ARTIKKEL: Storfilmen om slaget om Narvik våren 1940 berører. Skjebnen til en fiktiv familie gir oss et nært og troverdig møte med krigens brutalitet. Samtidig vekker filmen viktige spørsmål.
KAMPEN OM NARVIK – HITLERS FØRSTE NEDERLAG
Kampen om Narvik – Hitlers første nederlag er et engasjerende historisk drama om krigens utvikling i nord mellom 9. april og 8. juni 1940. Krigsmaskineriet i Hitlers Tyskland var avhengig av jernmalmen fra Kiruna, som ble skipet ut fra Narvik. Samtidig var England opptatt av å hindre at Tyskland fikk kontroll over jernmalmen.
I første omgang overga Narvik seg i møte med de tyske invasjonsstyrkene. Sammen med allierte styrker tok så norske soldater opp kampen, og Tyskland led sitt første nederlag i annen verdenskrig da Narvik ble gjenerobret. Men denne allierte seieren ble kortvarig, på grunn av utviklingen ellers i Europa.
TILTREKKENDE OG TANKEVEKKENDE
Kampen om Narvik er en av Norges dyreste filmer gjennom tidene. Resultatet er blitt en visuelt svært tiltrekkende film om et lite omtalt tema fra krigsvåren 1940. På grunn av korona ble filmproduksjonen forsinket. Når filmens realistiske skildring av krigens hverdag nå vises på kinolerretet, er den enda mer aktuell i lys av hvordan den brutale krigen i Ukraina rammer sivile. Filmens vare skildring av lekende barn i tilfluktsrom gir sterke assosiasjoner til dagens nyhetsbilde.
Narviks rolle i det storpolitiske spillet om den svenske jernmalmen danner bakteppe for handlingen. Bruken av tekstplakater om de dramatiske krigsbegivenhetene understreker filmfortellingens dokumentariske ramme. Samtidig innebærer filmens format at formidlingen av historiske hendelser ofte er mer antydende enn utdypende. Det filmen beskriver som fjerne eksplosjoner på fjorden natt til 9. april, var senkningen av to eldre norske panserkryssere med tap av hele 276 nordmenns liv. Videre hadde den norske obersten som overga Narvik uten motstand, en sentral rolle i Nasjonal Samling.
Kampen om Narvik er i hovedsak viet en fiktiv families skjebne midt i begivenhetenes sentrum. Dette er filmens fremste styrke. I denne tankevekkende fortellingen møter vi helt vanlige mennesker som får hverdagen sin dramatisk endret på grunn av en urettmessig invasjonskrig. De blir raskt stilt overfor vanskelige utfordringer både som familie og som enkeltpersoner, med svært krevende etiske dilemmaer.
Les gjerne Eivind Algrøys refleksjoner om dagen da krigen stanset, julaften 1914