Peter J. Williams er rektor og daglig leder ved Tyndale House, Cambridge. Han tok sin MA, Phil og PhD ved Cambridge University, i studier av gamle språk som er knyttet til Bibelen. Siden har han undervist i hebraisk og arameisk samt Det gamle testamentet. Peter J. Williams er også medlem av oversettelseskomiteen av den engelske Bibelversjonen English Standard Version.
Kompetansemål
I Det gamle testamentet hender det at Gud kommanderer sitt folk til å kjempe mot en annen nasjon. Noen ser på disse tekstene og tenker at Gud må være skikkelig ond. Men jeg tror at han alltid har en god grunn. Når vi ser på Det gamle testamentet som en enhet, ser vi at Gud er svært medfølende. Vi ser at han ville ikke gitt en slik ordre uten å ha en god grunn.
La oss for eksempel se på da Gud beordret israelittene til å utrydde kananittene. Folket i Kanaan drepte sine egne barn, ja, de ofret dem og var svært voldelige. Guds ordre ville få en slutt på dette.
Dette folket fikk også rikelig med advarsler. Gud gjorde i tillegg to store mirakler: Det ene da israelittene passerte Rødehavet der vannet delte seg, det andre da de passerte elven Jordan der vannet tørket opp. Begge disse hendelsene var kjent av kananittene, i følge Josva 2 og Josva 5.
Han gav altså minst to vitnesbyrd til kananittene om hvor stor Gud han var. Gud gav dem også en periode på 400 år til å endre seg (1 Mos 15,16 forteller at kananittenes synder enda ikke var store nok).
Det finnes altså en mengde tegn på Guds medfølelse og eksempler på at han er sen til å bli sint i Det gamle testamentet. I tillegg ser vi hans velvilje mot det israelittiske folk. Det må man ta med som bakgrunn når man leser.
Den som leser historien og utelukkende sitter igjen med at Gud er ond, har ikke lest historien ordentlig.
Se gjerne også Olof Edsingers videoserie om krig i Det gamle testamentet.