Den spesielle og svært sterke filmen Blindsone tar opp temaet psykisk sykdom på en måte som viser at mange bærer på usynlige smerter, og at pårørende ofte blir sittende med spørsmål om hvorfor. Kunne de gjort noe annerledes? Er det deres ansvar? Hvem kunne eller burde sett?

Blindsone

Sjanger:Drama
Skuespillere:
Pia Tjelta, Anders Baasmo Christensen, Per Frisch, Marianne Krogh, Oddgeir Thune
Regi: Tuva Novotny
Manus: Tuva Novotny
Lengde: 1 t. 38 min.
Produksjonsår: 2018
Produksjonsselskap: Nordisk Film Production
Distribusjon: Nordisk Film Production
Aldersgrense: 12 år
(Denne filmen har en tematikk som kan virke forstyrrende på barn under 12 år.)
Fra filmweb.no

Klikk her for utskriftsversjon av samtaleguide

Sammendrag

Det er en helt vanlig dag. En vanlig trening, vanlige lekser, vanlige skiver til kveldsmat, vanlige leggerutiner. I neste øyeblikk er alt kaos, krise og rådløshet. Den unge tenåringen Thea (Nora Mathea Øien) har aldri sagt noe om at hun har det vanskelig, likevel hopper hun ut av et vindu og etterlater en familie i sjokk, med spørsmålet «hva kunne jeg gjort annerledes» for alltid i bakhodet.

Filmen er laget på en tagning, som vil si at ett eneste kamera filmer uten å klippe. 1 time og 38 minutter på film er 1 time og 38 minutter i virkeligheten. Dermed følger vi Thea hjem fra trening, opp i leiligheten, gjennom kveldsmat og dagbokoppdatering. Når mor Maria (Pia Tjelta) kommer for å si god natt, følger kameraet henne tett i det hun oppdager at noe er fryktelig galt.

Det føles som om man sitter i baksetet på ambulansen og ser hvordan Maria går gjennom sjokk, vantro og knusende sorg. Theas far (Anders Baasmo Christensen) ankommer også sykehuset, og reagerer med sinne. Det viser seg at han har sine årsaker til å bli rasende, men han tar det ut på feil personer.

Bakgrunn

Regissør og manusforfatter Tuva Novotny er for mange best kjent som skuespiller (Kongens nei, Dag, Nobel). Hun har også regissert flere episoder av serien TV-serien Dag, men Blindsone er hennes spillefilmdebut. Selv sier Novotny om Blindsone at hun opplevde at psykisk sykdom blant barn ble lite snakket om, både i vennegjengen, i familien og i storsamfunnet. Derfor ønsket hun å bruke sitt verktøy, film, til å sette fokus på dette.

Ved premieren under Haugesund filmfestival fortalte Novotny at hun bevisst hadde satt fokus på de pårørende til psykisk syke, ikke på den syke selv. Hun ønsker å formidle at vi alle kan bidra til å gjøre det enklere å leve med eller tett på psykisk sykdom. Vi kan bry oss om hverandre og snakke sammen, for å sette ord på det som er vanskelig er til stor hjelp.

Samtalespørsmål

1. Hva gjorde mest inntrykk på deg i filmen, og hvorfor? Var det en spesiell scene du ble berørt av?

2. Hvordan opplevde du den spesielle produksjonen, at hele filmen var tatt opp i én tagning? Hvorfor tror du filmskaperne valgte en slik metode?

3. Hva overrasket deg mest i filmen?

4. Hva betyr blindsone? Hva tenker du om at dette er tittelen på filmen?

5. Hvorfor tror du det var så vanskelig å oppdage at Thea hadde det vondt? Får vi noen pekere i filmen?

6. – Jeg skrev manus da jeg opplevde en stor taushetskultur omkring emnet. […] Jeg syntes også at de samtaler som ble ført, ofte var preget av skyld og årsak istedenfor aksept og åpenhet, sier regissør og manusforfatter Tuva Novotny i en pressemelding om filmen.Hvordan kan en film som denne gjøre det lettere å prate om barns psykiske helse?

7. «Det var ingenting du kunne gjort», blir det sagt flere ganger i filmen. Er det mulig for Maria å tro på det? Hvorfor, eller hvorfor ikke? Hva sier dette om å være pårørende til psykisk syke?

8. Alle i filmen som er nær Thea, leter etter noe å ha tillit til i denne fryktelige situasjonen – og vender seg mot sykehus, leger og sykepleiere. Det ser fra utsiden ikke ut som om de har noen religiøs tro. Hvordan vil det kunne oppleves forskjellig å ha en kristen gudstro midt i alt det som er truende og ufattelig krevende?

9. Statistikken sier at mange unge ikke forteller til andre at de strever med noe. Hva kan grunnene være til dette? Hvordan kan vi legge bedre til rette for å snakke åpent sammen når livet er vanskelig?

10. Bibelen bruker ikke ord som depresjon, men snakker om å være nedbrutt, å ha angst og å sørge. Profeten Elia ber Gud om å ta hans liv (1 Kong 19,4). Jeremia vender sitt sinne mot Gud, og bruker sterke ord: «Forbannet være den dagen jeg kom til verden! Den dagen min mor fødte meg, skal ikke være velsignet!»(Jer 20,14). Flere personer i Bibelen strever med at livet er tungt. Til og med Jesus har det så vanskelig at han svetter blod. Kjenner du til hva Bibelen sier om Guds nærvær i slike krevende situasjoner? Se gjerne Salme 34,18Salme 50,15, 2 Kor 1,10 og Matt 11,28-30.

11. Bibelen beskriver kristne som ulike kroppsdeler på en og samme kropp. Når en del har det vondt, lider også resten. (1 Kor 12,26). Hvordan kan vi være til hjelp for hverandre i møte med «usynlige» psykiske lidelser?

Av: Anne Solfrid Brennhovd, redaktør for Snakk omTro