Den kinoaktuelle filmen “Belle” reiser viktige spørsmål knyttet til temaer som identitet, rettferdighet, fordommer og tilhørighet. Denne aktualiseringen kan brukes som utgangspunkt for ord-for-dagen, andakt, samtalegruppe eller lignende.

Foto: Tour de Force

Utgiver: Twentieth Century Fox
Aldersgrense: Tillatt for alle (anbefalt til ungdom/voksne)

Tema: Fordommer, Identitet, Tilhørighet

Bakgrunn:
Belle er et romantisk drama, regissert av Amma Asante og skrevet av Misan Sagay. Filmen er inspirert av den sanne historien fra 1700-tallet om Dido Elizabeth Belle (Gugu Mbatha-Raw), den uekte datteren til en britisk marineadmiral. Hun blir oppdratt av hennes aristokratiske grandonkel Lord Mansfield (Tom Wilkinson) og konen hans (Emily Watson). Didos bakgrunn fører til at hun får visse privilegier, samtidig som hudfargen hennes hin drer henne fra å delta i tradisjonene til overklassen. Hun lurer på om hun noensinne vil bli elsket, og forelsker seg i en ung prestesønn som arbeider for å avskaffe slaveriet. Med hjelp fra Dido får prestesønnen påvirket Lord Mansfield, som er høyesterettsdommer og spiller en viktig rolle i å avvikle slaveriet i England.

Damaris England har ellers flere gratis ressurser til filmen: www.damaris.org/belle

Filmen Belle tar opp spørsmål om identitet, mening med livet, oppfyllelse av drømmer og det å kjempe for rettferdighet i samfunnet.

Se traileren:

Traileren kan lastes ned via denne lenken

Forslag til formidling/samtale:

Tema: Å kjempe mot fordommer, og å vite hvor vi hører til

Traileren kan vises i sammenheng med å snakke om hvordan vi reagerer på fordommer. Dido skiller seg ut og er annerledes i samfunnet på 1700-tallet, og i traileren ser vi hvordan ulike mennesker reagerer når de møter henne. Hvem gir etter for fordommene, hvem overser fordommene og hvem kjemper aktivt mot dem? Vi møter det samme valget når vi blir vitne til diskriminering og urettferdighet i vår verden. Hvordan kan vi være lydige mot Guds kall til å se på alle mennesker som like verdifulle?

Klippet med traileren kan også brukes i tilknytning til å snakke om hvor vi hører til. Dido føler seg fanget mellom forskjellige deler av identiteten hennes, og hun veksler mellom å bli elsket og å bli sterkt mislikt. Hvordan kan vi vite hva vår sanne identitet er når vi møter forvirrende budskap fra verden vi lever i, eller når andre ikke aksepterer oss? Hvordan kan vi være trygge som den Gud skapte oss til å være?

Bibelvers:
2 Mos 23, 9   (Du skal ikke undertrykke en innflytter!)
Joh 1, 12-13  (Men alle som tok imot ham…)
Rom 8, 15      (… gir rett til å være Guds barn…)
Jak 2, 1-13    (Om å ikke gjøre forskjell på folk)
Gal 3, 28       (Her er ikke jøde eller greker)