Kompetansemål

Tverrfaglige tema


Oppsummering

I en fremtid der menneskeheten har tatt seg til verdensrommet for å lete etter nye verdener som kan plyndres, blir den lamme marinesoldaten Jake Sully (Sam Worthington) plassert på skogsmånen Pandora. Her har innbyggerne, de høye og blåhudete Na’viene lenge motsatt seg at gruvearbeidere forsøker å robbe dem for det verdifulle mineralet Unobtainium. Jake slutter seg til et team av vitenskapsmenn som blir ledet av den tøffe Grace Augustine (Sigourney Weaver). Gruppen har et uvanlig oppdrag. Ved å ta i bruk en kunstig kropp, en ”avatar”, må Jake oppholde seg hos Na’viene for å vinne deres tillit.

Jake har hemmelige ordrer fra oberst Quaritch (Sam Lang) om å manipulere Na’viene til å forlate hjemmene sine. Han er i begynnelsen bestemt på ganske enkelt å få jobben gjort. Men etter hvert som han fordyper seg i sitt nye liv, kjenner han på en gryende forelskelse – i sin Avatarkropp, i Na’vienes måte å leve livet på, og i førerens datter Neytiri (Zoe Saldana). Spenningen mellom inntrengerne og innbyggerne stiger, og Jake må bestemme seg en gang for alltid hvor lojaliteten hans skal ligge.

Bakgrunn

Titanic-regissør James Cameron fikk ideen om Avatar første gang for mange år siden, inspirert av science fictionbøkene han elsket som tenåring. Han skrev ned manuset i 1995, og hadde først tenkt å lage filmen som en oppfølger til Titanic. Men det var ikke før Peter Jacksons Ringenes Herre-trilogi kom at han bestemte seg for at teknologien endelig hadde tatt igjen visjonen. De første to årene av den fire og et halvt år lange filmskapningsprosessen ble omtrent bare brukt på å utvikle teknologi og design, etter hvert som Cameron forsøkte å finne måter han kunne omsette ideer til skjermen på. Han sier at han ”dypest sett satte seg ned og la alt inn i prosjektet som han noen sinne kunne tenke seg å se i en film” (fra intervju i Daily Telegraph, des. 2009).

Med et påstått budsjett på omtrent 280 millioner dollar, er Avatar den dyreste filmen som noensinne er laget. Den ble godt tatt i mot av publikum – filmen spilte inn 1 milliard dollar på verdensbasis på fattige 17 dager. Anmeldere lovpriste den visuelle rikdommen, men var ikke like begeistret for manus. Under Oscarutdelingen i 2010 ble fans og filmskapere skuffet. Filmen var nominert til ni priser, men måtte nøye seg med tre: Beste foto, beste scenografi og beste visuelle effekter.

Spørsmål til samtale

1.    Før filmen ble lansert ble det skapt mye oppstuss om de visuelle virkemidlene. Hvordan synes du at bruken av CGI og 3D-teknologi fungerte? Tror du vanlige filmtekniske metoder kunne oppnådd det samme? Hva tror du regisørren vil at vi skal se og føle gjennom denne måten å lage film på?

2.     ”All I ever wanted was a single thing worth fighting for.” – Jake
Hva var Jakes motivasjon for å akseptere jobben på Pandora? Hva er det med hans karakter og hans situasjon som gjør det attraktivt? Hvilke reservasjoner har han?

3.    Augustin av Hippo var en sterkt innflytelsesrik kristen tenker fra det første århundret som la vekt på viktigheten av Jesu’ nåde. Han utviklet også en teori om ”rettferdig krig”. Lederen av Avatarprosjektet heter Grace Augustine. Hva kan betydningen av navnet hennes være, med tanke på prosjektet hun leder?

4.    Hvordan vil du beskrive Na’vienes kultur? Hvilke aspekt ved deres tro og praksis virker attraktive for oss? Hvilke personer i vår virkelige verden kan de tenkes å representere?

5.    Avatar har mottatt både ros og kritikk for fremstillingen av urfolk. Na’viene er uten tvil filmens helter, men på den andre siden – de må bli ledet i kamp av en ”hvit Messias” (hentet fra artikkel i New York Times jan. 2010).  Opplever du at Avatars budskap om ulike folkegrupper er positivt, eller finnes det underliggende problemer?

6.     ”When people have s**t that you want, you make them your enemy.”- Oberst Quaritch.
Hvordan er filmens kjeltringer presentert? Hva tror du regissøren vil ha frem om kolonialisme og militær intervensjon? Synes du han presenterer temaene bra? Hvorfor/hvorfor ikke?

7.    Filmen har helt klart et sterkt miljøbudskap. På hvilken måte tror du filmfortellingene kan hjelpe oss til å være en motvekt til grådighetskulturen og virkningene den har på den naturlige verden? Har filmen noen forslag til løsninger? I tilfelle, hvilke? Hvordan synes du filmens budskap utfordrer oss som enkeltpersoner?

8.     ”This is our land!” – Jake
Hvordan presenterer filmen begreper som hjem og tilhørighet? Noen hevder at vi blir engasjert i historier om skapninger som Na’viene fordi vi lengter etter den formen for åndelig ”hjem” de har. Er du enig eller uenig i dette? Hvorfor?

9.    Hedensk åndelighet ser noen ganger ut til å tilby en mulighet til å komme tilbake til et slikt ”hjem” gjennom et engasjement i naturen. Bibelen, på sin side, slår fast at vi behøver fred med skaperen og ikke bare med skaperverket. Hvorfor kan det å tilbe naturen synes mer attraktivt enn å tilbe en personlig Gud?

10.    Hvordan formidler regissøren endringene som begynner å skje i Jake etter hvert som han blir kjent med Na’vi-kulturen? Hvilke øyeblikk er særlig betydningsfulle når han begynner å endre mening om oppdraget?

11.    Kan konseptet om en ”Avatar” hjelpe oss å forstå at det er mulig å ha empati med og engasjement i andre som er annerledes enn oss? I så fall, hvordan? Hva koster det Jake å helt ut identifisere seg med Na’viene?

12.    Da Jesus kom til jord som et menneske, ”ga han avkall på sitt eget, tok på seg tjenerskikkelse og ble mennesker lik” (Fil 2,7). Hvilke likheter er det mellom Jesu’ inkarnasjon som menneske og Jakes Avatar? Hva er ulikt? Hva kostet det Jesus å identifisere seg helt med menneskeheten? Hvordan utfordrer dette deg?

13.    Den personlige erfaringen Jesus har med å være menneske setter ham i stand til å identifisere seg med oss i vår svakhet (Heb 4,15). Hvordan utfordrer dette din oppfattelse av hvordan Gud er? Hvilken betydning ville det hatt i ditt liv dersom du var sikker på at Gud har gått i dine sko og forstått hva du gikk gjennom?

Av Sophie Lister

© Sophie Lister/Damaris Norge 2010

Oversatt av Anne Solfrid Brennhovd/Eivind Algrøy

Kommentar og artikkel finner du her og her.

  • Genre: Action / Sci-Fi
  • Nasjonalitet: USA
  • Språk: Engelsk
  • Musikk: James Horner
  • Produksjonsselskap: 20th Century Fox, Dune Entertainment, Ingenious Film Partners
  • Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway
  • Video distribusjon: SF Norge A/S, SF Norge A/S, SF Norge A/S, SF Norge A/S, SF Norge A/S
  • Produksjonsår: 2009
  • Lengde: 2 t. 42 min.
  • Aldersgrense: 11 år
  • Egnethet: Ungdom/voksen
  • Begrunnelse: Kraftige effekter og voldsomme scener gjør at denne filmen antas å virke skremmende på 7-åringer, filmen får derfor 11- årsgrense.