Norge – et kristent land?
STUDIEFORBEREDENDE, KOMPETANSEMÅL
Mål for opplæringen er at du skal kunne:
- Reflektere over hvordan kristendommen har satt og setter sitt preg på kultur og tradisjon
- Analysere og drøfte hvordan livssyn formidles i ulike kulturelle uttrykk
YRKESFAG, KOMPETANSEMÅL
Mål for opplæringen er at du skal kunne:
- Reflektere over hvordan kristendommen har satt og setter sitt preg på norsk kultur og tradisjon
- Drøfte hvordan livssyn formidles i ulike kulturelle uttrykk
LÆRINGSMÅL
Etter å ha lest dette kapitlet skal du kunne:
- Gi eksempler på hvordan kristen tro kommer til uttrykk i dagens norske kultur
- Gjøre rede for hvordan kristendommen har påvirket norsk kultur
- Drøfte spor av Bibelen i litteratur, musikk og film
- Drøfte hvilken rolle kristen tro og praksis spiller i dagens Norge
Norge har blitt kalt et kristent land i mange hundre år. I dag sier vi gjerne at vi er et land som bygger på kristen arv og tradisjon. I det følgende vil vi prøve å finne ut hva dette innebærer.
I KRL-faget på ungdomsskolen lærte vi at kristendommen har gitt oss høytider og merkedager som advent, jul, fastetid, påske og pinse og festdagene sankthans, olsok, halloween og valentinsdag. Videre har kristendommen de siste tusen år rammet inn livene våre gjennom tradisjonsrike overgangsritualer. Slike overganger i livet er dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse. I kirken har en egne ordninger for hvordan disse handlingene skal utføres. Barn får jødisk-kristne navn som Anne, Anna, David, Johannes, Isak, Maria osv. Motivet i flagget vårt er korsformet, og kongen bekjenner i følge Grunnloven seg fortsatt til den evangelisk-lutherske religion.
Bibelen og kristendommen har påvirket kulturen både globalt, nasjonalt og lokalt. Herman Northrop Frye skriver i The Great Code. The Bible and Literature at Bibelen er en slags fortolkingsnøkkel som vi trenger for å forstå verdenslitteraturen.
Vi kan utvide påstanden og også innlemme musikk og annen kunst i dette. Altså: Uten en viss innsikt i den kristne kulturen og Bibelen er det vanskelig å forstå kunstens budskap. I det følgene skal vi illustrere dette ved å gi konkrete eksempler.
Repetisjonsspørsmål
1. Hva menes med at Norge er et kristent land?
2. Hva handler boken«En tid for alt» om?
3. Nevn noen eksempler på låter som har tekster som kan være påvirket av kristen tro.
4. Hva handler filmen «deUSYNLIGE» om?
5. Nevn noen kristne symboler, og forklar hva de betyr.
6. Hva er fastetiden, og hvilke tradisjoner i vår kultur er knyttet opp til fastetiden?
7. Når begynner fastetiden, og hvor lenge varer den?
8. Når startet man med konfirmantundervisning i Norge?
9. Hva er nytt i Grunnloven sammenlignet med slik den var før 2012?
10. Pek på endringer som har skjedd i Norge når det gjelder kristendom og tro.
11. Hvorfor har kristendommens rolle i samfunnet endret seg opp gjennomtidene
Oppgaver
1. Drøft hvorfor Bibelen kan kalles en fortolkningsnøkkel som vi trenger for å forstå verdenslitteraturen.
2. I Norge er det tradisjoner med juletrær, påskelam og påskeegg. Finn ut hvor disse tradisjonene kommer fra, og hva de betyr.
3. Drøft påstanden: «Det er for mange kristne høytidsdager.»
4. Hvorfor finnes det noe som heter fastetid i kirkeåret? Lag en tekst hvor du gir anbefaling om hvordan en kristen faste kan være.
5. Les og sammenlign bibeltekstene Jes 58, 5 – 12 og Matt 6, 16 – 18. Hva sier disse tekstene om kristen faste?
6. I 2014 ble Norges grunnlov feiret. På hvilken måte har kristne verdier vært med på å forme Grunnloven? Søk etter artikler på nettet som tar opp dette temaet.
7. Hva er de største endringene for kristendommen i Norge?
8. Gi eksempler på diskusjoner omkring kristne tradisjoner og verdier i dagens samfunn. Hvordan kan kristne verdier og tradisjoner bli ført videre til neste generasjon?
9. Individuell eller gruppeoppgave:
a. Velg en litterær tekst og forklar hvorfor den har tilknytning til Bibelen. Vis til eksempler fra den valgte teksten.
b. Les diktene «Levande løyndom» og «Ecce homo». Pek på ord og uttrykk som kan være hentet fra Bibelen.
c. Velg en låt som du/dere mener har tilknytning til Bibelen, og vis hvordan den har bibelsk tilknytning. Gi eksempler fra teksten.
d. Velg en film som du/dere mener har tilknytning til Bibelen. Skriv et handlingsreferat fra filmen. Pek på eksempler i filmen som du mener gir den en bibelsk tilknytning.
e. Finn eksempler på TV-serier, malerier, teaterstykker, dataspill eller fortellinger som inneholder symboler eller uttrykk som er påvirket av kristendommen.
Ekstra oppgaver (som ikke kom med i læreboka)
(selve tekstene står i læreboka under kap 13 – side 345)
Fordypningsoppgaver:
- Velg en litterær tekst som du mener har en tilknytning til Bibelen. Skriv et handlingsreferat fra teksten. Hvorfor har denne teksten bibelsk tilknytning? Kom med eksempler fra boken eller novellen, diktet eller teaterstykket du velger.
- Les historien om Kain og Abel i «En tid for alt». Bruk tid i klassen på å diskutere framstillingen av forholdet mellom Kain og Abel. Reflektere over hvem som er den gode og hvem som er den onde her. Vurder om man i det hele tatt kan kalle mennesker gode og onde?
- Kreativ oppgave. Sett sammen grupper i klassen og lag en dramaframvisning som illustrer og gir en oppsummering av de refleksjonene dere har gjort i oppgave 2.
- Både Takvam og Brekke er diktere som også bruker Bibelen i sin poesi. Les diktene deres og se om du klarer å se noen bibelallusjoner her. En bibelallusjon er det samme som en hentydning til, eller et «skjult» sitat fra Bibelen som går igjen i ikke-bibelsk tekst uten at referansen blir forklart, det er altså opp til leseren selv å skulle klare å tenke seg fram til hentydningen.
Marie Takvam
LEVANDE LØYNDOM
Løyndom av sol i mitt blod
– av kjøvde rop gjennom år –
ifrå mitt tolvte
då livet viste seg for meg
og var ei stor bøygd valmue –
og til ho folda seg ut over mitt skjelvande ansikt
vigde meg inn til tenar ved løyndomars altar –
tvinga meg ned på kne i hagar
med blomen lysande gjennom mi hud
raudt og giftig –
Baud meg å vandre i korridorar
med blomen under ei kappe av grå silke.
Eit raudt lys i mitt blod,
ein vill song i min strupe –
Ein løyndom som er mitt samsonhår.
Enn ikkje diktet får vite hans namn –
Men folk som står ved vegen
bed meg om almisse,
ser nok at eg er rik.
(1959)
Paal Brekke
Ecce homo
Ecce homo, leste dikteren
dekorativt stilt opp mot flygelet
Jeg så mitt ansikt
speilet i en suppeskje
Øæh
Ta denne kalk fra meg
Ecce homo: latin «se det menneske», allusjon til Pilatus’ ord om Jesus med tornekronen.
Fra Det skjeve smil i rosa, 1965
FILMOPPGAVE:
Se filmen deUSYNLIGE og svar på spørsmålene under:
- Hva betyr ordet forsoning? På hvilken måte tematiserer filmen forsoning? Er begrepet forsoning viktig i kristendommen?
- Velg noen viktige personer i filmen. Hvem er statiske, og hvem er dynamiske? Forklar og begrunn svaret. Hvem er det som forsoner seg med sannheten, eventuelt med andre mennesker?
- Hva sies om tilgivelse i filmen? Er tilgivelse eller forsoning det viktigste i filmen? Hva er forskjellen på tilgivelse og forsoning? Hvorfor er tilgivelse viktig i kristendommen?
- Kommenter noen andre sider som berører sentrale temaer i filmen. Symboler? Eksempelvis: Hvorfor tror du viktige personer i filmen heter (Jan) Thomas, Isak og Jens? Hvorfor heter filmen deUSYNLIGE?
- Da filmen kom ut, fikk den i hovedsak svært god mottagelse. Blant de få anmelderne som ikke likte den, mente noen at filmen leverte «ferdige svar». Synes du filmen er altfor tydelig i sitt budskap? Begrunn svaret.