse filmene har et stort internasjonalt publikum, særlig på grunn av skuespillerne Johnny Depp – som Kaptein Jack Sparrow, Orlando Bloom – som Will Turner, og Keira Knightley – som Elizabeth Swann.

Barbosa (Geoffrey Rush) var Jack Sparrows hovedfiende i den første filmen. Han returnerte på dramatisk vis fra de døde på slutten av den andre filmen, og i At World’s End inngår han en ubehagelig allianse med Jack og hans medsammensvorne. Men som tilfellet er med de fleste rollefigurene i alle disse filmene, er ikke Barbosas virkelige hensikter så enkle å få tak på.

Sitatet
Dette sitatet kommer i det Barbosa hjelper Will og Elizabeth på deres oppdrag. De skal dra til Davy Jones’ Locker – det siste hvilested for dem som døde på havet – og bringe Jack Sparrow tilbake fra de dødes land.

Forslag til bruk
Tema: Dødens uunngåelighet

Sitatet kan brukes som aktualisering for å snakke om døden – og da særlig viktigheten av å være forsonet med Gud i møte med sin egen død. Alle mennesker må dø en gang, men de kristne tror ikke at døden er slutten. Selv om den er ’den siste fiende’ her på jorden, er døden nærmest en begynnelse. Ved troen på Jesus Kristus og frelsen en da får del i, blir døden på mange måter begynnelsen – begynnelsen på det evige livet i Guds virkelige nærvær.

Aktuelle bibelvers:
Luk 16, 19-31
Hebr 9, 27-28
1 Kor 15,26 og 54-57


Jack White (The White Stripes)
Jeg prøver å se for meg hvordan det ville være å ha en mulighet for forsoning, hvor en tenker over livet sitt i et åndelig perspektiv.
Den tanken opptar meg.
(I’m imagining what it must be like to have a moment of reckoning,
where you wonder what your life has amounted to spiritually.
That thought preoccupies me.)

Kategori: Sitat
Publisering: Intervju i Q Magazine, september 2007

Bakgrunn
Jack White er hovedvokalist og gitarist i bandet The White Stripes, et band han startet sammen med sin tidligere kone Meg. Meg er fortsatt bandets andre halvdel. Deres stil blir beskrevet som minimalistisk punk-inspirert blues rock.

Sitat
Dette sitatet er hentet fra et intervju i Q Magazine i forbindelse med promoteringen av bandets sjette album Icky Thump (XL, 2007). White diskuterer teksten til sangen St. Andrew (This Battle is in the Air), en sang White skrev etter at faren døde på St. Andrews høytidsdag.

Forslag til bruk
Tema: Menneskets behov for å bli forsonet med Gud
Sitatet kan brukes i forbindelse med formidling om behovet for å være forsonet med Gud i møte med den endelige dommen som alle mennesker en dag vil møte. På grunn av Jesu offerdød kan kristne i troen på Ham være trygge på Guds tilgivelse og forsoning i møte med dommen. Men alvoret i Bibelens tale om at alle skal for dommen utfordrer.

Aktuelle bibelvers:
Fork 12, 13-14
Joh 5, 24
1 Kor 4, 5
Hebr 9, 27-28


Superman i Superman Returns (2006)
Du skrev at verden ikke trenger en frelser,
men hver dag hører jeg mennesker rope på en.
(You wrote that the world doesn’t need a saviour,
But every day I hear people crying out for one.)

Kategori: Sitat fra film
Produksjonsselskap: Warner Brothers, aldersgrense 11 år

Bakgrunn
Superman Returns er den siste filmen som er laget om den legendariske superhelten. I denne filmen returnerer Superman (Brandon Routh) til jorden etter å ha vært fem år hjemme på sin planet Krypton, eller rettere: i de ødelagte restene av den. Ved tilbakekomsten oppdager han at mye har endret seg mens han har vært borte. Selv tar han igjen på seg rollen som den milde, rolige journalisten Clark Kent. Han finner ut at Lois Lane (Kate Bosworth) er forlovet og har fått et barn. Lex Luthor (Kevin Spacey) har sluppet tilbake inn i verden og søker igjen å oppnå så mye makt som mulig. Dermed er det opp til Superman å overbevise alle, inkludert en kynisk og bitter Lois, om at verden trenger en superhelt.

Sitatet
Dette sitatet kommer fra en scene hvor Superman har flydd over himmelen, mens Lois Lane ser på. Mens Superman var borte, skrev Lois Lane en artikkel som het: ”Hvorfor verden ikke trenger Superman”.

Forslag til bruk
Tema: Mennesker roper etter redning – bevisst eller ubevisst.

Dette sitatet kan benyttes i forbindelse med formidling av menneskets falne, syndige natur og vårt behov for frelse – som Gud gir gjennom Jesus Kristus. Selv om mennesker kanskje ikke er klar over hvem de kaller på, er mange smertelig klar over at det ikke er som det burde være verken med dem selv, medmenneskene eller verden. Det trengs en redningsmann, en frelser.

Aktuelle bibelvers:
Apg 17, 22-31
Joh 3,16


Mary-Alice i Frustrerte Fruer (Desperate Housewives)
Vi hedrer heltene først og fremst fordi vi alle,
en eller annen gang, drømmer om å bli reddet.
(Mostly we honour heroes because at one point or another
We all dream of being rescued.)

Kategori: Sitat fra tv-serie
Produksjonsselskap: Channel 4

Bakgrunn
Frustrerte Fruer (Desperate Housewives) er et amerikansk komediedrama. Her i Norge sendes serien på TV2 på tirsdagskvelder. Den fikk tidlig kallenavnet ’Det nye Sex og Singelliv (Sex in the City)’, og i England har den slått seerrekordene både til den serien og til Friends. Komediedramaet om de frustrerte fruene har etter hvert oppnådd stor suksess i mange land.

Serien handler om en gruppe damer som bor i Wisteria Lane, en gate i en liten amerikansk forstad. Fortellerstemmen tilhører avdøde Mary-Alice (Brenda Strong), som i seriens aller første episode forteller om sitt selvmord. Hun introduserer alle de sørgende som deltar i begravelsen, med fokus på sine venninner Susan (Teri Hatcher), Lynette (Felicity Huffman), Bree (Marcia Cross) og Gabrielle (Eva Longoria). De er alle husmødre, og på hver sin måte opplever de frustrasjon i – og over – livet de lever. Serien har et ironisk blikk på den amerikanske idealet om den perfekte familien som bor i forstedene, med en hjemmeværende husmor som holder familien sammen.

Sitatet
Sitatet er tatt fra Mary-Alices voiceover – hennes fortellerstemme, og kommer både i begynnelsen og slutten av episode 17, sesong 1.  En utvidet versjon av sitatet er som følger:

“Vi hedrer våre helter av ulike grunner. Noen ganger for deres mot, noen ganger for deres utholdenhet, noen ganger for deres godhet. Men vi hedrer heltene først og fremst fordi vi alle, en eller annen gang, drømmer om å bli reddet”
På slutten av episoden følges sitatet opp med: Men selvfølgelig, dersom den rette helten ikke dukker opp, må vi noen ganger redde oss selv. 

Forslag til bruk
Tema: Alle har behov for en frelser

Sitatet kan brukes som inngangsport for å snakke om menneskenes universelle behov for å bli reddet fra syndens konsekvenser, enten en er bevisst på det eller ikke. Behovet viser seg på ulike måter, og det kan komme til uttrykk direkte eller indirekte. Denne virkelige redningen er kun mulig gjennom troen på Jesus Kristus, verdens frelser. Ved å dø for menneskene synder og gjenopprette det brutte forholdet til Gud, er Jesus den virkelige og sanne helten for alle mennesker.

Aktuelle bibelvers
Rom 3, 23-24
1 Tim 2, 3-7


The Simpsons Movie (2007)
Bestefar: Homer? Hva (i helvete) er det du gjør? 
Homer: Risikerer livet mitt for å redde mennesker jeg hater av grunner jeg ikke forstår.
(
Grandpa: Homer? What the hell are you doing now? 
Homer: Risking my life to save people I hate for reasons I don’t understand.)

Kategori: Sitat fra film
Produksjonsselskap: 20th Century Fox, aldersgrense 7 år

Bakgrunn
The Simpsons er den mest populære, lengst spillende tegneserien som er sendt på TV gjennom alle tider. Den oppstod først som en del av The Tracy Ullman Show på Fox television i 1987, og denne versjonen av The Simpsons ble først sendt i 1989. Siden da har serien vunnet utallige priser, toppet de fleste popularitetslister og til og med fått sin egen stjerne på Hollywood’s Walk Of Fame.

The Simpsons Movie er det første forsøket (etter mange års spekulasjoner) på å tilpasse figurene fra tegneserien til filmlerretet.

Sitatet
Homer er farsfiguren i familien som har hovedrollen i The Simpsons. Han omtales som en feit, dum latsabb med gode intensjoner, som hele tiden finner nye måter å skuffe familien sin på. I dette sitatet derimot risikerer han livet sitt i et forsøk på å redde både seg selv og byen fra å bli sprengt i stykker.

Forslag til bruk
Tema: Jesus – Frelseren
Sitatet kan brukes i forbindelse med formidling av Jesus som frelser. Han ikke bare risikerte livet sitt, men gav sitt liv for å redde oss. Og til forskjell fra Homer, var Jesus fullstendig klar over hvem han ofret sitt liv for: menneskeheten som Gud selv har skapt i sitt bilde. Videre gjorde jo Jesus sitt offer på grunn av kompromissløs kjærlighet – i motsetning til Homer.

Aktuelle bibelvers
Luk 19, 10
Joh 3, 16
Joh 10, 7-18
Apg 4,12
Rom 5, 6-8


Lost
Bernard: Alle på denne øya bygger noe. Jeg prøver å redde folk. 
Mr Eko: Mennesker reddes på ulike måter, Bernard.
(
Bernard: Everybody on this island is building something. I’m trying to get people saved.
Mr Eko: People are saved in different ways, Bernard.)

Kategori: Sitat fra TV-serie
Produksjonsselskap: Touchstone Television

Bakgrunn
Lost er en amerikansk dramaserie som handler om en gjeng overlevende etter et flykrasj. De befinner seg på en mystisk, øde øy, langt utenfor kursen hvor flyet skulle oppholdt seg. Dette innebærer at sjansen for at de vil reddes er små, fordi redningsmannskapene vil lete etter dem på helt andre plasser. Gjennom stadige tilbakeblikk blir vi kjent med passasjerenes liv før dette flykrasjet snudde alt på hodet. Nå må de lære å samarbeide for å overleve, samtidig som de møter ukjente destruktive krefter som lurer langt inne i jungelen.

Sitatet
Dette sitatet kommer fra episoden S.O.S, den nittende episoden i sesong 2. Bernard (Sam Anderson) er lei av at de andre begynner å finne seg så godt til rette på øya. De kommer inn i rutiner og får en følelse av hjem. Bernard bestemmer seg for å samle alle  for å lage et gigantisk SOS i sanden, i håp om at et forbipasserende fly vil se det. Han forsøker å få med seg Mr. Eko (Adewale Akinnuoye-Agbaje) og Charlie (Dominic Monaghan), men de bygger en kirke og nekter å hjelpe.

Forslag til bruk
Tema: Hva er egentlig frelse?
Dette sitatet kan brukes som illustrasjon på at ulike mennesker har ulike oppfatninger av hva det betyr å bli frelst/reddet. Verden anser kanskje frelse for å være frigjøring fra påtrengende fysisk trussel eller fare. Men kristne tror at den frelsen vi trenger så mye mer enn dette, er å frelses fra syndens evige konsekvenser og opprøret mot Gud. Mens verdens frelse kanskje gir oss foreløpig trygghet, tilfredshet eller lykke, gir den frelsen som Jesus bringer gjennom hans død og oppstandelse et løfte om et evig liv i himmelen, i perfekt harmoni med Gud. Paulus sier i Romerne 8, 18 at lidelsen vi erfarer i dette livet er ikke verdt å fokusere på i forhold til den storhet som vil åpenbares i oss. Dette betyr ikke at Gud ikke vil redde oss fra farer i dette livet, men håpet vårt skal være fokusert mot det evige livet i himmelen.

Aktuelle bibelvers:
Joh 5, 24
Joh 6, 15
Rom 8, 18


Star Girl av McFly
Det finnes ingenting på jorden som kan redde oss
(There’s nothing on earth that can save us)

Kategori: Sangtekst
Produksjonsselskap: Universal

Bakgrunn
McFly (et navn som er hentet fra rollefiguren Mart McFly i filmene Back to the Future) består av gitarist og vokalist Tom Fletcher, gitarist og vokalist Danny Jones, bassist Dougie Poynter og trommis Harry Judd. Bandet, som beskrives som surfe-rock-pop, hadde sitt store gjennombrudd i 2004 med singelen Five Colours in Her Hair. Denne singelen gikk rett inn på nr.1 på engelske hitlister. Etter dette har de fortsatt å ha både singler og album på toppen av hitlistene. I 2005 vant de Best Pop Act på Brit Awards, og i 2006 debuterte de som skuespillere hvor de spilte seg selv i filmen Just My Luck.

Sitatet
Sangen Star Girl er hentet fra deres tredje album Motion in the Ocean (2006).
Hele sangteksten finner du her.

Forslag til bruk
Tema: Det er bare frelse i Jesus
Dette sitatet kan brukes i forbindelse med formidling av frelsen. Kristne tror at mennesket ikke kan gjøre noe i seg selv for å bli frelst, vi er avhengige av å tro på Jesus Kristus og hans offerdød på korset, og å ta i mot Guds tilgivelse. Sitatet kan dog hinte tili at selv om det ikke finnes noe på jorden som kan redde oss, kan det finnes noe et annet sted. Som kristne vet vi at frelsen finnes, og at den som tror faktisk blir frelst.

Aktuelle bibelvers:
1 Joh 5, 11-13
Joh 20, 31

Print Friendly, PDF & Email