Når Aurora vil formidle trøst og håp i sitt ferske album ‘The Gods We Can Touch’ går hun til den greske mytologien.
Kompetansemål
Retning
-Jeg skriver sanger med alt jeg har: hjerte, øyne, ører, kropp, og ikke minst sjel, forteller Aurora. Hun opplever det som om sjelen blør i møte med våre ødeleggelser av både jorda og hverandre, og blir fryktelig trist.
Hennes evne til å berøre med sine tekster så vel som sitt varierte musikalske uttrykk, er da også unik. Hun har både empati og et stort engasjement, som i de forrige to albumene rettet seg utover, med oppfordring om å gjøre noe for verden. I The Gods We Can Touch er retningen oppover, til gudene fra gresk mytologi. Her ligger trøsten vi alle trenger, mener Aurora.
Gjenkjennelse
-Det er trist at ingen kan kjenne seg igjen i en som er så perfekt, allvitende og allmektig som Gud. Jeg tror vi alle trenger litt ekstra trøst, avslutter Aurora sin korte YouTube-presentasjon av det ferske albumet.
Hun er overbevist om at vi liker å kjenne oss igjen i dem vi ser opp til, og nettopp det opplever hun i møte med de greske gudene. De er hverken feilfrie eller fjerne, og hver av dem har sin særlige gave og egenskap. Dette tiltaler henne og er utgangspunktet for trøsten hun vil formidle med de femten låtene på sitt nye album. Alle har referanse til en gresk gud, foruten den ordløse introen, som med sitt sakrale uttrykk åpner døren til det religiøse. Samtidig peker introen til Bibelens fortelling med sin tittel The Forbidden Fruits of Eden.
Forankring
-That is why we live like heathens,
Stealing from the trees of Eden,
Living in the arms of freedom…
Strofene fra låten Heathens illustrerer hvordan Bibelens fortelling om fallet snus opp ned og her tolkes som selve redningen. Ved å spise den forbudte frukten, skjenker Eva frihet til mennesket, med alle de muligheter og utfordringer dette medfører. Her er det som en hører et ekko av Philip Pullmans beskrivelse i Den mørke materien.
– Dette syns jeg er veldig vakkert, sier Aurora i et intervju, og legger til at hun ønsket å gjøre ære på Eva og alle andre kvinner som har bidratt til frihet i denne verden. -En frihet til å leve som vi vil, utforske og smake. Jeg mener livet skal leves fullt ut, derfor må vi leve som hedninger, forklarer hun.
Her ligger forankringen i det som fremstår som Auroras religiøse univers i dette albumet. En må leve i opposisjon mot bud og regler fra religiøse tradisjoner og fjerne guddommer. De greske gudene, derimot, er både nære og håndfaste, og gir nødvendig støtte til å kunne navigere gjennom livet, med en selv ved roret. Gudene er ikke feilfrie, og mennesket trenger ingen tilgivelse.
Skam
-De greske gudene feirer ting vi har skambelagt, sier Aurora når hun hos Lindmo (21.01) blir spurt om sine idealer fra gresk mytologi. Her er vi da også tett på et hovedtema i The Gods We Can Touch. Det er ingen grunn til å føle skam for det som er naturlig. Derimot bør det omfavnes i frihet.
Nøkkelen ligger i kjærligheten, slik det kommer fram i låten Giving In To The Love. Også ved lanseringen av denne singellåten spilte Aurora på Edens hage, da hun inviterte fansen til å bli med henne til Eden og gi etter for skjønnheten og kjærligheten. Samtidig trakk hun linjen til titanen Prometeus, «som stjal ilden for å skape oss». Denne ilden, vårt indre, er det viktigste ved oss. Den må vi hegne om i alt fokuset på image og det ytre i samtiden, understreker Aurora.
Lengsel
Det berører å møte Auroras varme framtoning, ærlige utforsking og uttalte ønske om å vise vei til en verden som kan føles trygg og god også når livet gjør vondt. Men det bedrøver både å høre hvordan hun opplever Bibelens Gud, og hvor hun forankrer trøsten og håpet hun så gjerne vil dele. Vi kan ane lengselen som ligger under hos Aurora, og som speiler det mange rundt oss kjenner på. Dette utfordrer!