SAMTALEGUIDE: «Promised Land» tar for seg særs aktuelle amerikanske (vestlige) verdier knyttet til utvinning av naturressurser, kontra miljøvern og i ytterste konsekvens menneskerettigheter i lokalsamfunnet og for enkeltindividet.
Advarsel: avslører deler av handlingen
Sammendrag
Steve Butler (Matt Damon) er veldig god til det han gjør. Han er ansatt i naturgass-selskapet Global Crosspower Solutions, og jobben hans er å reise til grisgrente strøk sammen med forretningspartneren Sue (Frances McDormand). Sammen skal de to forsøke å overbevise de lokale i området om å gi fra seg landområder, slik at GCS kan starte utvinning av naturgass (en prosess kjent som fracking ). Mye av Steve sin kompetanse kommer fra hans oppriktige tro på at han gjør disse bygdesamfunnene en tjeneste; av den grunn at økonomien hangler og de sitter på en gullgruve.
Når Steve og Sue ankommer lille McKinley er det «business as usual». De bytter dressjakkene med rutete skjorter og innynder seg hos de fastboende. De bruker tid i barene og går dør til dør med kontrakter og promoteringsbrosjyrer. Og mens Sue nyter oppmerksomhet fra butikkinnehaver Rob (Titus Welliver), kommer Steve på et personlig plan godt overens med læreren Alice (Rosemarie DeWitt).
Men så begynner Frank (Hal Holbrook) å bringe bekymringer på banen, og miljøaktivisten Dustin (John Krasinski) kommer og forstyrrer sakens gang. Mellom seg begynner de to å overbevise innbyggerne i McKinley om at fracking innebærer for mye risiko – og selv Steve begynner å lure på om han har tatt feil hele tiden.
Bakgrunn
Skuespiller John Krasinski (best kjent for sin rolle i den amerikanske versjonen av The Office) hadde lenge vært interessert i å utforske ideer om amerikansk identitet og samfunn. Han tok med dette konseptet til roman- og manusforfatter Dave Eggers, som hjalp ham å forme en historie om vindenergi som i utgangspunktet fikk tittelen Gold Mist. Da Krasinskis kone, Emily Blunt spilte med Matt Damon i The Adjustment Bureau (2011), ble de to mennene sittende og diskutere prosjektet over en middag og Damon kom om bord som samarbeidspartner.
De to begynte å jobbe med manuset, men undersøkelsene deres begynte å vise at vindmølleindustrien ikke ville gjøre seg som historiens handlingstema. I utgangspunktet ble de satt noe tilbake i arbeidet av dette hinderet, men oppdaget etter hvert utfordringene knyttet til utvinning av naturgass. Denne tematikken ville gjøre dem i stand til å fastholde historiens sentrale ideer og karakterer, mens lokasjon og handlingstema ble endret: ”Det var den perfekte samtidige linsen for å utforske våre spørsmål omkring samfunn og integritet.” Krasinski brukte mange timer på å lese reporter om fracking, så vel som å se opptak fra reelle samfunnsdebatter om temaet.
Damon hadde i utgangspunktet tenkt å regissere filmen selv, men på grunn av timeplanen sin innså han at det ikke var mulig. Han kontaktet da Gus Van Sant, som han hadde samarbeidet med omGood Will Hunting (1997) i begynnelsen av karrieren sin, og i løpet av få timer takket Van Sant ja til å regissere filmen. Frances McDormand hadde vært dedikert til prosjektet fra manusets tidlige faser, mens Hal Holbrook kom om bord på grunn av hans ønske om å være en del av en film som ”hadde en mening utover bare å være ren underholdning.” Rosemarie DeWitt, som tidligere hadde jobbet med Krasinski, ble plukket ut til rollen som Alice på grunn av hennes ”sjarm, skarphet og karisma”.
Promised Land ble filmet på lokasjon, i landlige omgivelser i Pennsylvania, for å hjelpe skuespillerne å ta inn over seg den lokale kulturen og skape en følelse av ekthet i historien. Produksjonsdesigner Daniel Clancy noterer at ”når du går på en scene, mister du litt følelsen av virkeligheten. Du må få tak i den virkelige strukturen, den virkelige karakteren til stedet.”
Bygdefolk ble integrert i skuespillerensemblet som statister, og skuespillerne ble oppmuntret til å innarbeide sine egne klær til karakterene for å hjelpe dem å føle seg mer komfortable.
Promised Land ble filmet i løpet av godt tretti dager, og hadde premiere på kinoer i april 2013 (USA). Damon forteller at ”Promised Land er ment å være en katalysator til samtale og refleksjon – og ikke gi svarene, selv om jeg tror det fins håpefulle svar der ute.” Krasinski sier: ”Filmen er om et ideal av Amerika og hvordan det fremdeles er oppnåelig her og nå.” Promised Land mottok blandede kritikker, med anmeldelser som lovpriste filmens solide ensemble og gode intensjoner, men som også kritiserte filmens behandling av dens sentrale tematikk.
Spørsmål til samtale
1. Likte du filmen, hvorfor eller hvorfor ikke? Var det noen av scenene eller skuespillerprestasjonene som spesielt skilte seg ut?
2. Hvordan presenterer filmen det lille bygdesamfunnet som er sentrum i historien, og hva er det som hjelper å formidle til publikum hvordan dette samfunnet er? Hvilke detaljer, innen områder som lokasjon, kostyme og musikk, hjalp deg spesielt til å skape en oppfatning av stedet?
3. Hvordan – og hvor effektivt klarer filmskaperne å forsone dramatiske nødvendigheter i historien med deres standpunkt på fracking? Hva er spesielle utfordringer med å lage en film om en polariserende, virkelighetsnær sak?
4. På hvilke måter blir Steve og Sue etablert som sympatiske karakterer, og hva har dette å si for vår oppfatning av filmen? I hvilken grad kan du relatere til dem og prinsippene de lever ved?
5. Hvordan reagerer du på karakteren Alice? I hvilken grad ser hun ut til bare å virke som et moralsk kompass for historien, og i hvilken grad er hun en tredimensjonal karakter i seg selv?
6. ”Penger er den endelige frigjører.” – Steve
Hvilken innflytelse har penger på karakterene i Promised Land, og hvordan former de prioriteringer og valg? Hvorfor kan spørsmål om penger bære med seg slik emosjonell vekt i livene våre, og hvordan kan de bli knyttet til vår følelse av verdighet?
7. Hvilke argumenter presenterer Promised Land for og mot fracking, og hvilke av disse argumentene syns du er mest overbevisende? Burde miljø eller økonomiske hensyn veie tyngst i debatten, og hvorfor?
8. I filmens åpningsscene beskriver Steve bygdeamerikanere sin oppfatning av identitet som ”vrangforestilt selv-mytologi”. På hvilke måter bekrefter eller avkrefter resten av filmen denne påstanden? Hvilke kjerne-mytologier holder vi alle oss til når det kommer til kulturell og personlig identitet, og hvor mye sannhet er det i disse mytene?
9. ”Gratulerer, du fikk nettopp jobb i P.R.” – Steve
I hvilken grad handler Promised Land faktisk om prosessen med overbevisning, og hva sier den om hvordan en overbeviser effektivt? Under hvilke omstendigheter burde vi være forberedt på å revurdere våre egne overbevisninger? Hva kan denne prosessen med revurdering koste oss og hva kan bli fordelene med det?
10. Vi ser at Steve bruker flere taktikker for å innynde seg hos de fastboende og få dem til å se ting fra hans synsvinkel. Hvor mye av denne oppførselen tror du er oppriktig, og hvor mye er kynisk motivert? På hvilke måter prøver vi alle å ”selge” oss selv og våre perspektiver til verden?
11. Frank forteller Steve at han har ”så mange av kvalitetene vi trenger flere av nå for tiden.” Hva kan disse kvalitetene være, og er du enig i at Steve har dem? Når vi møter ham i begynnelsen av filmen vil du kalle ham en helt, en skurk, eller en anti-helt? Og hva vil du kalle ham ved slutten av filmen?
12. ”Jeg er ikke en dårlig person”. – Steve
Hvilken effekt har det på publikum å presentere en selger i et firma – en type som ofte er uhederlig i film – som en mer moralsk kompleks karakter? Hvilke dommer bruker vi å felle over mennesker basert på yrket deres, og hvorfor? Hvordan kan filmens utfordring her gjøre oss ukomfortable?
13. ”Dette er en jobb, og så drar jeg hjem.” – Sue
Hvor viktig er det at vi tenker over de moralske og åndelige dimensjonene i arbeidet vi gjør? Hva skjer når andre faktorer, som Sue sine forpliktelser som enslig mor, gjør slik integritet upraktisk? Er det mulig å skille helt hva vi gjør fra hvem vi er?
14. ”Er det du som eier dette stedet?” – Steve
Hva antyder Promised Land om vårt ”eierskap” av verden vi lever i? Hvilke forpliktelser innebærer det og hvilke implikasjoner har det for vår identitet? Tror du at vi virkelig ”eier” denne verden, eller at vi forvalter den, eller noe annet?
15. Sue synger ”I Saw the Light”, en sang som referer til kristen omvendelse, på karaokebaren. Hvordan skjer det at Steve ”ser lyset” i løpet av historien, og på hvilken måte blir dette presentert som en åndelig omvendelse? Hva tror du utgjør en åndelig omvendelse, og hva slags ”lys” tror du kan lede til en slik omvendelse?
Av: Sophie Lister.
Oversettelse: Eivind Bø.
© Damaris Norge AS
Sjanger: Drama
Regissør: Gus Van Sant
Manus: John Krasinski og Matt Damon, basert på en historie av Dave Eggers
I rollene: Matt Damon, Frances McDormand, Hal Holbrook, Titus Welliver
Produksjonsselskap: Focus Features
Kinopremiere: 9. august 2013 (Norge)
Aldersgrense: Tillatt for alle