• Aktualisering
    Det okkulte og det magiske har stor tiltrekningskraft på mange, noe som illustreres både i musikk, film, dataspill, bøker og tegneserier.
    Og mange tenker at kristen bønn også er noe magisk. Men stemmer det? La oss igjen se nærmere på hva bønn egentlig er – med hjelp av videoen fra Damaris TV.

• Video
    (Vis videofilen om bønn (se presentasjon).)

• Dagens tema
    La du merke til hva Nick Pollard sa her: ”Jesus sa at vi skulle be i hans navn. Jeg pleide å tenke at dette var som en magisk formel, et abrakadabra: at hvis jeg sa det, så ville han svare. Jeg husker at jeg som barn ble sendt til butikken for å handle for min mor, på hennes konto. Jeg handlet altså i hennes navn, det hun ønsket. Kanskje vi kan si det slik at bønn i Jesu navn betyr at Gud ønsker å ha oss så nær til seg at vi ønsker det han ønsker.”Så langt Nick Pollard.

Bønn i Jesu navn er altså ikke noe magisk. Det er ikke som et ”trylleformular”, for å manipulere Gud til å svare oss slik som vi vil. Nei, bønn er noe helt naturlig for den som er kristen. Som Guds barn får vi leve i et tillitsforhold til vår himmelske Far

• Dagens bibelord
    ”Når dere ber, skal dere ikke ramse opp ord slik hedningene gjør. De tror de blir bønnhørt ved å bruke mange ord. Vær ikke lik dem! For dere har en Far som vet hva dere trenger, før dere ber ham om det.” (Matt 6,7-8)

•  Dagens utfordring
    Bønn er altså ikke noe magisk, men noe helt naturlig for den som tror på Jesus. På grunn av Jesus får vi leve i et tillitsforhold til vår himmelske Far og komme til ham med alt. Gjør vi det?

• Bønn
    (Be en kort bønn med egne ord, der du knytter an til temaet, teksten og utfordringen.)